Световните компании изостават от целите за ограничаване на пластмасовите отпадъци

Coca-Cola, PepsiCo и Walmart са сред тези, употребяващи все повече нова пластмаса

Общият напредък към повече рециклирана пластмаса напълно се обезсмисля от ръста на използваната нова пластмаса в опаковките
Общият напредък към повече рециклирана пластмаса напълно се обезсмисля от ръста на използваната нова пластмаса в опаковките
Общият напредък към повече рециклирана пластмаса напълно се обезсмисля от ръста на използваната нова пластмаса в опаковките    ©  Reuters
Общият напредък към повече рециклирана пластмаса напълно се обезсмисля от ръста на използваната нова пластмаса в опаковките    ©  Reuters

Ангажиментът на глобалните корпорации до 2025 г. да използват само рециклируеми пластмасови опаковки или такива за многократна употреба едва ли ще бъде изпълнен, предупреждава нов доклад Ellen MacArthur Foundation и програмата на ООН за околната среда. Нещо повече, компании като Coca-Cola, PepsiCo и Walmart употребяват все повече новопроизведена пластмаса през последните години, показва проучването. За да постигнат целта след 3 години 26% от използваната пластмаса да е рециклирана, компаниите ще трябва да напреднат с "експоненциални" темпове, което изглежда невъзможно, след като употребата на нерециклираната миналата година отново се е покачила до нивата от 2018 г.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Ангажиментът на глобалните корпорации до 2025 г. да използват само рециклируеми пластмасови опаковки или такива за многократна употреба едва ли ще бъде изпълнен, предупреждава нов доклад Ellen MacArthur Foundation и програмата на ООН за околната среда. Нещо повече, компании като Coca-Cola, PepsiCo и Walmart употребяват все повече новопроизведена пластмаса през последните години, показва проучването. За да постигнат целта след 3 години 26% от използваната пластмаса да е рециклирана, компаниите ще трябва да напреднат с "експоненциални" темпове, което изглежда невъзможно, след като употребата на нерециклираната миналата година отново се е покачила до нивата от 2018 г.

Общият напредък към повече рециклирана пластмаса напълно се обезсмисля от ръста на използваната нова пластмаса в опаковките, казва Сандер Дефрут от фондация Ellen MacArthur, цитиран от Financial Times. Сред най-големите потребители на пластмасови опаковки, участващи в инициативата на фондацията, PepsiCo увеличава употребата с 4.5% през 2021 г. спрямо предходната година, а Walmart - с 3.4% за същия период. При най-големия производител на безалкохолни напитки Coca-Cola новата пластмаса е нараснала с 3.5% спрямо 2019 г. Някои групи като Unilever, Danone и Nestlé обаче отчитат напредък.

От 2018 г. близо 60% от марките и търговците на дребно са намалили употребата си на нова пластмаса. Според Дефрут обаче малка част от компаниите "изкривяват средната стойност". Увеличението при някои от най-големите потребители на пластмасови опаковки води до общ ръст от 2.5% и изтрива спадовете от 2019 и 2020 г. Организацията призовава за повече регулация, по-добра инфраструктура за рециклиране и по-големи инвестиции в повторна употреба, за да се ускори напредъкът.

Компаниите също така се стремят до 2025 г. 100% от техните опаковки да са за многократна употреба, рециклируеми или пригодени за компостиране, но според фондацията тази цел също е непостижима за повечето бизнеси, които са поели ангажимента.

Coca-Cola - спонсор на Конференцията за климата

На фона на тези данни Coca-Cola предизвика противоречия с желанието си да бъде спонсор на Климатичната конференция COP27, която ще се проведе този месец в Египет. Изборът на компанията беше посрещнат с недоволство от екоактивисти, които смятат, че това е стратегия на един от най-големите замърсители с пластмаса в света да изчисти името си. Напоследък производителят на напитки среща натиск да рециклира повече и от страна на инвеститора активист Engine №1. Въпреки това за периода 2019-2021 г. общо използваната от Coca-Cola пластмаса се е увеличила с 8.1% до 3.2 млн. тона. Компанията заявява, че остава фокусирана върху постигане на целите, включително да направи 100% от своите опаковки рециклируеми в световен мащаб до 2025 г., като числото към момента е 90%. Coca-Cola също така се стреми за същия период да намали употребата на нова пластмаса с една пета.