Могат ли влаковете да заменят самолетите в Европа

Преходът няма да е лесен

В центъра на тазгодишната Европейска година на железопътния транспорт беше експресът Connecting Europe. През септември и октомври той разведе официални лица на ЕС на обиколка из континента, за да насърчи бъдещето на железниците. Но самият влак отвеждаше към миналото: повечето от вагоните му са от 80-те години на XX в., тъй като по-новите модели е малко вероятно да бъдат сертифицирани от регулаторите по безопасност на всички 26 страни, през които да премине. Без извиване на ръцете от страна на Европейската комисия, каза Алберто Мацола от жп компанията CER, пътуването би било невъзможно.

Това е класическа европейска история. ЕС има големи амбиции за влаковете като начин дa се намалят въглеродните емисии, а националните железопътни мрежи са силни. Но този вид транспорт изисква най-голяма координация, а на разделения на десетки държави континент това е проблем. Правителствата наливат пари във вътрешни високоскоростни линии, но често оставят само криволичещо парче за връзка със съседите. За националните превозвачи, които доминират сектора, като германския Deutsche Bahn и френския SNCF трансграничните пътувания са страничен бизнес, а конкурентите - неудобство. "Единната европейска железопътна зона е създадена с цел отваряне на пазара, казва Кристиан Шмид, директор на наземния транспорт на Европейската комисия, но предстои дълъг път."


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове