Тех гигантите искат да превърнат премахването на въглерода в голям бизнес

Консорциум от технологични фирми влага почти 1 млрд. долара в умен пазарен механизъм

Група богати хора, които правят добро, опитаха смел експеримент преди 15 години. Фондация "Гейтс" и пет държави вложиха 1.5 млрд. долара в пилотен проект, насочен към насърчаване на научноизследователската и развойна дейност в пренебрегвана преди това област. "Разширеният пазарен ангажимент" (AMC), който те създадоха, обеща награди на производителите на лекарства, които измислят ефективна ваксина срещу пневмококи - заболяване, което уби много деца в бедните страни. Въпреки скептиците, оттогава са разработени три ваксини. Повече от 150 млн. деца са били имунизирани, спасявайки 700 хил. живота.

Проблемът за решаване

Сега няколко инициативи имат за цел да приложат същия подход към различен проблем. Този месец четири големи технологични компании - Alphabet, Meta, Shopify и Stripe - и практиката за устойчивост на консултантската компания McKinsey обещаха 925 млн. долара за период от девет години за създаване на технология за премахване на въглеродния диоксид от атмосферата в опит да спре глобалното затопляне.

Подобен проект в стил AMC се очаква да бъде обявен през май на срещата на Световния икономически форум (WEF) в Давос. Инициаторите на този проект от First Movers Coalition, която беше изградена миналия ноември и обединява WEF, Държавния департамент на САЩ и десетки големи глобални фирми, вече поеха ангажименти за обществени поръчки, за да помогнат за декарбонизирането на авиацията, корабоплаването, автомобилната и стоманодобивната промишленост.

Експертите смятат, че светът трябва да премахне около 6 млрд. тона CO2 годишно от атмосферата до 2050 г., за да предотврати най-лошото въздействие на изменението на климата. По-малко от 10 хил. тона досега са извлечени постоянно по този начин. Ето защо затварянето на празнината изисква сериозни усилия.

Alphabet, Meta, Shopify, Stripe и McKinsey са в основата на инициативата.

За да отговарят на условията за схемата на технологичните компании, известна като Frontier Fund, технологиите за премахване на въглерод трябва да преминат няколко теста (освен очевидните като безопасни и законни). Единият е постоянството: технологията трябва да може да съхранява материали, изсмукани от въздуха, поне 1000 години. Другият е мащабируемостта: те не трябва да имат изисквания за използване на земята, които са в противоречие с продоволствената сигурност. Третият е цената: те трябва да осигурят цена от по-малко от 100 долара за тон отстранен въглероден диоксид. Това са "абсолютно основополагащи за постигане на нещо, близко до нетна нула", казва Марк Пател от McKinsey.

Каква е целта

Целта не е да се инвестира в стартиращи компании с въглеродни технологии, обяснява Нан Рансохоф от Stripe, която контролира Frontier Fund. По-скоро идеята е да бъдем първите клиенти на зараждащите се технологии за отстраняване на въглерода, които могат да помогнат на купувачите да постигнат собствените им цели за декарбонизация.

За компаниите с технологии за поглъщане на въглерод в ранен етап фондът ще предлага споразумения за предварителна покупка с малък обем. За по-големите фирми, които разширяват доказаните методи, фондът ще предложи по-големи договори, в които плащат на доставчиците за тоновете въглерод, след като те бъдат доставени в съответствие с договорените спецификации. След това доставчиците могат да използват тези ангажименти, за да осигурят финансиране и да разширят капацитета.

"Един милиард долара е голямо число, но дори не е достатъчно голямо", признава Питър Фрийд, който ръководи проекта в Meta. Но той се надява, че така може да "започне търкалянето на снежната топка надолу по хълма". И ако всичко върви добре, снегът също няма да се стопи.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар