ЕС подготвя план за 300 млрд. евро инвестиции в глобална инфраструктура

Global Gateway трябва да засили влиянието на съюза в световен мащаб и да конкурира амбициите на Китай

В "ера на глобална хиперконкуренция" ЕС трябва да стане "по-активен глобален играч", смята председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен.
В "ера на глобална хиперконкуренция" ЕС трябва да стане "по-активен глобален играч", смята председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен.    ©  Reuters
В "ера на глобална хиперконкуренция" ЕС трябва да стане "по-активен глобален играч", смята председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен.
В "ера на глобална хиперконкуренция" ЕС трябва да стане "по-активен глобален играч", смята председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен.    ©  Reuters

Европейската комисия (ЕК) иска да мобилизира 300 млрд. евро инвестиции в инфраструктура и други проекти в световен мащаб. Планът Global Gateway (Световен портал) трябва да се превърне в алтернатива на влиятелната китайска инициатива "Един пояс, един път". Проектопредложенията на ЕК показват, че амбициите на Брюксел са да привлече частен капитал и публични инвестиции, съобщава Financial Times. Сумата от 300 млрд евро, която трябва да бъде инвестирана до 2027 г., ще включвa ресурси от ЕС, държавите членки, европейски финансови институции и национални банки за развитие. Инвестицията "ще се стреми да мобилизира финансиране и експертен опит от частния сектор и да подпомогне достъпа до устойчиво финансиране", според документа. Комисията ще изложи плановете си в сряда.

В годишната си реч "За състоянието на съюза" в средата на септември председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен представи новата стратегия за свързаност. В "ера на глобална хиперконкуренция" ЕС трябва да стане "по-активен глобален играч", каза тогава Фон дер Лайен.

Алтернатива на китайския проект

Западните държави се стремят да засилят участието си в проекти в развиващите се страни и да конкурират проекта "Един пояс, един път", чрез който Китай разширирява своето глобално влиание. Проектът Global Gateway не е изрично представян като алтернатива на китайския, но подчертава, че ще даде възмжности, "базирани на ценности" и "етичен подход".

"Предлагайки положителен избор за глобално развитие на инфраструктурата, Global Gateway ще инвестира в международна стабилност и сътрудничество и ще демонстрира как демократичните ценности предлагат сигурност и справедливост, устойчивост за партньорите и дългосрочни ползи за хората по света", се казва в проекта.

"Един пояс, един път" се превърна във важен стратегически инструмент за Пекин от обявяването му през 2013 г., тъй като десетки страни получиха финансиране от Китай за проекти като железопътни линии, мостове и пристанища. Инициативите породиха опасения в европейските столици, че ЕС изостава много по отношение на развитието на националната инфраструктура.

Въпреки това някои страни получатели на средства по "Един пояс, един път", се оплакват, че дълговите условия са обременяващи и някои проекти имат недостатъчни екологични или строителни стандарти.

Програмата на ЕС ще даде приоритет на инвестициите в цифровизацията, здравеопазването, климата, енергетиката и транспорта, както и образованието и научните изследвания. В проекта се казва, че ЕС планира да увеличи бюджетните си разходи за инфраструктура извън блока, но плановете също зависят от използването на "иновативни финансови инструменти за привличане на частен капитал", включително гаранции за намаляване на рисковете от инвестициите от частния сектор.

Около 135 млрд. евро инвестиции ще бъдат осигурени от новата програма на ЕС Е"вропейски фонд за устойчиво развитие плюс". Базираната в Люксембург Европейска инвестиционна банка също ще участва. Безвъзмездно финансиране в размер до 18 млрд. евро ще дойде от други програми на ЕС. Половината от разходите ще дойдат от европейски финансови институции и финансови институции за развитие, съобщава Financial Times.

Планът на ЕС ще съответства на бъдещите планове на Г-7. Те бяха дискутирани по време на срещата на върха на Г-7, която се проведе във Великобритания тази година. Сред тях е и проектът на президента на САЩ Джо Байдън "Изграждане на по-добър свят", инфраструктурен план за 40 трлн. долара.