Преходът към електромобили застрашава половин милион работни места в ЕС

Планът на ЕК да спре производството на коли с ДВГ до 2035 г. ще закрие нетно 275 хил. позиции в индустрията, сочи проучване

70 млрд. евро, или 70% от създадената стойност във връзка с електрифицирането на автомобилната индустрия, ще бъдат свързани с производството на батерии.
70 млрд. евро, или 70% от създадената стойност във връзка с електрифицирането на автомобилната индустрия, ще бъдат свързани с производството на батерии.    ©  Reuters
70 млрд. евро, или 70% от създадената стойност във връзка с електрифицирането на автомобилната индустрия, ще бъдат свързани с производството на батерии.
70 млрд. евро, или 70% от създадената стойност във връзка с електрифицирането на автомобилната индустрия, ще бъдат свързани с производството на батерии.    ©  Reuters

Плановете на ЕС да забрани производството на коли с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. ще поставят под риск половин милион работни места в индустрията, сочи проучване сред близо 100 европейски производителя на автомобили, цитирано от Financial Times. 70% от въпросните позиции ще бъдат закрити между 2030 и 2035 г., което ще затрудни смекчаването на социалните и икономическите последствия от безработицата, показват резултатите от допитването, проведено от PWC по поръчка на Европейската асоциация на автомобилните производители Clepa. Във връзка с производството на електронни компоненти пък се очаква да бъдат открити 225 хил. нови работни места, което би намалило на 275 хил. нетната загуба.

По-рано тази година Европейската комисия обяви намеренията си да сведе до нула въглеродните емисии от нови автомобили до 2035 г. Това на практика означава след тази дата да се забрани продажбата на коли, работещи на изкопаеми горива. Макар комисията да не е посочила изрично, че те трябва да бъдат заменени от коли на батерии, производители като VW почти са отхвърлили алтернативите.

Новите работни места ще изискват различна квалификация

70 млрд. евро, или 70% от създадената стойност във връзка с електрифицирането на автомобилната индустрия, ще бъдат свързани с производството на батерии, показва проучването. Тези процеси не е задължително да се извършват от същите компании и в същите региони, които ще съкратят работници. Производството на батерии също така изисква повече висококвалифицирани кадри, отколкото машинни оператори, твърдят от Clepa.

Организацията, която включва повече от 3000 компании от автомобилната индустрия, отдавна твърди, че са необходими междинни технологии, за да се смекчи ударът от прехода към по-чист транспорт. Използването на хибридни технологии, зелен водород и възобновяеми устойчиви горива би дало възможност за иновации и плавен преход на транспорта през идните десетилетия. Универсален подход не може да реши разнородните нужди на обществото, коментира главният секретар на организацията Зигрид де Фрис.

Карлос Таварес, изпълнителен директор на Stellantis, заяви на конференция на Reuters миналата седмица, че бързият преход към електрически автомобили поставя индустрията на ръба, а разходите за разработване на нови технологии могат да доведат до големи загуби на работни места. Подобно предупреждение дойде и от най-голямата публична компания за авточасти в Германия, Continental, според която "социалният баланс ще бъде застрашен", ако климатичните политики не бъдат придружени от програми за създаване на нови възможности за заетост за работещите в индустрии, зависещи от изкопаеми горива.

Доклад от миналата година предупреждава, че забраната на двигателите с вътрешно горене може да струва около 400 хил. работни места само на Германия. Според изпълнителния директор на Volkswagen Херберт Диес обаче подобни апокалиптични сценарии вероятно са малко преувеличени. Голяма част от компонентите на автомобилите остават същите, смята той. Според него 70-80% от процесите в индустрията няма да бъдат засегнати от прехода.