Азия се конкурира с Европа за газовите доставки преди предстоящия отоплителен сезон

Купувачите, които закъснеят със сключването на договори, ще трябва да се примирят със скок в цените

Европа и Азия се конкурират за получаване на LNG от САЩ
Европа и Азия се конкурират за получаване на LNG от САЩ
Европа и Азия се конкурират за получаване на LNG от САЩ    ©  Reuters
Европа и Азия се конкурират за получаване на LNG от САЩ    ©  Reuters

Конкуренцията между Европа и Азия за осигуряване на газови доставки се увеличава, което вероятно ще доведе до допълнително покачване на цените и рискува утежняване на кризата с високите ежедневни разходи. Япония и Южна Корея, които са вторият и третият по големина вносители на LNG (втечнен природен газ) в света, се опитват да си набавят достатъчно гориво за зимните месеци поради опасения, че по-късно през годината цените ще се вдигнат на фона на повишено търсене от Европа.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Конкуренцията между Европа и Азия за осигуряване на газови доставки се увеличава, което вероятно ще доведе до допълнително покачване на цените и рискува утежняване на кризата с високите ежедневни разходи. Япония и Южна Корея, които са вторият и третият по големина вносители на LNG (втечнен природен газ) в света, се опитват да си набавят достатъчно гориво за зимните месеци поради опасения, че по-късно през годината цените ще се вдигнат на фона на повишено търсене от Европа.

Нарастващата конкуренция от Азия идва в момент, в който закупуването на LNG расте, тъй като ЕС търси начини да замени руския газ, пише Financial Times. От края на юли руското газоподаване чрез тръбопровода "Северен поток 1" се сви до 20% от капацитета, а европейските лидери предупреждават за възможността от пълно спиране на доставките. Те обвиняват Москва, че използва енергията като оръжие срещу ЕС заради западната подкрепа за Украйна.

Цената върви нагоре

"Това, което наблюдаваме, е до известна степен борба за осигуряването на LNG доставки до края на тази година и през 2023 г.", твърди пожелал анонимност главен изпълнителен директор на базирана в Азия газова компания. И допълва, че купувачите, които закъснеят със сключването на договори, ще трябва да се примирят със скок в цените.

Тоби Копсън, ръководител на търговския отдел в газовата компания Trident LNG, посочва, че се забелязва "доста голяма активност" от страна на японските и южнокорейските фирми при закупуването на втечнен природен газ, която ще продължи през ноември, декември и януари. По думите му Япония и Южна Корея са притеснени за енергийната си сигурност и се тревожат какво ще стане не само в краткосрочен, но и в дългосрочен план.

"Смятам, че тази година и през първото тримесечие на следващата година ще видим една постоянна надпревара, като Европа и Азия ще вдигат цената на пазарите", прогнозира Копсън.

LNG внос от САЩ

Азия беше водеща дестинация за доставките на LNG с най-големи вносители в света Китай, Япония и Южна Корея. Но вдигането на цените в Европа означава, че търговците имат по-голям стимул да продават втечнения природен газ там заради по-голямата печалба. Разликата в цените е толкова голяма, че понякога търговските компании, сключили дългосрочни договори в Азия, могат да ги прекратят, да платят неустойка и все пак да са на прилична печалба, ако препродадат количествата в ЕС.

Япония и Южна Корея са притеснени за енергийната си сигурност.

Европа и Азия се конкурират за получаване на LNG от САЩ. Страната е изнесла 74% от втечнения си газ за европейските държави през първите четири месеца на 2022 г. спрямо осреднен годишен дял от 34% за миналата година. Азия е била основна дестинация през 2020 и 2021 г.

Според експерти страни като Япония и Южна Корея могат да си позволят до известна степен вдигане на цените на горивото. Докато развиващите се азиатски икономики ще трябва да понесат бремето на чувствителното поскъпване.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • pontius_glarus
    • - 2
    • + 2

    А нашето Газпром правителство умува как да не мусе карат, като откаже няколко договорирани кораба. И как да не лицензира интерконектора!

    Нередност?
  • 2
    nxy48610609 avatar :-|
    amidala

    Никаква конкуренция няма! В Азия цената спот е с 500-600 $ по-ниска, но имат дългосрочни договори за доставка и няма отлив. ЕК не искаше обвръзване с договори. И газ няма...

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал