Крис Девоншър-Елис: Варна и Констанца ще са големите печеливши от китайското карго, ако се подготвят

Ръководителят на консултантската група Dezan Shira & Associates, която от 30 години работи в Азия, пред "Капитал"

Визитка

Крис Девоншър-Елис е директор на Dezan Shira & Associates - пан-азиатска консултантска компания с 35 офиса из цяла Азия, с фокус върху Китай и Индия. Компанията консултира инвеститори в сложните регулаторни рамки на различните азиатски държави и следи развитието на пазарите там. Издава бюлетина Asia Briefing.

"Капитал" разговаря с Девоншър-Елис за промените в логистичните вериги на китайското карго, какво се случва след санкциите срещу Русия заради войната в Украйна и какви са ползите за България от променящата се ситуация (повече може да прочетете в текста "Новият път между Китай и Европа минава през България").

Има ли ръст на каргото през Каспийско море и Черно море?

Има избягване на транзита през Русия към Европа заради санкциите. Каргото към самата Русия от Азия също е намаляло през първо тримесечие заради проблемите с доставките и липсата на контейнери. Очакваме това да се възстанови през трето тримесечие и да порасне на годишна база.

Има и ръст на каргото през каспийските пътища, като това ще продължи. Например иранският транзит е пораснал с 52% през март.

Какво значи това за пристанища като Варна?

Варна и Констанца ще са съществените печеливши от тази тенденция, тъй като в момента те са най-големите пристанища на ЕС, които са достъпни през каспийския път от Азия. Има още проблеми по пътя, като например жп транзита от Баку до Черно море, или трансиранската железница от Персийския залив до Каспийско море, която няма да бъде завършена до 2023 г.

Това дава на Варна още време да инвестира в инфраструктура и да осигури устойчивост на логистиката - например контейнери и складова площ. Умна инфраструктура ще бъде ключът към адаптирането както на Варна, така и на други към тази уникална възможност.

Но трябва и ефективна паневропейска връзка от Констанца и Варна.

Устойчива ли е тази промяна, или ще свърши след войната?

Мисля, че е устойчива. Производители и клиенти осъзнаха, че логистичните вериги трябва да имат резервни варианти. Миналата година например Суец беше блокиран за няколко месеца. Дори руските санкции да бъдат вдигнати, каспийският път ще остане важен. Освен това, когато стане напълно оперативен, той ще е по-евтин и по-ефективен дори от суецкия.

Интервюто взе Огнян Георгиев

Все още няма коментари
Нов коментар