Италия ще прави Алжир основен доставчик на газ за сметка на Русия

Алжирската компания Sonatrach и италианската Eni се договориха за увеличение на доставките

"Това споразумение е съществена реакция спрямо нашата стратегическа цел. Ще има и други сделки", коментира италианският премиер Марио Драги
"Това споразумение е съществена реакция спрямо нашата стратегическа цел. Ще има и други сделки", коментира италианският премиер Марио Драги
"Това споразумение е съществена реакция спрямо нашата стратегическа цел. Ще има и други сделки", коментира италианският премиер Марио Драги    ©  Reuters
"Това споразумение е съществена реакция спрямо нашата стратегическа цел. Ще има и други сделки", коментира италианският премиер Марио Драги    ©  Reuters

"След руската инвазия в Украйна заявих, че Италия бързо ще предприеме действия за намаляване на зависимостта си от руския газ. Сега правим стъпки в тази посока." Това заяви италианският премиер Марио Драги след среща с президента на Алжир Абделмаджид Тебун. Русия доставя около 40% от природния газ на Италия и това в момента се възприема за рисковано заради войната на Москва в Украйна.

Сега Алжир е на път да смени Русия като основен италиански газов доставчик благодарение на сделка, постигната в понеделник от Драги. "Това споразумение е съществена реакция спрямо нашата стратегическа цел. Ще има и други сделки", коментира италианският премиер. Наистина макар Драги да е силно ангажиран с близкото партньорство със САЩ в НАТО, зависимостта на Рим от руския газ връзва ръцете му, когато стане въпрос за икономически санкции срещу Кремъл, пише Politico.

Италианският тур в страни - газови производители

Сделката е сключена между алжирската компания Sonatrach и италианската Eni и въз основа на нея Алжир ще доставя допълнителни 9 млрд. куб.м газ за Италия до следващата година и през 2024 г. През 2021 г. Рим е внесъл 29 млрд. куб.м газ от Русия и 22.5 млрд. куб.м от Алжир. С новото споразумение Алжир ще измести Москва като основен газов доставчик на Италия до следващата година.

"За съжаление закъсняхме. Трябваше да извършим диверсификацията много по-рано, но имаме много партньори и приятели по света", заяви италианският външен министър Луиджи ди Майо. Той заедно с представители на Eni провеждат тур в страни - газови производители, сред които Азербайджан, Мозамбик, Катар и Ангола.

Проблемите на Алжир

Алжир се нуждае от средства, за да увеличи газовото си производство, тъй като не е инвестирал достатъчно в нови производствени мощности през последните 30 години, а вътрешното потребление се е увеличило. Транссредиземноморският газопровод "Трансмед", свързващ Алжир и Италия, не работи с пълен капацитет, защото Алжир не разполага с допълнителен газ, за да го напълни.

Според експерти страната ще се нуждае от нови инвестиции в инфраструктура, за да увеличи производството, тъй като не може да отклони част от газа, който в момента доставя на Испания. Прогнозите са, че ще са необходими между 12 и 18 месеца, за да се вдигне производителността.

Според Алесандро Ланца, професор по енергийна политика от университет Luiss, ако се наложи, Италия може да замести голяма част от руския газ, като повиши вноса от Африка и увеличи капацитета си за втечнен природен газ, въпреки че това ще изисква повече разходи. По думите му за две години това може да доведе до намаляване на газовата зависимост от Русия от 40% на 20%. Същевременно миналия месец Eni и Sonatrach обявиха, че са открили съществени петролни и газови залежи в алжирската пустиня и възнамеряват обща експлоатация.

В края на март изпълнителният директор на Eni Клаудио Дескалци обяви, че компанията не може да плаща за доставките на руски природен газ в рубли. Компанията няма активи в Русия, но тя купува руски газ и дотолкова доколкото тя "няма рубли", а договорът предвижда заплащане в евро, ръководството на компанията не е уверено, че ще продължат доставките на руски газ в бъдеще. Компанията също така планира да продаде своя дял в газопровода "Син поток", в който тя участва с "Газпром". Тръбата минава през Черно море и пренася природен газ от Русия (Краснодарския край) към Турция.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал