Могат ли влаковете да заменят самолетите в Европа

Преходът няма да е лесен

В центъра на тазгодишната Европейска година на железопътния транспорт беше експресът Connecting Europe. През септември и октомври той разведе официални лица на ЕС на обиколка из континента, за да насърчи бъдещето на железниците. Но самият влак отвеждаше към миналото: повечето от вагоните му са от 80-те години на XX в., тъй като по-новите модели е малко вероятно да бъдат сертифицирани от регулаторите по безопасност на всички 26 страни, през които да премине. Без извиване на ръцете от страна на Европейската комисия, каза Алберто Мацола от жп компанията CER, пътуването би било невъзможно.

Това е класическа европейска история. ЕС има големи амбиции за влаковете като начин дa се намалят въглеродните емисии, а националните железопътни мрежи са силни. Но този вид транспорт изисква най-голяма координация, а на разделения на десетки държави континент това е проблем. Правителствата наливат пари във вътрешни високоскоростни линии, но често оставят само криволичещо парче за връзка със съседите. За националните превозвачи, които доминират сектора, като германския Deutsche Bahn и френския SNCF трансграничните пътувания са страничен бизнес, а конкурентите - неудобство. "Единната европейска железопътна зона е създадена с цел отваряне на пазара, казва Кристиан Шмид, директор на наземния транспорт на Европейската комисия, но предстои дълъг път."


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drakon avatar :-|
    Vassil Stoychev
    • - 1

    Фантазии. В Австрия пътуват със собствени атомобили или с автобуси, тъй като жп транпорта, особено частните влакове са скъпи. В Белгия наскоро ползвах влак за да стигна от центъра на Брюкел до летището - за 15-тина километра билета бе 8 евро и влака бе все едно български. Най-добрият влак, в който съм пътувал преди години, бе китайски високоскоростен.
    А за БДЖ можем да говорим, като за умрелите - нещо хубаво или преобладаващо да помълчим.

    Нередност?
  • 2
    ssp29647806 avatar :-|
    ssp29647806
    • - 2
    • + 1

    Под "Европа" имат предвид Западна, очевидно. Източна никой не я брои за нищо. Както се вижда от картата, положението там е трагично.
    Иначе България има географски предпоставки за развитието на такъв транспорт. Кажи-речи с един ЖП-пръстен през страната, половината от който част от международни коридори, плюс продължението им към Сърбия, Гърция и Турция, и една по-бавна линия към Видин, буквално обхващаме почти 2/3 от населението на страната и то активната му, мобилна част. Става въпрос само за по-големите общини, където един скоростен влак би спирал, а може и летищата. Ощетени остават Търново, Добрич, Силистра, Кърджали и др. по-малки градове, но не може да се угоди на всички.
    Останалите линии и слепи черва ги закриваме за пътнически превоз.

    Нередност?
  • 3
    weiss avatar :-P
    Weiss

    До коментар [#1] от "Vassil Stoychev":

    Белгия е страна с развита ЖП мрежа и този транспорт е най-удобния начин за придвижване там. Явно не сте седяли в тамошните задръствания. А от центъра на Брюксел до Завентем 8 евро си е най евтиния вариант, говорим за 16-тата страна по доходи от глава на населението в света все пак. Билетче за трамвай от ватмана е 3 евро. Не е като трите лева билет заз БДЖ от София до Драгоман, за им-няма един час :-)

    Нередност?
Нов коментар