Украйна: Ще са нужни месеци износът на зърно да достигне нивата отпреди войната

Няколко успешни курса ще позволят на повече купувачи да се включат и да се увеличи темпото на доставки

Първият кораб - Razoni, отплава с украинско зърно
Първият кораб - Razoni, отплава с украинско зърно
Първият кораб - Razoni, отплава с украинско зърно    ©  Reuters
Първият кораб - Razoni, отплава с украинско зърно    ©  Reuters

Украинският инфраструктурен министър Олександър Кубраков предупреди, че ще трябва да минат месеци, преди износът на зърно от Одеса и съседните пристанища да достигне до нивата си от преди войната, въпреки отслабването на руската блокада в Черно море. В интервю след отплаването на Razoni, първия кораб в рамките на споразумението между Русия и Украйна, сключено миналия месец, Кубраков заяви, че очаква не повече от пет кораба да тръгнат от пристанищата на Одеса, Черноморск и Пивдений през следващите две седмици, съобщава Financial Times.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Украинският инфраструктурен министър Олександър Кубраков предупреди, че ще трябва да минат месеци, преди износът на зърно от Одеса и съседните пристанища да достигне до нивата си от преди войната, въпреки отслабването на руската блокада в Черно море. В интервю след отплаването на Razoni, първия кораб в рамките на споразумението между Русия и Украйна, сключено миналия месец, Кубраков заяви, че очаква не повече от пет кораба да тръгнат от пристанищата на Одеса, Черноморск и Пивдений през следващите две седмици, съобщава Financial Times.

Според корабния брокер Braemer миналия август от Украйна са отплавали 194 кораба, пренасящи зърно, като тези три пристанища са обработвали около 60% от целия украински износ на суровината.

В момента поне 16 кораба са блокирани в украинските пристанища, докато се установи дали е възможно безопасното преминаване през морските мини, поставени от двете страни в конфликта, както и от заплахата от руски ракети. Москва се ангажира да не атакува кораби, превозващи хранителни продукти, ако може да извърши съвместни инспекции, за да се увери, че връщащите се плавателни съдове не пренасят оръжия.

"Първите две седмици ще бъдат пилотен режим, когато ще имаме един, два, три кораба да отплават, а след това ще приемем първите един, два, три кораба, които ще влязат в пристанищата", каза Кубраков. Той се надява, че след един месец, ако всичко върви по план, пазарът ще види, че този механизъм работи, и процесът ще се опрости.

Търговската група на собствениците на товарни кораби Intercargo заяви, че секторът се нуждае от по-голяма сигурност, че търговските кораби няма да бъдат обстрелвани. Освен това те не биха желали да изпращат корабите си в пристанищата, ако ситуацията остане нестабилна.

Спад в цените на земеделските продукти

Според Braemar за превозването на 20-25 млн. тона зърно, което е блокирано в Украйна, ще са необходими най-малко 371 доставки на средно големи кораби, които могат да превозват 40 - 69 хил. тона, или почти два пъти повече от по-малките кораби като регистрирания в Сиера Леона Razoni, който напусна пристанището на Одеса в понеделник.

Цените на пшеницата, царевицата и олиото се повишиха значително в началото на военните действия в Украйна, но перспективата за възобновяване на черноморския износ, както и опасенията от рецесия и рекордната реколта в Русия напоследък доведоха до понижаване на цените на селскостопанските стоки.

Все още няма коментари
Нов коментар