Новият брой: Пътят към Шенген
Close

Сателитни снимки показват руската контрабанда на зърно в Черно море

Разследване на Financial Times проследява корабите, изнасящи земеделски суровини от Крим

Дори преди руските войски да нахлуят в Украйна през февруари, доставката на стоки от Крим беше незаконна за много компании: регионът е подложен на множество санкции, откакто беше анексиран през 2014 г.
Дори преди руските войски да нахлуят в Украйна през февруари, доставката на стоки от Крим беше незаконна за много компании: регионът е подложен на множество санкции, откакто беше анексиран през 2014 г.
Дори преди руските войски да нахлуят в Украйна през февруари, доставката на стоки от Крим беше незаконна за много компании: регионът е подложен на множество санкции, откакто беше анексиран през 2014 г.    ©  Reuters
Дори преди руските войски да нахлуят в Украйна през февруари, доставката на стоки от Крим беше незаконна за много компании: регионът е подложен на множество санкции, откакто беше анексиран през 2014 г.    ©  Reuters

През юни корабът "Фьодор", премина през Босфора, преди да спре в Бандърма, турско пристанище на юг от Истанбул. Руският кораб за насипни товари превозваше 9000 тона царевица, която доставяше на местния купувач Yayla Agro, един от водещите производители на бобови растения, зърнени храни и ориз в Турция.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

През юни корабът "Фьодор", премина през Босфора, преди да спре в Бандърма, турско пристанище на юг от Истанбул. Руският кораб за насипни товари превозваше 9000 тона царевица, която доставяше на местния купувач Yayla Agro, един от водещите производители на бобови растения, зърнени храни и ориз в Турция.

Според официалната документация товарът идва от малко черноморско пристанище в Русия. Като се има предвид, че няма санкции за храни от Русия, основен износител на зърнени храни за света, това не би трябвало да представлява никакви правни проблеми. Financial Times обаче установява, че корабът е взел товара не от руско пристанище, а от Севастопол в Крим, регионът, незаконно анексиран от Русия през 2014 г. Снимки, направени от "Миротворец", украинска активистка група, показват "Фьодор" в пристанището на Севастопол на 12 юни.

Използвайки снимки от Planet Labs, платформа за сателитна фотография, Financial Times потвърди това посещение. Снимките показват, че корабът е акостирал на терминала на Авал, който зарежда кораби със зърнени храни - включително царевица. На тях се вижда също, че корабът се пълни със стока.

Контрабанда от Крим

Дори преди руските войски да нахлуят в Украйна през февруари, доставката на стоки от Крим беше незаконна за много компании: регионът е обхванат от множество санкции, откакто беше анексиран през 2014 г. Регистрираните собственици на зърнения терминал в Севастопол бяха директно ударени от санкции на САЩ за това, че компанията е дъщерно дружество на руското държавно предприятие "Обединена корабостроителна корпорация". Компаниите, търгуващи с окупирана територия, също рискуват да попаднат под мерки на украинската прокуратура.

Украинските власти твърдят, че кримските пристанища, включително Севастопол, се използват за износ на зърно, ограбено от страната им, предимно от райони на югоизток, които са били окупирани от руски сили. В началото на юни руските държавни медии признаха, че се изпраща зърно от Мелитопол, в окупирания юг на Украйна, за да бъде изнесено от Крим.

Засега няма доказателства, че зърното, което се изпраща от Крим с кораби, анализирани от FT, е било откраднато от части на Украйна, сега окупирани от Русия. Съществува обаче модел на активност, който показва нарастване на контрабандата от Крим. Въпреки че има малко исторически данни за обемите на износа през пристанището, украински активисти, които го наблюдават, казват, че се вижда ръст на трафика на зърно в Севастопол през май и през юни в сравнение с предишни години.

Анализът на FT на сателитни снимки, комбиниран със записи от пристанището, показва, че само през май около 140 хил. тона зърно са били изнесени от терминала в Севастопол в осем отделни пратки. Този общ поток е еквивалентен на около 6% от известния руски износ на зърно през месеца, според платформата за данни за доставка Sea. Като се има предвид, че Русия е един от най-големите износители на храни в света, това представлява значителен обем зърно, което се изпраща от пристанище, което е под международни санкции.

Анализът на FT на сателитни снимки, комбиниран със записи от пристанището, показва, че само през май около 140 хил. тона зърно са били изнесени от терминала в Севастопол в осем отделни пратки.

От осемте кораба, заснети в Севастопол, един не може да бъде идентифициран или проследен. Четири са изпратени в Сирия, като митническите и пристанищните декларации сочат, че става въпрос за около 90 хил. тона. Останалите три - с около 43 хил. тона, са за Турция.

Доказателствата от Севастопол се подкрепят от дейността на пристанище Кавказ в Керченския проток в Русия, което според експерти в сектора е ключово място за контрабанда на стоки от региона. Въпреки че е малко пристанище, през последните месеци се наблюдава значително и несезонно увеличение на декларирания износ.

