Amazon e позволявала само суперлативни коментари за книга на Си Цзинпин в Китай

Това е поредният опит на американска компания да спечели доверието на Пекин

"Мисля, че проблемът беше във всичко под пет звезди", казва пред Reuters единият от информаторите.
"Мисля, че проблемът беше във всичко под пет звезди", казва пред Reuters единият от информаторите.
"Мисля, че проблемът беше във всичко под пет звезди", казва пред Reuters единият от информаторите.    ©  Reuters
"Мисля, че проблемът беше във всичко под пет звезди", казва пред Reuters единият от информаторите.    ©  Reuters

Преди две години Amazon се е съгласила да премахне негативни ревюта и коментари и ниски оценки за книгата на китайския президент Си Цзинпин "Управлението на Китай". Това съобщава Reuters, като се позовава на двама анонимни източници, запознати със случая. Премахването на критиките към книгата на президента е поредният опит на компанията да спечели доверието на китайското правителство, за да може да разрасне своя бизнес в азиатската страна.

"Мисля, че проблемът беше във всичко под пет звезди", казва пред Reuters единият от информаторите.

Вътрешен документ на компанията от 2018 г., цитиран от агенцията, описва някои от "основните проблеми", пред които се изправя Amazon, за да поддържа своя бизнес в страната. В него се казва, че "идеологическият контрол и пропагандата са в основата на инструментариума на комунистическата партия за постигане и поддържане на нейния успех". Документът, както и интервюта с над 20 души, които са свързани с дейността на компанията на Джеф Безос в Китай, разкриват как успява да се развие на китайския пазар, като подпомага осъществяването на глобалната програма на управляващата Комунистическа партия, докато понякога се противопоставя на някои от исканията на правителството.

Трудности пред чуждестранните компании

Amazon e поредната компания, която трябва да се придържа към китайските правила и регулации, ако иска да има достъп до пазара на втората по големина икономика. Миналата година Zoom закри платен американски профил, който е бил домакин на онлайн форум, посветен на протестите на площад "Тянанмън" през 1989. От Zoom казват, че профилът е бил на китайски дисиденти и участници от Китай са нарушили "местните закони".

През 2019 г. Google прекрати своя проект Dragonfly, след като става ясно, че компанията е планирала да пусне китайска търсачка, която да е съвместима с правилата за цензура в страната. Някои компании отговарят на исканията на Пекин, като напускат страната. Наскоро Yahoo излезе от китайския пазар, а Microsoft обяви, че ще изтегли някои от услугите на LinkedIn. И двете компании се позовават на трудната бизнес среда и регулаторните изисквания в страната.

Според документа след 2016 г. китайското правителство започва да изисква от чуждестранните компании, предлагащи облачни услуги, да имат нов лиценз, който може да бъде придобит единствено от китайски компании. В резултат на това Amazon е трябвало да продаде или лицензира облачните си технологии на местни компании, за да може да продължи своята дейност.

В документа също така се казва, че през 2018 г. Министерството на обществената сигурност на Китай (MPS) е изискало от Amazon Web Services (AWS) да премахне уебсайт на китайския дисидент Гуо Венгуи, иначе ще предприеме ответни мерки. В него се добавя, че AWS е отказал, но е поискала от Гуо да предприеме действия, които са разкрили IP адреса му, и са предоставили тези данни на MPS.

Стратегията наAmazon

Важна част от стратегията на Amazon e създаването на China Books - страница на американската версия на Amazon, на която се предлагат китайски книги. Според документа за нейното създаване компанията си е партнирала с държавната агенция General Administration of Press and Publication (GAPP), както и с държавната компания за търговия с книги China International Book Trading Corp (CIBTC). Тази платформа е била от изключително значение за американската компания, за да спечели подкрепата на китайското правителство, въпреки че не прави почти никакви печалби.

Сред книгите има много заглавия на неполитически теми като учебници по китайски език, готварски и детски книги. Сред тях обаче се срещат и такива, които поддържат официалната позиция на управляващата Комунистическа партия. В портала в момента се предлагат над 90 хил. книги, като книгата на китайския президент е първа на страницата с бестселърите.

CIBTC заявява пред Reuters, че начинанието е "търговска връзка между две дружества". От своя страна Amazon казва, че "спазва всички приложими закони и разпоредби, където и да работим, като Китай не прави изключение", и добавя: "Като търговец на книги ние вярваме, че е важно да се осигури достъп до писаното слово и различни гледни точки. Това включва и книги, които някои могат да сметнат за неприемливи."

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ss avatar :-P
    SS
    • + 2

    Явно гърненцето с мед на Мечо Пух взема превес над чистата съвест ...

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал