Спонсорите стъпват по тънък лед на олимпиадата в Пекин

Политическите скандали правят живота на компаниите сложен, спортистите ще трябва да са по-мълчаливи

Президентът на МОК Томас Бах    ©  Reuters

Зимните олимпийски игри в Пекин започват на 4 февруари. По принцип всяко издание на най-големия спортен форум, независимо дали се провежда през лятото или зимата, е предшестван от месеци на рекламни кампании. Тринадесетте глобални спонсора на олимпийските игри плащат големи суми, за да имат право да рекламират преди и по време на игрите. В момента обаче подобни кампании липсват, като причините не са изненада за никого - обвиненията в погазване на човешките права на малцинството от уйгурите, както и действията на Пекин в Хонконг и Тибет. Положението в Китай обаче е различно - рекламните кампании и активности са на нормалното ниво. Компаниите не се притесняват да рекламират усилено, но пък най-често концентрират действията си в местните социални мрежи, като постове в западните са рядкост.

САЩ, Австралия, Великобритания и Канада обявиха дипломатически бойкот на игрите, като няма да изпратят официална делегация в Пекин. Въпреки това техни състезатели ще участват в различните дисциплини на игрите. Това поставя спонсорите в изключително деликатна позиция - от една страна, никой не иска да нарушава отношенията си със САЩ, което значи по-малко кампании, които се концентрират върху олимпийските игри. От друга страна, същото може да бъде казано и за Китай - вторият най-голям пазар за повечето от 13-те спонсора. "Не мисля, че някой от тях като световни марки може да си позволи или желае да обижда китайското правителство", казва пред BBC бившият главен маркетинг директор на Олимпийския комитет на САЩ за олимпийските игри в Пекин 2008 Рик Бъртън.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове