Германия разреши на китайската Cosco да купи дял от пристанището в Хамбург

Сделката стана обект на спорове в парламента, защото може да се създаде свръхзависимост от Китай

Китайската Cosco срещна сериозна съпротива при сделката заради опасения за националната сигурност
Китайската Cosco срещна сериозна съпротива при сделката заради опасения за националната сигурност
Китайската Cosco срещна сериозна съпротива при сделката заради опасения за националната сигурност    ©  Reuters
Китайската Cosco срещна сериозна съпротива при сделката заради опасения за националната сигурност    ©  Reuters

След като разследването на обществените медии NDR и WDR разкри, че правителството планира да разреши сделката на китайската Cosco за придобиване на дял от пристанището в Хамбург, в сряда решението стана официално. Cosco Shipping Ports ще придобие до 25% от контейнерното съоръжение Tollerort, обяви Министерството на икономиката. Няколко подобни терминала формират пристанището на Хамбург.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

След като разследването на обществените медии NDR и WDR разкри, че правителството планира да разреши сделката на китайската Cosco за придобиване на дял от пристанището в Хамбург, в сряда решението стана официално. Cosco Shipping Ports ще придобие до 25% от контейнерното съоръжение Tollerort, обяви Министерството на икономиката. Няколко подобни терминала формират пристанището на Хамбург.

Сделката представлява съществен компромис, който е направен по настояване на германския канцлер Олаф Шолц. Против сделката се обявиха министерствата на икономиката, на външните работи, на отбраната и на вътрешните работи, като причината беше притеснения относно националната сигурност.

Министерството на икономиката обясни, че според преразгледаните условия на споразумението Cosco няма да може да упражнява неправомерно влияние върху управлението на терминала. Китайската компания вече е най-големият клиент на пристанището.

"Всяко по-нататъшно придобиване над [прага от 25%] е забранено", казаха от министерството. "Това предотвратява стратегическо участие [в Tollerort] и свежда придобиването до чисто финансово участие. Причината за частичната забрана е наличието на заплаха за обществения ред и безопасност", добавят от икономическото министерство, цитирани от Financial Times.

Най-големият коалиционен партньор на Шолц - Зелените, се противопоставят открито на предложението на Cosco. Лидерът на зелената фракция Катарина Дрьоге каза, че компромисът е "грешка". "Правата на вето и влиянието върху бизнес стратегията [може] да бъдат ограничени за момента. Но участие 25% все още означава икономическа зависимост и засяга нашия суверенитет в критичната инфраструктура", каза тя пред DPA. "Тези, които си представят тази инвестиция като чисто икономически проект, не са научили нищо от руската политика през последните десетилетия", добави тя.

Миналата седмица Бруно Кал, ръководител на германската служба за външна сигурност BND, предупреди, че страната не може да стане "болезнено зависима" от Китай по време на дебат в комисията на Бундестага относно чуждестранните инвестиции, припомня Politico. "Ние сме много, много критични към участието на Китай в критичната инфраструктура", заяви Кал по време на заседанието.

Cosco Shipping Ports е дъщерно дружество на държавната компания China Cosco Shipping Corporation, като е регистрирано в Хонконг. Други дъщерни дружества на държавната компания също така осигуряват подкрепа на китайския флот. Cosco вече притежава дялове в двете най-големи пристанища в Европа - Ротердам и Антверпен, контролира и пристанището Пирея.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    BBB avatar :-|
    D.r D

    Свръхзависимостта от Китай тепарва предстои да очертае.
    Комунистически Китай е единствената страна, която може да инвестира стратегически. И САЩ могат, но само в оръжие. В нищо друго. И то далечна предплата, както в БГ случая с нарисуваните самолетчета.

    Китайската стратегия от Си насам е кредитиране срещу собственост. Европа гледаше с презрение как закъсали африкански вождове срещу юани залагаха съдбовни национални инфраструктрни обекти - находища на изкопаеми, стратегически язовири, електростанции, пристанища, електропроводи.

    Лайнен & Co докараха ЕС до същото: Стратегическото солунско пристанище отдавна е съсобственост на Cosco, сега и хамбургското. Да се готвят Ротердам, Барселона, Марсилия...

    Тази Европа не на нациите разпродава. На едро. Защото на евробонзите им трябва крупен кеш.

    Единствената страна, която може да отговори на предизвикателството и да купува стратегически обекти по цял свят е Китай. Китай на Си.

    Е, след като една държава неотклонно придобива стратегическа собственост в цял свят, тя не е ли хегемонът с главна буква?

    И недоумявам за менталната кухота на т.нар. Запад и неговите англасаксонски центуриони, че заради абсурдна нереална алчност обричат света или на смърт, или на китайсто господство!

    Пичове, защо зорлем ни докарвате китайци?

    Нередност?
Нов коментар