Съдът на ЕС отхвърли жалбата на България по т.нар. "Пакет Макрон"

Решението означава, че превозвачите няма да получат отсрочка за новите разпоредби и това ще има икономически и екологични последици за страната ни

Един от проблемите пред превозвачите е, че трябва да връщат камионите си в страната на регистрация на определен период от време.
Един от проблемите пред превозвачите е, че трябва да връщат камионите си в страната на регистрация на определен период от време.
Един от проблемите пред превозвачите е, че трябва да връщат камионите си в страната на регистрация на определен период от време.    ©  Надежда Чипева
Един от проблемите пред превозвачите е, че трябва да връщат камионите си в страната на регистрация на определен период от време.    ©  Надежда Чипева

Съдът на ЕС отхвърли иска за временно отлагане на прилагането на най-спорната разпоредба на Пакет "Мобилност I" - връщането на камионите до мястото им на регистрация. През месец октомври 2021 г. България внесе иск за отлагане на мярката до окончателното решение на съда по заведеното дело. В искането си България бе подкрепена от още 8 държави - членки на ЕС (Полша, Кипър, Унгария, Литва, Латвия, Естония, Малта и Румъния).


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Влезте в профила си Регистрация

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Съдът на ЕС отхвърли иска за временно отлагане на прилагането на най-спорната разпоредба на Пакет "Мобилност I" - връщането на камионите до мястото им на регистрация. През месец октомври 2021 г. България внесе иск за отлагане на мярката до окончателното решение на съда по заведеното дело. В искането си България бе подкрепена от още 8 държави - членки на ЕС (Полша, Кипър, Унгария, Литва, Латвия, Естония, Малта и Румъния).

Икономическите последствия от решението

Новите изисквания в транспортa удариха силно страните от периферията на съюза, които до преди това имаха силни позиции в сектора. Пакетът въведе изисквания за командироването на водачите и задължението да им се плаща най-малко пълната минимална заплата, която е приложима в държавата членка, където временно ще работят. Друго изискване е задължението за връщане на камионите в страната им по регистрация или в базата на компанията на всеки 8 седмици. Нови разпоредби има и за каботажите, като след извършване на три каботажни превоза в рамките на 7-дневен период в една държава превозвачите нямат право на нови операции от този тип в същата страна през следващите 4 дни.

Пред "Капитал" един от собствениците на ПИМК, Илиян Филипов, още през февруари изказа твърдото си убеждение, че секторът на автомобилните превози е обречен. "Не можеш да работиш там (в Западна Европа - бел. ред.). Спираме. Този бизнес те на нас ни го приключиха. Това е истината. Откакто сме влезли в ЕС, имахме 2-3 години нормални за работа и като видяха, че ние работим и можем да работим, тръгнаха да мислят постоянно рестрикции за нас и как да ни избутат от пазара", заяви Филипов. Според него целта на действията на Франция, която внесе пакета, е българските шофьори да се изнесат да работят за западни компании. "Те нарушиха основните свободи в ЕС - на придвижването на стоки и хора. Посланието е "стойте си в гетото и няма да правите бизнес при нас".

Международните превозвачи в България, които бяха в основата на всички дебати по Пакет "Мобилност" в България, заемат сходна позиция: "В условията на тежка икономическа криза България е оставена без стратегическа транспортна политика, а браншът е в ситуация в която получава информация и подкрепа от ресорните министерства на останалите 8 държави членки", се казва в съобщението на Съюза на международните превозвачи до медиите.

Европейската комисия можеше да спре процеса в миналия мандат, но не го направи. Новият комисар по транспорта Адина Валеян, която е от Румъния, също вижда сериозността на положението. "ЕК възложи две проучвания - за комбинирания превоз и връщането на камиона. Анализът показа тяхното отрицателно въздействие върху околната среда и не само", коментира Валеан в интервю за "Капитал".

Двоен аршин за зелените цели

Прави впечатление, че амбициозните екологични цели, които си поставя европейската комисия със Зелената сделка и енергийния пакет RepowerEU, не отговарят на практическото изпълнение на т.нар. План "Макрон". Всъщност граничи с лицемерие да очакваш от страните членки да бъдат напълно климатично неутрални до 2050 г., да се откажат от руските изкопаеми енергийни източници и пренасочат част от средствата си за икономическо сближаване за чиста енергия, а в същото време да пренебрегваш ефекта за околната среда от едно чисто политическо решение.

"Лично аз не пропускам възможност да напомня за нашите колеги, че не можем да правим амбициозни планове за намаляване на емисиите на CO2 и същевременно да налагаме законодателство, което има обратен ефект. Ние сме готови по всяко време да предложим промяна на тези две противоречиви правила, но имаме нужда от подкрепа от съзаконодателите", добавя още транспортният еврокомисар Адина Валеан.

Именно усложнената икономическа обстановка бе в основата на поисканата отсрочка. "Действията на българската държава бяха наложени от драстичната промяна на икономическата действителност, както и доказани необратими последици върху околната среда (принудителните празни курсове на камионите ще доведат до покачване на въглеродните емисии)", се твърди още в позицията на Съюза на международните превозвачи.

Крайното решение на Съда на ЕС относно цялостния Пакет "Мобилност" евентуално ще бъде обявено до края на 2022 г.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    julesta avatar :-|
    julesta
    • - 1

    izotzadze

    Нередност?
  • 2
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • - 1

    BG се превърна в момче за наритване. Трябвало да се прибират камионите в страната на регистрация, за да си почиват? Смех...

    Нередност?
  • 3
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    Европейски компании, които били "изнасяли печалбата в чужбина", не искаме в България. Обаче ревем на умряло защо нашите превозвачи да нямат правото да подбиват цените на европейските такива на техните собствени пазари. Ганьо винаги иска за него да може, но за другите не.

    Нередност?
Нов коментар