Глобалната битка на стрийминга

Бойното поле на развлеченията се премества към Европа и Азия

След като ковид-19 принуди режисьорите по целия свят да извикат "Стоп!", през 2021 г. предлагането на сериали беше слабо. Но заснемането отново тръгна и през 2022 г. зрителите ще бъдат разглезени от изобилието на избора. Netflix, водещият доставчик на видеострийминг в света, ще пусне новия сезон на своя научнофантастичен хит "Странни неща" (Stranger Things). Amazon Prime Video, развлекателното звено на онлайн ритейлъра, ще лансира пищен проект по "Властелина на пръстените", направата на който струва половин милиард долара.

Това са някои от следващите залпове в надпреварата за зрители, известна като стрийминг войни, в която гигантите на развлекателната индустрия от Холивуд и Силициевата долина се опитват да се надхарчат един друг по съдържание. Но в голяма част от света "войните" са ограничени до двама или трима бойци. Netflix и Amazon са навсякъде. Apple TV+, видеоначинанието на технологичната компания, е в над 100 държави. Останалите са малко или много в процес на производство.

През 2022 г. това ще се промени, като другите стрийминг компании на Холивуд навлизат на нови пазари. Международната експанзия им дава шанс да достигнат до милиони нови клиенти и да вдигнат военния си бюджет. Но битката за абонати ще е по-трудна, отколкото у дома.

Disney, най-голямото студио в Холивуд, се опитва да навлезе по-надълбоко в Азия, като наскоро пусна услугата си Disney+ в Хонконг, Тайван и Южна Корея (мизансценът на Squid Game, тоталния хит на Netflix през 2021 г.). Peacock, стрийминг платформата на NBC-Universal, част от медийната империя Comcast, точно започва да се разгръща в Европа, точно както и HBO Max, част от WarnerMedia. Discovery+ наскоро отвори представителства в Бразилия, Канада и Филипините.

През идната година ще има още експанзия. Disney+ планира да тръгне в Източна Европа, Близкия изток и Африка. Paramount+, стрийминг компания, притежавана от ViacomCBS, ще пристигне в най-големите пазари на Европа. HBO Max, която притежава някои от най-ценните американски тв продукти от "Игра на тронове" до "Наследници" ("Succession"), също ще увеличи присъствието си в Европа.

Холивуд ще открие, че чужденците са по-трудна публика. Нововъзникващите пазари означават по-ниски приходи: Disney+ прави по-малко от 1 долар месечно от абонати в Индия. Дори в богатите държави бюджетите са по-ниски, отколкото в Америка. Средната американска сметка за кабелна тв възлиза на близо 100 долара месечно според данни на Ampere Analysis. Във Великобритания е наполовина по-малка. И докато американците масово изоставят своите скъпи кабелни пакети, освобождавайки си бюджет за стрийминг, европейците изглеждат по-привързани към своите абонаменти за платена телевизия.

Има и въпроси около правата. Някои студиа като Disney качват всички свои филми и шоута в своята собствена стрийминг услуга. Но други все още имат лицензни задължения към различни дистрибутори. HBO Max за момента не са обявили датата си на влизане в някои големи европейски държави, включително Великобритания, където правата за най-популярните им програми се държат от Sky, сателитна тв компания, притежавана от Comcast.

Трудността при "отварянето" на тези пазари е една от причините стрийминг войните да отстъпват пред стрийминг съюзите. Discovery и WarnerMedia се надяват да приключат обявеното си сливане през 2022 г., което да им помогне да се изправят срещу Netflix. Comcast и ViacomCBS, чиито стрийминг платформи Peacock и Paramount+ се състезават една с друга в Америка, се споразумяха да си сътрудничат в чужбина. Продукцията им ще се обедини в още една стрийминг услуга, наречена SkyShowtime, която ще бъде пусната в Европа през 2022 г. В идващата година ще има изобилие от телевизия. Предизвикателството ще бъде да решите какво да гледате и на коя платформа.

Ами ако?

Netflix преобърна телевизията надолу с главата със своите драми, комедии и програми по избор, но никога не е показвала интерес към спорта. Компанията обича да притежава правата за цял свят на своето съдържание. Но през септември Рийд Хейстингс, съоснователят на Netflix, обяви, че "ще обмисли" да наддава за правата на Формула 1 след успеха на сериала Drive to Survive. Ами ако Netflix навлезе в спорта? Това е последното нещо, което държи пакетите на кабелните оператори. Ако Netflix реши да играе на това поле, разпадът на пакетите им ще се ускори.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved