Напрежение между ЕС и Русия, след като Литва ограничи жп транзита от и до Калининград

Москва определи действията като враждебни, но ще се опита да компенсира доставките по вода или въздух през Балтийско море

Спирането на вноса чрез железопътен транспорт доведе до повишаване на напрежението между Москва и Европейския съюз.
Спирането на вноса чрез железопътен транспорт доведе до повишаване на напрежението между Москва и Европейския съюз.
Спирането на вноса чрез железопътен транспорт доведе до повишаване на напрежението между Москва и Европейския съюз.    ©  Reuters
Спирането на вноса чрез железопътен транспорт доведе до повишаване на напрежението между Москва и Европейския съюз.    ©  Reuters
Темата накратко
  • Забраната важи за стоки, които са обект на санкции на ЕС и се внасят с жп транспорт.
  • Москва си запази правото да отговори по начин, по който би защитила националния си интерес.
  • Ситуацията доведе до притеснения в Брюксел, където върховният представител на ЕС по външната политика Жозеп Борел заяви, че Литва налага режима на санкциите на блока срещу Русия.

Напрежението между Русия и ЕС нарасна, след като властите в Литва обявиха в края на миналата седмица забрана за транзит на определени стоки през тяхната територия до руския град Калининград. Тя важи за стоки, които са обект на санкции на ЕС и се внасят с жп транспорт. Москва определи ситуацията като "безпрецедентна", описа действията на Литва като "открито враждебни" и си запази правото да отговори по начин, по който би защитила националния си интерес. По неофициални данни по въпросното транзитно трасе между Калининград и Беларус минават по около 300 влакови композиции всеки месец.

Във вторник секретарят на Съвета за сигурността на Русия Николай Патрушев пристигна спешно в Калининградска област на среща за сигурността на Северозападна Русия. Кремъл обяви, че ще извика посланика на ЕС Маркус Едерер заради наложената от Литва забрана за транзит. Вилнюс мотивира действията си само с наложени от Европа санкции. "Това е, разбира се, ситуация, която може да бъде разрешена с дипломатически средства", заяви губернаторът на областта Антон Алиханов пред руска телевизия.

Важно решение

Калининград се намира между Полша и Литва. През литовска територия е най-пряката връзка между Русия и този ексклав. Прессекретарят на Кремъл Дмитрий Песков обяви решението на Вилнюс за "безпрецедентно" и обясни в отговор на журналистически въпрос, че вижда "елемент на блокада".

Според "РИА Новости" в Калининградска област вече не могат да се вкарват техника, свързана с втечняване на природен газ, стоки за авиокосмическата индустрия, стомана, чугун и производни продукти, коне, трюфели, цигари, парфюми, битова техника на стойност над 750 евро, звукозаписна апаратура за над 1000, музикални инструменти за над 1500 и други.

Литовските власти твърдят, че мерките засягат също въглища, цимент, дървесина и други. Те са приети на базата на консултации с Европейската комисия по думите на външния министър Габриелюс Ландсбергис. Очакват се и разяснения от Брюксел за още детайли за режима на санкциите, въведени заради войната в Украйна. Такива разяснения в момента иска и Алиханов. Москва предупреди вчера властите във Вилнюс, че е възможно да предприеме "ответни мерки", но се обмисля и компенсиране на доставки по вода или въздух през Балтийско море.

Според Алиханов мерките от Москва може да са катастрофални за Балтика. "Хайде да гледаме картата. Откровено казано, без руския транзит на прибалтийските пристанища просто ще се сложи край. Ответните мерки може да са много", каза той.

Какво смята Брюксел

Ситуацията доведе до притеснения в Брюксел, където върховният представител на ЕС по външната политика Жозеп Борел заяви, че Литва просто налага режима на санкциите на блока срещу Русия, които бяха приети заради руската инвазия в Украйна. Той добави, че е обезпокоен от риска от отмъщение и ще провери дали всички правила се спазват, като същевременно обвини Кремъл в търговия с пропаганда.

"Винаги съм притеснен от руските ответни удари", каза той. "Няма блокада. Сухопътният транзит между Калининград и други части на Русия не е забранен. Второ, продължава транзитът на хора и стоки, които не са санкционирани. Трето, Литва не е предприела никакви едностранни национални ограничения. Ние сме в предпазлив режим. Ще проверим отново правните аспекти, за да се уверим, че напълно се съобразяваме с всякакъв вид правила", заяви пред The Guardian Борел.

Напрежението се покачи допълнително, след като говорителят на руския президент Владимир Путин Димитър Песков описа латвийските действия като незаконни.

Руското външно министерство заяви, че Вилнюс трябва да отмени "открито враждебното" решение. "Ако транзитът на товари между Калининградска област и останалата част от Руската федерация през Литва не бъде напълно възстановен в близко бъдеще, тогава Русия си запазва правото да предприеме действия за защита на националните си интереси", се казва в съобщението на министерството.

Външното министерство на Русия също така привика латвийския посланик, за да изрази несъгласието си официално. Това не даде желания от Русия резултат, като външният министър на Литва Габриелиус Ландсбергис заяви, че Москва разпространява невярна информация. Той потвърди, че държавната железопътна служба действа законно, като просто прилага режима на санкциите на ЕС, забраняващ доставките на стомана или стоки, произведени от желязна руда за Русия.

"Мисля, че имаше някаква невярна информация, която не беше за първи път обявена от руските власти, но се радвам, че имаме шанс да обясним това", каза той. "В този момент малко по-малко от половината стоки, които преминават през Литва, са в списъка със санкции, но това не означава, че всички те са под санкции в момента", каза Ландсбергис пред местни медии.

Губернаторът на Калининград Аликанов опита да успокои страстите няколко пъти, като обяви, че два кораба вече превозват стоки между Калининград и Санкт Петербург. Освен това още седем ще бъдат в експлоатация до края на годината. "Нашите фериботи ще обработват целия товар", каза той в края на миналата седмица.

Военни аспекти на кризата

Калининград е "заклещен" между Литва на север и изток и Полша на юг, като руската територия се намира на около 1300 км от Москва. Тя разчита на доставките, които идват с железопътен транспорт, за голяма част от нужните продукти. Регионът има население около 500 хил. души. На Потсдамската мирна конференция след Втората световна война той е предаден на Съветски съюз.

Настоящата криза изобщо не е безобидна и от военностратегическа гледна точка, защото се разиграва в района на ключовия за отбраната на НАТО Сувалски коридор. Това е 100-километровият участък около границата между Полша и Литва, който разделя Калининградска област от Беларус. Според западните военни стратези именно от тук е най-вероятно да тръгне хипотетичен военен сблъсък между Русия и НАТО. Евентуално светкавично руско настъпление, от една страна, би създало сухопътен коридор между Калининград и Беларус, а от друга, би отрязало логистичните снабдителни пътища към Литва, Латвия и Естония, което би улеснило тяхното бързо превземане.

В момента в района на Сувалския коридор са разположени неголеми съюзнически бойни части от САЩ и Канада. Прибалтийските държави - членки на НАТО, обаче настояват за неколкократно увеличаване на перманентното предно разполагане на военни формирования.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    fbr45306322 avatar :-?
    MyTwoCents
    • - 2
    • + 5

    Апропо Кьонигсберг е окупиран и в последствие нагло анексиран от Съветския съюз. След провеждане на брутално етническо прочистване (чрез изселване, глад, болести и издевателства), вместо да остане като „сфера на влияние“ подобно на останалата част от Източна Европа, е анексиран като част от РСФСР в Съветския съюз. През 1991 г. възползвайки се от положението и извивайки ръцете на Германия, СССР принуждава Германия да се откаже от претенциите си към областта, за да ѝ бъде разрешено обединението,

    Нередност?
  • 2
    uqo46646790 avatar :-|
    uqo46646790
    • - 7
    • + 2

    Ами после да нема пак рев, когато Русия влезе и там?

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал