Успя ли търговската война между САЩ и Китай да отдалечи двете икономики

Докато търговията с някои стоки е намаляла заради митата, тази с незасегнати продукти дори е нараснала

Президентът Джо Байдън отмени редица политики на администрацията на Тръмп през първата си година на управление, но остави митата върху китайските стоки за 350 млрд. долара
Президентът Джо Байдън отмени редица политики на администрацията на Тръмп през първата си година на управление, но остави митата върху китайските стоки за 350 млрд. долара
Президентът Джо Байдън отмени редица политики на администрацията на Тръмп през първата си година на управление, но остави митата върху китайските стоки за 350 млрд. долара    ©  Reuters
Президентът Джо Байдън отмени редица политики на администрацията на Тръмп през първата си година на управление, но остави митата върху китайските стоки за 350 млрд. долара    ©  Reuters
Темата накратко
  • Макар вносът на китайски продукти в САЩ цялостно да е намалял през последните четири години, ефектът от митата не е еднозначен.
  • Търговията с азиатската страна рязко спада директно след налагане на митата и допълнително се понижава при първоначални шок от пандемията наред с общата търговия.
  • Множество проучвания отчитат отрицателното въздействие на търговската война върху икономиката на САЩ.

В продължение на десетилетия икономиките на САЩ и Китай бяха тясно свързани помежду си, докато през 2018 г. президентът Доналд Тръмп не започна търговска война между двете страни с налагането на високи мита върху вноса на множество стоки, а политиката на протекционизъм беше продължена и по времето на Джо Байдън. Макар вносът на китайски продукти в САЩ цялостно да е намалял през последните четири години, ефектът от митата не е еднозначен. От една страна, вносът на полупроводници, хардуер, потребителска електроника, както и на дрехи, мебели и обувки, драстично се е понижил, показва проучване на Peterson Institute for International Economics. Но от друга, китайските лаптопи, компютърни монитори, телефони, конзоли за видеоигри и играчки са станали дори по-популярни на американския пазар, след като тяхното търсене нарасна по време на пандемията.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Макар вносът на китайски продукти в САЩ цялостно да е намалял през последните четири години, ефектът от митата не е еднозначен.
  • Търговията с азиатската страна рязко спада директно след налагане на митата и допълнително се понижава при първоначални шок от пандемията наред с общата търговия.
  • Множество проучвания отчитат отрицателното въздействие на търговската война върху икономиката на САЩ.

В продължение на десетилетия икономиките на САЩ и Китай бяха тясно свързани помежду си, докато през 2018 г. президентът Доналд Тръмп не започна търговска война между двете страни с налагането на високи мита върху вноса на множество стоки, а политиката на протекционизъм беше продължена и по времето на Джо Байдън. Макар вносът на китайски продукти в САЩ цялостно да е намалял през последните четири години, ефектът от митата не е еднозначен. От една страна, вносът на полупроводници, хардуер, потребителска електроника, както и на дрехи, мебели и обувки, драстично се е понижил, показва проучване на Peterson Institute for International Economics. Но от друга, китайските лаптопи, компютърни монитори, телефони, конзоли за видеоигри и играчки са станали дори по-популярни на американския пазар, след като тяхното търсене нарасна по време на пандемията.

Политиците изглеждат решени да намалят икономическата зависимост между двете страни. Освен геополитическото напрежение желанието за диверсификация на вноса и за изграждане на по-устойчиви вериги за доставки също играе в полза на отдалечаването на двете най-големи икономики. Отношенията между тях се влошиха, след като Китай започна агресивно да присвоява западни технологии, да използва държавни субсидии, за да получи пазарен дял в ключови глобални индустрии и да инвестира в засилване на армията си. В същото време преместването на фабрично производство от САЩ в Китай е отнело американски работни места, без да създава нови, посочват анализатори. Тръмп започна противопоставянето през 2018 г., като обвини Пекин в нелоялни търговски практики и кражба на интелектуална собственост и наложи 25-процентни мита върху внос на стойност около 250 млрд. долара, а впоследствие още около 102 млрд. долара бяха обхванати от 7.5-процентни ставки.

Макар политиците да очакват скъсването на зависимостта между двете икономики да донесе дългосрочни ползи, то идва с непосредствена цена, която фирмите и потребителите плащат под формата на недостиг на някои продукти и по-високи цени, предупреждава изследването на Peterson Institute.

Днес цялостният внос на китайски стоки в САЩ остава доста под тенденцията си отпреди търговската война и едва наскоро успя отново да достигне нивата си от юни 2018 г., докато този от останалия свят е нараснал с 38%. Сега Китай е източник на 18% от американския внос в сравнение с 22% преди. Търговията с азиатската страна рязко спада директно след налагане на митата и допълнително се понижава при първоначални шок от пандемията наред с общата търговия.

Разнопосочни ефекти

Въпреки общата тенденция американският внос на някои китайски продукти като лаптопи и компютърни монитори, телефони, конзоли за видеоигри и играчки е нараснал. Причината е както повишеното търсене по време на ковид, така и липсата на мито върху тях. Вносът на тези стоки от Китай сега е с 50% нагоре в сравнение с преди търговската война и тежестта им нараства, а техният внос от останалия свят също расте, но по-бавно. Китай остава източник на 92% от вноса на лаптопи и компютърни монитори в САЩ, на 74% от телефоните и 90% от конзолите за видеоигри. Администрацията на Тръмп умишлено пропусна тези продукти вероятно за да избегне ръст на цените на разпознаваемите и популярни сред потребителите продукти. Белият дом първо отложи обмитяването им преди празничния сезон, а впоследствие изцяло се отказа.

На другия полюс са продуктите с 25-процентна ставка, чийто внос е най-засегнат. В тази група основно влизат междинни стоки, използвани в производството, и капиталово оборудване. Това води до по-високи разходи за фирмите, които са принудени или да продължат да внасят от Китай на по-висока цена, или да установят отношения с нови доставчици, което също излиза скъпо.

Американският внос на IT хардуер и потребителска електроника като мрежови сървъри, модеми, рутери, безжични слушалки и смарт часовници от Китай е намалял с 62%, докато този от останалата част на света е нараснал почти с толкова. Делът на китайските стоки в тази сфера се е свил с близо две трети, а Мексико и Тайван изплуват като алтернативни доставчици. Сред най-засегнатите са още авточастите и обзавеждането за дома.

Китайските полупроводници, които представляваха близо половината от вноса на този компонент в САЩ, остават с около една четвърт надолу. Заради недостига на чипове по време на пандемията някои компании за автомобили и битова техника се наложи да свият производството, а загубеният внос от Китай все още не е заместен от други източници. Причината е, че компании като Taiwan Semiconductor Manufacturing Company или южнокорейската Samsung произвеждат по-модерни и печеливши чипове и нямат свободен капацитет, нито желанието да заместят технологично по-старите, но все още необходими китайски чипове.

Трета група продукти са такива, чийто внос расте, макар и по-бавно заради наложените мита. Такива са например дрехите и обувките, фитнес уредите и литиевите батерии.

Цената за бизнеса и потребителите

Множество проучвания отчитат отрицателното въздействие на търговската война върху икономиката на САЩ. Митата са навредили на производството, заетостта и износа на страната, а вероятно са подсилили и инфлационния натиск. По-високите разходи подкопават конкурентоспособността на американските фирми на местните и международните пазари.

За сметка на вноса от Китай пък нараства този от страни в Източна и Южна Азия, като Виетнам например. Освен на противопоставянето между двете най-големи икономики, за тенденцията допринасят и други фактори като намаляващата конкурентоспособност на Китай, където разходите за труд се увеличават в последните години.

Пълната картина на това как се разместват пластовете също остава неизвестна. Някои фирми например може да са запазили своите съоръжения в Китай и да произвеждат за местния пазар или за други страни; или да са включили във веригата нов завод за сглобяване в друга държава, за да избегнат митото при внос в САЩ.

Приемственост и ескалация

Президентът Джо Байдън отмени редица политики на администрацията на Тръмп през първата си година на управление, но остави митата върху китайските стоки за 350 млрд. долара. Макар да среща натиск от страна на част от бизнеса да сложи край на противопоставянето, американският президент засега не изглежда да има такива намерения. С по-малко шум той започна нова етап от търговската война, след като на 7 октомври Белият дом въведе нова забрана за износ на модерни американски компютърни чипове, както и технологии за производство на чипове в Китай. Очаква се ограничението сериозно да затрудни способността на Пекин да разработва изкуствен интелект, суперкомпютри, модерни оръжия и други технологии.