ЕС предлага план за справяне със санкции от САЩ и Китай

Брюксел иска бърза реакция, но някои европейски държави предпочитат правилата на СТО

Новия инструмент ще даде на Брюксел широки правомощия да налага мита и квоти, да ограничава защитата на интелектуалната собственост и дори да изключва държавите от достъп до финансовите пазари на ЕС.
Новия инструмент ще даде на Брюксел широки правомощия да налага мита и квоти, да ограничава защитата на интелектуалната собственост и дори да изключва държавите от достъп до финансовите пазари на ЕС.    ©  Reuters
Новия инструмент ще даде на Брюксел широки правомощия да налага мита и квоти, да ограничава защитата на интелектуалната собственост и дори да изключва държавите от достъп до финансовите пазари на ЕС.
Новия инструмент ще даде на Брюксел широки правомощия да налага мита и квоти, да ограничава защитата на интелектуалната собственост и дори да изключва държавите от достъп до финансовите пазари на ЕС.    ©  Reuters

Европейската комисия (ЕК) ще се опита да увеличи геополитическата тежест на ЕС, като предложи ново политическо оръжие, което ще му позволи по-лесно да налага санкции на икономически съперници като Китай и дори САЩ. Брюксел подготвя законопроект, който ще позволи на ЕС бързо да въведе ответни мерки срещу икономическите санкции на трети страни над членовете на съюза, но среща съпротивата на някои от страните членки, поради притеснения, че той може да наруши правилата на Световната търговска организация (СТО), да засили протекционизма и да навреди на търговската система, съобщава Financial Times.

В предложението, което се очаква да бъде одобрено от ЕК в сряда, се казва, че инструментът за борба с натиска ще възпре трети страните да предприемат мерки срещу държавите членки. Новият инструмент ще даде на Брюксел широки правомощия да налага мита и квоти, да ограничава защитата на интелектуалната собственост и дори да изключва държавите от финансовите пазари на ЕС. Планът трябва да бъде одобрен от Европейския парламент и от мнозинството от страните, преди да влезе в сила.

Съпротивата

Според някои от държавите от съюза правилата на СТО ще са по-ефективен инструмент, отколкото едностранните действия. Според дипломати Швеция, Чехия и Естония са поставили под въпрос необходимостта от плана, а Финландия и Италия са скептични към него. Други страни като Германия, Дания и Ирландия чакат да видят крайното предложение, преди да дадат своето одобрение.

В отговор на консултациите Естония иска "предложеният инструмент да бъде изцяло в съответствие с правилата на СТО". Комисията следва също така да оцени "възможността за изостряне на търговските спорове, за предизвикване на ответни мерки от страна на търговските ни партньори и за вредно въздействие върху основаната на правила многостранна търговска система, в допълнение към общия отрицателен ефект върху отвореността на ЕС по отношение на търговията".

В съвместно изложение до Комисията Швеция и Чехия заявяват, че всякакви ответни мерки следва да бъдат "крайна мярка". Те също така предупреждават, че подобни стъпки могат да причинят повече вреда, отколкото полза на ЕС, като засегнат собствените му предприятия. "Изключително важно е държавите членки да участват пълноценно във вземането на решения", заявяват те.

Япония също така прави публично възражение, като заявява, че инструментът може да наруши правилата на СТО. САЩ също има опасения, съобщават дипломати.

Ефект на новия инструмент

ЕК определя икономическия натиск като "стремеж към оказване на натиск върху съюза или държава членка да направи конкретен политически избор чрез прилагане или заплаха за прилагане на мерки, засягащи търговията и инвестициите".

Според новия проектозакон ЕК би могла бързо да вземе 12 възможни контрамерки, ако разговорите с другата страна не доведат до разрешаване на проблема. Те включват налагане на мита, забрана на вноса на химикали, спиране на научното сътрудничество и "налагане на ограничения за банковото дело, застраховането, достъпа до капиталовите пазари на Съюза и други дейности, свързани с финансови услуги". Мерките също така могат да бъдат предприети срещу компании или физически лица.

Използването на търговска, а не на външна политика дава на Брюксел по-голяма свобода на действие. За да се превърне в закон, регламентът и всяко действие, предприето в съответствие с него, се нуждае от квалифицирано мнозинство сред държавите, а не от единодушие, което е необходимо за инструментите на външната политика.

Властите заявяват, че инструментът може да бъде използвана в спора между Китай и Литва, която твърди, че Пекин е блокирал целия внос заради политиката си по отношение на Тайван. Други примери за обект на контрамерките са бойкотът на Русия на продукти от ЕС през 2014 г., след като Съюзът за наложи санкции заради свалянето на самолета на Malaysia Airlines над Украйна, както и забраната от страна на Индонезия за внос на спиртни напитки от ЕС през 2019 г. в отговор на действията, които ЕС е предприел за справяне с производството на палмово масло, водещо до обезлесяване.