Италия реформира концесиите на плажовете

Сега липсва конкуренция, а правата се дават за много голям срок

Италия трябва да промени начина, по който отдава концесии за плажовете си. Това не се харесва на сегашните им притежатели
Италия трябва да промени начина, по който отдава концесии за плажовете си. Това не се харесва на сегашните им притежатели
Италия трябва да промени начина, по който отдава концесии за плажовете си. Това не се харесва на сегашните им притежатели    ©  Reuters
Италия трябва да промени начина, по който отдава концесии за плажовете си. Това не се харесва на сегашните им притежатели    ©  Reuters

Италия е една от най-посещаваните от туристи страни. Страната разполага както с високи планини, така и с редица красиви плажове, които се отдават на концесии.

В последните години се наблюдава сериозен стремеж от страна на Европейския съюз (ЕС) да увеличи конкуренцията в сферата на плажните концесии. Това се вижда като заплаха за онези, които управляват мрежата от крайбрежни концесии на италианските плажове в момента. Миналото лято дори голяма част от ресторантите по плажовете развяваха знамето на Великобритания като символ на противопоставянето на искането на ЕС.

Според ЕС Италия има задължение да гарантира, че концесиите за управление на оскъдни природни ресурси се предоставят за "ограничен срок и чрез открита процедура за публичен подбор, основана на недискриминационни, прозрачни и обективни критерии". Със значително политическо влияние както в техните общности, така и в парламента, собствениците на къпални отдавна се съпротивляват на призивите на Брюксел за по-голяма частна конкуренция за най-добрите плажове на Италия.

Кампанията обаче не даде резултат. Правителството на премиера Марио Драги реши да прекрати всички концесии за плажове в Италия през следващата година и да проведе нови търгове, като целта е именно повишаване на прозрачността при разпределянето на привлекателните плажни ивици и гарантиране на лоялна конкуренция за получаване на тяхното управление.

В Италия има близо 30 хил. плажни концесии - те варират от скромни плажни ивици до луксозни курорти, като заемат почти 60% от бреговата линия всяко лято със своите чадъри и шезлонги. Много от бизнесите са на едни и същи концесионери от десетилетия, някои се предават от поколение на поколение в семейства.

Според Марина Лали, президент на Асоциацията на предприемачите в туризма, секторът е неразделна част от италианската икономика. "Традицията в Италия сред туристите е, че хората обичат плажът вече да е създаден за тях", казва Лали, която има 70-стаен хотел на брега на морето с 500 шезлонга и 189 големи чадъра в Южна Италия. "Има хора, които обичат да ходят със собствения си чадър, но те са малцинство.

Това е нашата традиция, нашата икономика, нашите туристи. Не виждаме защо трябва да променим този начин на живот", добави тя пред Financial Times.

Въпреки това италианските плажни концесии предизвикват противоречия. Legambiente, национално движение за опазване на околната среда, твърди, че концесионерите пречат на свободния обществен достъп до ценна природна среда и на практика са приватизирали обществените плажове. Според движението по този начин те са влошили ерозията на крайбрежието, като същевременно дават малко средства в бюджета. Заведенията, които могат да генерират милиони годишни приходи от таксуването за шезлонг, което може да достигне 100 евро за ден на първокласно място през пика на лятото - обикновено плащат само няколко хиляди евро годишно като такси на правителството.

Новите търгове са свързани с по-широк закон за конкуренцията, който Италия трябва да приеме тази година, за да изпълни условията на своя финансиран от ЕС план за възстановяване след пандемията на стойност 200 млрд. евро.

Въпреки безпокойството по крайбрежието италианските власти заявиха, че не очакват изгонването на всички действащи концесионери, тъй като търговете ще вземат предвид семействата, които зависят от плажния бизнес като единствен източник на доходи, както и големите им скорошни инвестиции.

Но правителствени служители казват, че търгът също така ще установи принцип, че отстъпките не са автоматични и трябва да бъдат спечелени. За да намери политическата подкрепа, администрацията на Драги се съгласи да компенсира собствениците, които губят концесиите си - въпреки че точната формула за оценяване на бизнеса все още не е разработена.

Това обаче не е успокоение за Габриеле ди Сиена, който управлява ресторант на един от плажовете в страната. Той работи заедно с двамата си братовчеди, като те са третото поколение, което поема контрола върху семейния испански ресторант. "Това е нещо като загуба на дете или загуба на син", каза Ди Сиена. "Тази концесия беше за цял живот, а сега всичко се промени. Големите фирми ще дойдат и ще сложат ръце върху всичко. Семейство като нашето няма много пари. Международните компании имат много пари, за да купят всичко", казва той пред Financial Times.

Притесненията на Ди Сиена не са единствени. Все по-често се чуват мнения, че този ход на Драги ще доведе до превръщането на италианското крайбрежие в копие на всяко друго по света. "Това ще бъде глобализацията на плажовете, каза Лали. Те ще отнемат спецификата на италианския туризъм и италианското гостоприемство."

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • + 1

    Гостоприемство за 100 евро за чадър?!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал