"ESG e измама!", извика Илън Мъск и започна война срещу класацията на S&P

Tesla беше изключена от подреждането на S&P за най-устойчивите и отговорни компании, и ядоса основателя на компанията

"Еxxon e в Топ 10, a Tesla, дори не е в списъка", написа Илън Мъск в twitter
"Еxxon e в Топ 10, a Tesla, дори не е в списъка", написа Илън Мъск в twitter
"Еxxon e в Топ 10, a Tesla, дори не е в списъка", написа Илън Мъск в twitter
"Еxxon e в Топ 10, a Tesla, дори не е в списъка", написа Илън Мъск в twitter

Един от най-утвърдените индекси за екологично, социално и корпоративно управление (ESG) е S&P 500 ESG Index. Няколко пъти в годината той взима предвид различни критерии за анализ на ESG фактора в най-големите компании и класира над 300 от тях по стриктна методология. Сред тези, които обикновено заемат първите места, са гиганти като Apple, Microsoft, Goldman Sachs, а от миналата година и Tesla на Илън Мъск.

При последното обновяване на индекса преди няколко дни обаче Tesla вече не фигурира в него. Причините за това не са финансови, а са по-скоро свързани със социалния аспект на ESG анализа. Интересното в случая, е че да си лидер в производството на електромобили (изцяло в тон с прехода отвъд фосилните горива) не е достатъчно, за да си част от най-устойчивите компании в световен мащаб. Поне не и в момента.

Това предизвика супер силна реакция от страна на Илън Мъск, който в последните дни използва огромната си аудитория в Twitter (близо 95 млн. последователи), за да критикува ESG рейтингите.

Защо Илън

На пръв поглед Tesla трябва да е неделима част от класация ESG за показателни - компанията е сред най-големите производители на литиево-йонни батерии за електромобили в света. А други по-малки фактори като лидерството в зарядните станции (т.н. superchargers) със сигурност могат донасят допълнителни точки в екологичната оценка на критиците. Според Маргарет Дорн обаче, главен анализатор в S&P 500® ESG Index, една компанията на Мъск има недобро корпоративно и социално управление. Заради което е изпаднала от класацията.

Някои от факторите, които допринесоха за това според анализа на Дорн, са спад в оценките за нисковъглеродната стратегия на Tesla и спазването на процедурните правила от страна на компанията спрямо работниците и дори клиентите. Най-същественият проблем със сигурност идва от репутационните рискове, произхождащи от няколко отделни събития: обвинение за расова дискриминация, лоши условия на работа в завода на Tesla във Фримонт, САЩ, както и разследването за множество смъртни случаи и наранявания, свързани с автопилотни превозни средства на компанията.

За разлика от S&P, друг индекс - DJI ESG, остави Tesla в сравнително същата позиция спрямо предходната година - лекото й изоставане е главно заради много бързото развитие на конкурентите в сферата на индустрията като германския автомобилен лидер BMW.

Работи ли ESG?

С изключването на Tesla, която не е единствена по-рода си, тъй като Meta на Марк Зукърбърг също е била обект на подобен крах преди, се доказва, че ESG факторът разчита на много по-комплекси данни от това дали компанията произвежда електрически автомобили и има устойчиви цели за развитие. От друга страна обаче, това решение срещна редица критики, сред които и от самия шеф на Tesla. Мъск заяви, че ESG стандартите се политизират и вместо да се гледат чисто техническите данни, то има голяма доза субективност в анализите, които позволяват на анализатори да подхождат идеологически към компанията на южноафриканеца. В случая той определи индекса като "изблик на политическо левичарство" и лична атака срещу него.

Друго нещо, на което Мъск обърна внимание, е наличието на компании като Exxon - един от лидерите в нефтодобива и газовата индустрия в САЩ, в топ 10 на индекса. Подобни критики има към други от високопоставените участници като Amazon и JP Morgan. Първите заради многото оплаквания от страна на работници на компанията, а вторите заради участието на инвестиционната банка във фосилната и въглищната индустрия. Това обаче не е попречило на съставителите на индекса да ги включат за сметка на Tesla на Мъск.

Различните рейтинги

Проблемите около това дали ESG рейтингите правилно отразяват съвместимостта с критериите не са малко. "Много хора смятат, че ESG рейтингът казва нещо за социалната устойчивост на компанията или въздействие върху климата на планетата, но това не е това. Фактът, че Tesla получава висока или ниска оценка на ESG, не говори нищо за реалното въздействие на Tesla върху автомобилния пазар", коментира Кен Пъкър, преподавател по ESG в университета "Тъфтс", пред Barrons.com.

Това е и причината много фирми, предлагащи ESG оценяване, да показват различни рейтинги и това да обърква инвеститори и анализатори. В случая с Tesla анализаторите от Sustainalytics дават рейтинг 28.5, което показва, че компанията има среден риск.

Същевременно според ESG рейтингите на MSCI Tesla има най-високият рейтинг "А" и методологията е доста по-различна, като взима предвид усреднени данни за 41 компании в автомобилната индустрията. Това показва, че анализите се различават в критериите си и е трудно да се определи кой е по-правилен.

Все още няма коментари
Нов коментар