Авиокомпаниите губят или забавят все повече багаж заради недостига на персонал

Някои превозвачи извършват допълнителни курсове, за да транспортират куфарите

Все по-честа гледка стават купищата куфари по аерогарите, останали далеч от своите собственици.
Все по-честа гледка стават купищата куфари по аерогарите, останали далеч от своите собственици.
Все по-честа гледка стават купищата куфари по аерогарите, останали далеч от своите собственици.    ©  Reuters
Все по-честа гледка стават купищата куфари по аерогарите, останали далеч от своите собственици.    ©  Reuters

За туристите, решили да използват услугите на авиокомпаниите, това лято е белязано от хаос. Недостигът на персонал след съкращенията по време на пандемията и последвалия скок в броя на пътуващите доведоха до множество отменени и забавени полети, най-вече от големите световни летища. А дефицитът на служители в наземното обслужване причини рекорден ръст на забавения или изгубен багаж. Все по-честа гледка стават купищата куфари по аерогарите, останали далеч от своите собственици.

През април близо 220 хил. броя регистриран багаж при полети с американски авиокомпании са били изгубени, повредени или забавени, което е ръст от 135% спрямо същия период на 2021 г., показва доклад на Министерството на транспорта на САЩ. Жалбите на клиентите срещу американски и чуждестранни авиокомпании относно багажа пък са се увеличили още повече - с 619% за последната година. Едни от най-големите разриви във въздушния транспорт в САЩ се случиха през уикенда около 4 юли, когато над 1400 полета от, до и в рамките на страната са били отменени по данни на FlightAware.

Пътници определят ситуацията като разочароваща и често не знаят къде се намира багажът им, нито кога ще си го получат. Въпреки неудобствата и растящите цени, потребителското търсене в туризма засега остава силно. Delta Air Lines отчете тримесечна печалба от 735 млн. долара и заяви, че очаква стабилно търсене и през есента.

На ръба на възможностите

Няма едно единствено обяснение за изгубения багаж, проблемът е по-скоро резултат от недостиг на персонал и закъснения на полети, които създават "спираловиден ефект", водещ до това пътници да чакат по седмица, за да получат багажа си обратно, казва пред Reuters Дейв Флауърс, президент на IAMAW (Международна асоциация на машинистите и аерокосмическите работници) в Канада. Не е ясно кога ще приключат затрудненията. Според организацията, която представлява и наземните оператори за багаж и товари, на някои работници се предлагат повишения и двойно заплащане, за да работят извън осемчасовите смени.

Докато през 2019 г. е имало приблизително 220 - 240 хил. души в наземното обслужване в Европа, през 2020 г. те са били под 100 хил., изчислява Фабио Гамба, директор на Асоциацията за летищни услуги. Наземните оператори са се насочили към по-стабилни работни места в други сектори с по-добро заплащане и условия на труд, твърди той.

Проблемът с трупащите се куфари е особено изострен на големите световни летищни центрове. Летище Хийтроу, където неизправност в системата за багаж миналия месец доведе до серия анулирани полети, обяви, че поради ограничен капацитет ще намали броя на заминаващите пътници до средата на септември, като призова авиокомпаниите да ограничат продажбите на билети.

Поради проблеми с персонала багажът не може да бъде разтоварен, сортиран и натоварен навреме за следващия полет, коментира говорител на летище Берлин Бранденбург. Системата вече работи извън капацитета си, казват служители от индустрията.

Крайни решения

Някои авиокомпании прибягват до нестандартни решения, за да не останат пътниците твърде разочаровани. След отмяна на редовен полет на Delta от Лондон до Детройт на 11 юли поради наложено от летище Хийтроу ограничение, пътниците са пренасочени към други полети, но остават разделени от багажа си. Авиокомпанията е изпратила Airbus A330-200, за да достави около 1000 блокирани куфара до Детройт в понеделник, а оттам ги е транспортира до собствениците им из страната, за да ускори придвижването. Полетът не е превозвал пътници.

Съветите - без регистриран багаж, по-малко прекачвания и бързо сигнализиране при проблем

Вероятността багажът ви да бъде забавен или изгубен при полет това лято е сравнително по-висока. Затова експертите съветват при възможност да се пътува без регистриран багаж (който пътува отделно от потребителя), а само с малка чанта, която се качва на борда с пътника. Поставянето на идентифициращи знаци върху куфара също е в списъка с препоръки на The New York Times. Добре е върху багажа да са отбелязани инициалите на собственика и телефонният му номер, за да бъде намерен по-бързо в случай на проблеми. За да се избегнат обърквания, трябва да се премахват всякакви етикети от предишни пътувания. Добра идея е също пътниците да имат снимка на своя багаж.

При проблем е важно да се реагира бързо. Ако пътникът не получи багажа си при пристигане, най-добре е да се свърже с авиокомпанията още преди напускане на летището. Също така в чекирания багаж не трябва да се поставят ценни и чупливи вещи. Обикновено при изгубен багаж авиокомпанията дължи компенсация, но условията могат да варират според конкретния превозвач и правилата в юрисдикцията, където оперира. Препоръчват се директните полети - всяко прекачване е допълнителна възможност за проблеми с багажа.

Някои пътници поставят малки проследяващи устройства в чантите си, които струват приблизително колкото чекирането на багаж, казват експерти. Съществуват възможности и за застраховане.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал

Един събор, гол на 70%

Един събор, гол на 70%