Планът Made in China 2025 силно подкрепя технологичните и автомобилни компании

По-голямата част от средствата вече се отпускат от общините, което поставя някои предприятия в тежка ситуация

SAIC Motor, BYD и Great Wall са сред най-подкрепяните компании от правителствената програма
SAIC Motor, BYD и Great Wall са сред най-подкрепяните компании от правителствената програма
SAIC Motor, BYD и Great Wall са сред най-подкрепяните компании от правителствената програма    ©  Reuters
SAIC Motor, BYD и Great Wall са сред най-подкрепяните компании от правителствената програма    ©  Reuters
Темата накратко
  • "Произведено в Китай 2025" първоначално беше представен през май 2015 г. с цел да трансформира страната "от производствен гигант в световна производствена сила" до 2049 г.
  • Използването на името беше спряно с началото на търговската война между САЩ и Китай.
  • SAIC Motor, BYD и Great Wall са сред най-подкрепяните компании.

Седем години след като Пекин обяви своя план Made in China 2025 за стимулиране на производството в страната, терминът на практика изчезна от публичните дискусии и официалните документи. Въпреки това финансирането не е спряло, като определени компании дори получават повече средства от очакваното.

Програмата обаче е далеч от приключване. Тя всъщност процъфтява чрез държавни субсидии, които продължават да бъдат насочени към традиционно облагодетелствани компании като производители на електрически превозни средства и компании за чипове. Преглед на данните, извършен от изданието Nikkei Asia, обаче показва, че компаниите все по-често получават средствата от общините, а не директно от Пекин. Това е любопитно развитие, защото немалка част от китайските общини в момента изпитват финансови проблеми и компаниите, които разчитат на тези субсидии за оцеляването си и потенциално развитие, може и да не получат очакваната помощ.

"Произведено в Китай 2025" първоначално беше представен през май 2015 г. с цел да трансформира страната "от производствен гигант в световна производствена сила" до 2049 г., стогодишнината от обявяването на народната република. Пекин обаче спря да използва термина, след като САЩ започна търговската война срещу Китай, което се случи по времето на мандата на президента Доналд Тръмп.

Изпълнението на плана продължава, като в него има десет ключови области за укрепване - от ИТ, роботика и нови енергийни превозни средства, през биотехнологични и селскостопански машини, до космическо, морско и железопътно оборудване. Определени сектори обаче получават значително повече внимание и капитал, отколкото други, което подсказва определена приоритизация от страна на правителството на китайския президент Си Цзинпин.

Анализ на Nikkei Asia на данни, събрани от Fitch Ratings, показва, че най-големите получатели на държавни субсидии са главно технологични компании, тясно свързани с "Произведено в Китай 2025 г.". Основните изключения са някои енергийни компании, които са били силно подкрепяни по различни причини, включително енергийна сигурност и ценова стабилност.

Най-подкрепяните?

Най-подкрепяният сектор е този на автомобилното производство, като сериозно се е наблегнало на електрическите превозни средства. SAIC Motor, най-големият производител на автомобили в страната, е получил през 2021 г. най-големите субсидии - 4.03 млрд. юана (598 млн. долара), или 31% повече от предходната година. Още три автомобилни производители попадат в топ 10 - BYD, Great Wall Motor и Anhui Jianghuai Automobile Group (JAC). Заедно субсидиите за автомобилната индустрия показват, че приоритетът на Пекин е да финансира местното производство на нови енергийни превозни средства, което е логично на фона на увеличеното търсене на електрически автомобили по цял свят.

BYD, която наскоро изпревари Tesla като най-голям производител на електромобили в света по продадени превозни средства, разкри, че е получила над дузина субсидии в последния си годишен отчет, включително големи суми от два "фонда за индустриално развитие", по един за автомобили и батерии.

Great Wall, основен производител на SUV, който имаше завод край Ловеч, отбеляза скок на субсидиите си със 73% спрямо предходната година и до почти четири пъти нивото от 2019 г. Голяма част идва от "правителствен фонд за подкрепа на индустриалната политика". JAC, който произвежда основно търговски превозни средства, разкри над 20 различни субсидии, най-голямата от които за "проект за изграждане на лек електрически камион от висок клас". Правителствените безвъзмездни средства за JAC почти се удвоиха през последните три години, надхвърляйки общата нетна печалба на компанията повече от 14 пъти.

Чиповете са втори

Чиповете и дисплеите, които са жизненоважни за редица технологични артикули, също получават високи субсидии. Semiconductor Manufacturing International Corp. (SMIC), най-големият китайски производител на чипове, и BOE Technology Group, водещият производител на дисплеи, са редовни участници в списъка топ 10. Доставчиците на 5G мрежи China Mobile бяха девети, а China Telecom завършиха на 19-о място през 2021 г.

Листнатото на борсата китайско звено на тайванската Foxconn отново беше голям бенефициент на субсидии от Пекин. Това естествено създаде ситуация, която в миналото повиши политическото напрежение на вътрешния пазар на Foxconn - Тайван.

Финансирането се насочва и към по-малки компании. Проверка на получатели с високи съотношения на държавни субсидии към приходите разкрива биотехнологични производители на лекарства като Shanghai Yizhong Pharmaceutical и Mabwell (Shanghai) Bioscience.

Все още няма коментари
Нов коментар