Собствениците на кораба "Фьодор" не са отговорили на исканията на британската медия за коментар. Yayla, турската компания, закупила пратката на кораба, заяви, че смята, че товарът е дошъл от пристанище в Русия и следователно не е обект на санкции.

Процесът показва относително лесните стъпки, които руските компании, опериращи в Черно море, могат да направят, за да избегнат неравномерните санкции, прилагани към страната - от изключване на устройства, които отчитат местоположението на корабите в морето, до фалшифициране на документи.

Русия обяви, че започва да отваря отново други окупирани черноморски пристанища, включително Бердянск и Мариупол. Страната е обвинена в използване на техники, използвани в незаконната търговия със зърно и за контрабанда на стомана, заловена от руските войски.

Стратегическо местоположение

Когато Русия анексира Крим през 2014 г., тя получи пълен контрол над военноморската база в Севастопол, която дълго време е била база на нейния черноморски флот. Но Москва също се стреми да развие пристанището като търговско. Няколко от предприятията, които са неразделна част от доставката на зърно от Крим, са дъщерни дружества на руски държавни компании. FT разкрива износ на зърно от Крим, извършен преди тази година за Сирия, руски съюзник, който пренебрегва санкциите на САЩ, както и за Либия и Турция.

Придвижването на зърно през Крим е бързо и евтино заради местоположението и дълбоководното пристанище на Севастопол, което може да се използва от големи кораби. От началото на инвазията Севастопол се превърна в най-близкото голямо пристанище до голяма част от новоокупираните от Русия територии в Украйна. Появиха се редица информации, че камиони със зърно се насочват към кримските депа и силози от окупирана украинска територия.

Правителствени служители и такива от сектора твърдят, че е почти невъзможно да се проследи дали пратките съдържат зърно, което е откраднато от украинските ферми, защото лесно може да се комбинира с такова от законни източници. Според един европейски служител, ако една компания взема реколта от Украйна и "след това я смесва с руски зърнени култури и ги изнася от руските пристанища, е много трудно това да се проследи".

С изключени радари

Корабите, изнасящи зърно от Крим, са използвали практики, които до голяма степен са предназначени да избягват санкции. Според международното право корабите трябва да работят с транспондери, устройства, които автоматично съобщават тяхното местоположение и маршрут до други кораби и пристанища, освен ако не са изправени пред извънредни обстоятелства. Въпреки това в редица случаи, проследени от FT, корабите в Черно море са изключвали своите транспондери - често когато са се приближавали до Крим. Това прави много по-трудно както проследяването на пътуванията, така и залавянето на плавателни съдове, чиито документи са фалшиви.

Турската компания Yayla отказва да разкрие своя доставчик, но казва, че в договора пристанището на товарене е Кавказ. Зърнени пратки, които идват от руски пристанища като Кавказ, не са подложени на санкции.

Трите кораба, идентифицирани от FT като идващи от Крим за Турция през май, също са посочили Кавказ като пристанище, откъдето са натовари стоката. Украйна е сигнализирала за тях турските власти. Турски служител казва, че митничарите са извършили "необходимия процес на проверка и са ни информирали, че декларираният произход на товара е Русия". Като добавя: "Това се основава на документацията, издадена от руските власти. Технически е много трудно да се определи географският произход на зърното."

Ръководители в зърнения бизнес казват, че пристанище Кавказ също играе друга важна роля в усилията за избягване на санкции, тъй като е център за трансфер на стоки от кораб до кораб, използвайки места извън пристанището. Товаренето в морето има законни цели, особено като се има предвид, че пристанище Кавказ не е в състояние да приема големи кораби. Но също така може да позволи контрабанда, тъй като е особено трудно да се установи къде първоначално е бил натоварен товарът.

Руски износител на зърно обяснява, че едно конкретно място за закотвяне на пристанище Кавказ се използва от няколко години като предпочитано за пране на зърно, натоварено в Крим, чрез трансфери от кораб до кораб.

Сателитна снимка от Planet Labs показва, че в момента се извършва значително количество трансфери от кораб до кораб на пристанище Кавказ. Въпреки че практиката спря за един месец в началото на войната, сателитни снимки от края на май сочат, че седем големи кораба се пълнят или изпразват в по-малки кораби едновременно.

FT също така разкри пътувания, при които корабите се лутат в пристанище Кавказ с включен транспондер преди или след заминаване към Крим, за да бъдат напълнени - създавайки впечатлението, че са били натоварени в руското пристанище.

Въпреки че няма преки доказателства, че зърното, изнесено от пристанище Кавказ през последните седмици, е било откраднато, през тази година се наблюдава значително увеличение на използването на пристанището. Според проследяващия корабите Shipfix, 576 хил. тона селскостопански стоки са били декларирани като идващи от пристанище Кавказ през май. Това е изключително голям поток по това време на годината, макар и след прекъсване на търговията заради войната. През май през пристанище Кавказ е минал 28% от общия руски износ на зърно в сравнение със средно месечно за предходните четири години около 11%.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар