Пазарът за луксозни стоки втора ръка набира скорост и изправя брандовете пред дилема

Някои компании се възползват от тенденцията, докато други са притеснени за основните си продажби

Прогнозите са, че през следващите пет години продажбите на втора употреба артикули от висок клас ще растат с по около 15% годишно - двойно по-бързо от новите
Прогнозите са, че през следващите пет години продажбите на втора употреба артикули от висок клас ще растат с по около 15% годишно - двойно по-бързо от новите
Прогнозите са, че през следващите пет години продажбите на втора употреба артикули от висок клас ще растат с по около 15% годишно - двойно по-бързо от новите    ©  Pixabay.com
Прогнозите са, че през следващите пет години продажбите на втора употреба артикули от висок клас ще растат с по около 15% годишно - двойно по-бързо от новите    ©  Pixabay.com

Набиращият популярност пазар за употребявани луксозни стоки поставя пред дилема големите брандове за мода и бижута - да станат част от вълната или да я пренебрегнат. Препродажбата на скъпи артикули не е новост, но мащабите ѝ бързо се разрастват, докато покачването на цените кара част от купувачите да търсят по-евтини алтернативи втора ръка. За някои клиенти предимството е в устойчивостта: един вече употребяван чифт дизайнерски дънки не изисква повече ресурси от планетата, за да бъде произведен.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Набиращият популярност пазар за употребявани луксозни стоки поставя пред дилема големите брандове за мода и бижута - да станат част от вълната или да я пренебрегнат. Препродажбата на скъпи артикули не е новост, но мащабите ѝ бързо се разрастват, докато покачването на цените кара част от купувачите да търсят по-евтини алтернативи втора ръка. За някои клиенти предимството е в устойчивостта: един вече употребяван чифт дизайнерски дънки не изисква повече ресурси от планетата, за да бъде произведен.

Продажбите на употребявани луксозни стоки през миналата година са били с 65% повече в сравнение с 2017 г., изчислява консултантската компания Bain&Co, цитирана от The Wall Street Journal, докато ръстът на продажбите на нови такива за същия период е 12%. Прогнозите са, че през следващите пет години продажбите на втора употреба артикули от висок клас ще нарастват годишно с по около 15% - двойно по-бързо от новите.

Някои големи брандове приемат тенденцията като заплаха за своите продукти, както и за ценообразуването с висок марж. Водещи имена в луксозната индустрия като Hermès International, LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton и Chanel са заявявали, че не се интересуват от препродажба на стоките си. "Това не е нещо, което се насърчава от Hermès", заяви през юли Аксел Дюма, главен изпълнителен директор на производителя на чанти Birkin. Странична дейност с употребявани продукти би била "в ущърб на нашите редовни клиенти в магазините", каза той.

Като нови

Други обаче решават да се възползват от възможността. Kering (производителят на Gucci), Burberry Group и Stella McCartney вече се включиха в пазара на употребявани стоки. В някои случаи те предлагат обратно изкупуване на нови артикули от клиенти и сами препродават стоките или ги насочват към други онлайн сайтове за мода втора употреба. Така, докато нова чанта Gucci върви около 2000 долара, потребителите могат да купят използвана такава за около 250.

Технологични платформи като The RealReal и Vestiaire се утвърждават като онлайн магазини за препродажба на луксозните стоки. Чрез RealReal Kering започна да продава онлайн употребявани продукти Gucci през 2020 г., а миналата година купи 5% от Vestiaire. В някои случаи най-желаните артикули могат да струват повече при повторна продажба заради голямото търсене и липсата на предлагане. Най-често обаче луксозните стоки втора употреба се търгуват за около три четвърти от първоначалната им цена, ако са сравнително нови и в добро състояние.

Повечето сделки включват онлайн платформа за препродажба, която служи като посредник, и се извършват без участието на производителите. Но някои брандове усилено търсят начини да станат част от процеса и да получат дял от приходите. Британската марка Alexander McQueen на Kering например предлага обратно изкупуване на своите продукти директно от клиентите и след това ги препродава на Vestiaire със специален стикер, който гарантира оригиналността на артикула. Burberry и Stella McCartney имат подобни сделки с RealReal.