Внимавайте с култа към Моди

Героизирането на индийския премиер ще стане още по-силно през 2022 г., твърди Рамачандра Гуха, историк и биограф

Моди заличава голяма част от икономическия и социалния напредък, постигнати при неговите предшественици, посочва Рамачандра Гуха
Моди заличава голяма част от икономическия и социалния напредък, постигнати при неговите предшественици, посочва Рамачандра Гуха
Моди заличава голяма част от икономическия и социалния напредък, постигнати при неговите предшественици, посочва Рамачандра Гуха    ©  The Economist
Моди заличава голяма част от икономическия и социалния напредък, постигнати при неговите предшественици, посочва Рамачандра Гуха    ©  The Economist

Роден съм в страна на митове и герои. Почитането на богове, богини, светци и воини е характерна особеност на индийската култура през вековете. Подобно преклонение пред героите, което би могло да влезе в противоречие с демократичните практики, беше предвидено от Б. Р. Амбедкар (1891 - 1956) - учен и социален реформатор, под чийто надзор беше изготвена индийската конституция. В реч през ноември 1949 г. той споделя своето наблюдение, че "в политиката бхакти, или боготворенето на героите, е сигурен път към деградацията и евентуалната диктатура". Позовавайки се на Джон Стюарт Мил, Амбедкар предупреждава сънародниците си "да не поставят свободите си дори в краката на някой велик човек и да не му дават власт, която би му позволила да подкопае техните институции".

Индийците пренебрегнахме предупрежденията на Амбедкар два пъти. Първо пред 70-те години на миналия век, когато след военна победа над Пакистан позволихме да се създаде култ към личността на премиера Индира Ганди. Кимнахме в знак на съгласие, когато лидерът на нейната партия Индийски национален конгрес обяви: "Индия е Индира, а Индира е Индия." Когато обаче народът започна да се надига срещу нейното лошо управление, тя въведе извънредно положение, цензурира медиите, арестува опозиционни депутати и нареди плакати с нейния лик да бъдат разлепени из цялата страна. Някои индийци започнаха да наричат държавните ефирни медии All Indira Radio.

Тогава и сега

Нейната диктатура продължи по-малко от две години. През седемте години, откакто Нарендра Моди е министър-председател на Индия, той не е обявявал извънредно положение официално. Но може би това просто не му се налага. Защото той безмилостно използва инструментите на държавната власт, за да подрони функционирането на демократичните институции. Моди опитоми медиите (Индия в момента е на 142-ро място в световния индекс на медийните свободи), насъска данъчните власти срещу своите политически опоненти и изпрати зад решетките няколко дузини активисти в сферата на човешките права. С известен успех той също така се опитва да постави под контрол доскоро независими институции като армията, централната банка, избирателната комисия и висшите органи на съдебната власт.

Докато подкопава индийската демокрация, Моди работи усърдно, за да изгради култ към собствената си личност. През февруари се стигна до преименуване на спортно съоръжение, по-рано носещо името на нашия велик герой от освободителната борба Сардар Пател. То вече се казва стадион "Нарендра Моди" и беше открито от президента и вътрешния министър. По силата на правителствено решение всички сертификати за ваксинация срещу ковид-19 са със снимката на Моди, което кара много индийци да се срамуват, а имиграционните служители на другите държави - да се забавляват или отвращават.

Задават се още подобни неща, а може би и по-лоши. През 2022 г. Индия ще отбележи своя 75-и юбилей като независима държава след края на британското колониално управление. В стремежа си да надмине това, което моголите и британците са направили в Делхи, Моди планира преустройство на националната столица и изграждане на множество непривлекателни нови постройки, които той има намерение да открие.

Исторически погледнато, култът към дадена личност е отличителен белег на тоталитарните режими. В левия политически спектър са Сталин, Мао и Кастро, вдясно - Хитлер, Мусолини и Перон. В този случай обаче се създава култ към личността в най-голямата демократична държава. Всъщност, като се има предвид какво е населението на Индия и ресурсите, изразходвани за неговото създаване, култът към Нарендра Моди може би е най-мащабният, който човечеството някога е виждало.

Историята потвърждава, че култовете към личността водят до тежки последствия за държавите, които позволяват подобно нещо да се случи на тяхна земя. Печална съдба сполетя Китай, Германия, Италия и Русия, след като позволиха на един-единствен човек да се представя за обобщен образ на миналото, настоящето и бъдещето на нацията. В момента Индия прави абсолютно същото.

Моди заличава голяма част от икономическия и социалния напредък, постигнати при неговите предшественици. Още преди пандемията темповете на икономическия растеж започнаха да спадат. Бедността и неравенството тревожно се повишиха, като Индия се нареди на 101-во място от 107 държави в годишния Глобален индекс на глада и на 140-о място от 156 страни по отношение на неравенството между половете. Страната се превърна в кошче по отношение на околната среда, класирайки се на 120-о място от 122 държави по качество на водата и 177-о от 180 като цялостно представяне в областта на екологията.

По-коварното в случая е, че култът към Моди е придружен от задълбочаващ се мажоритаризъм, тъй като управляващата партия атакува и се опитва да сплашва религиозните малцинства, стремейки се да създаде теократична индуистка държава. Самият министър-председател се опитва да си изгради религиозен имидж, като един ден се снима как медитира в пещера, а на следващия - как открива храм. Пускайки си дълга коса и брада, Моди би искал поданиците му да го възприемат като уникална комбинация от пророк, гуру и крал. Б. Р. Амбедкар би бил ужасен.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved