Словашката InoBat строи завод за батерии за EV в Сърбия

Проектът е подкрепен от Международна финансова корпорация и сръбското правителство

Първоначалният капацитет ще бъде 4 GWh, но той ще нарасне до 32
Първоначалният капацитет ще бъде 4 GWh, но той ще нарасне до 32
Първоначалният капацитет ще бъде 4 GWh, но той ще нарасне до 32    ©  Reuters
Първоначалният капацитет ще бъде 4 GWh, но той ще нарасне до 32    ©  Reuters

Словашкият производител на батерии за електрически автомобили InoBat обяви, че започва изграждането на фабрика за батерии в Сърбия. Капацитетът на завода ще бъде 32 гигават часа (GWh), като финансирането за проекта е подпомогнато от сръбското правителство и Международната финансова корпорация (МФК).


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Словашкият производител на батерии за електрически автомобили InoBat обяви, че започва изграждането на фабрика за батерии в Сърбия. Капацитетът на завода ще бъде 32 гигават часа (GWh), като финансирането за проекта е подпомогнато от сръбското правителство и Международната финансова корпорация (МФК).

Информация на сръбското издание Ekapija разкрива, че правителството ще инвестира 419 млн. евро. Вложението на МФК не е ясно, но то е осъществено по програмата за стимулиране на европейските членки на организацията за ускоряване на инвестициите в зеления сектор. Очаква се заводът да бъде завършен през 2025 г., като първоначалният му капацитет ще бъде 4 GWh.

Сагата с Rio Tinto

Сърбия разполага с един от най-големите находища на литий в света, което се намира в близост до Ядар. То е открито от геолози на английско-австралийската компания Rio Tinto през 2004 г., като тогавашни сметки показват, че мината би могла да доставя приблизително 55 хил. тона литиев карбонат за батерии, както и 160 хил. тона борна киселина и 255 хил. тона натриев сулфат като странични продукти годишно.

RioTionto, която е акционер в InoBat, имаше намерения да приключи изграждането на мината в района до 2026 г., но по-рано тази година сръбското правителство отне лиценза за тази дейност. Това се случи след обществен натиск и редица протести, като местни жители се опасяваха, че мината ще обезлюди района и ще го лиши от земеделския му поминък.

Вицепремиерът и министър на енергетиката Зорана Михайлович тогава обвини природозащитните организации за спирането на проекта и лишаването на страната от огромни икономически ползи. А премиерът Ана Бърнабич видя намеса на чуждестранни сили и думите й предизвикаха съвместна декларация на посолствата на САЩ, Великобритания и Германия в Белград, която отрича обвиненията, че са финансирали проявите.

InoBat продължава разширяването си

Словашката компания е една от малкото, които не избързаха с обявяването на редица нови заводи за батерии в последните години. Тя предпочете подхода на постепенни инвестиции в нови заводи, в крак с увеличаването на клиентите. Миналия месец InoBat заяви, че е подписала споразумение за намерение с правителството на Испания за изграждане на гигафабрика във Валядолид.

Известно е, че компанията иска да изгради по един завод в Източна и Западна Европа. Словашкото дружество ще отвори пилотна линия с мощност 45 MWh в Братислава в началото на следващата година, за да прави батерии с висока производителност. Тези батерии ще бъдат тествани от клиенти, с които вече има подписано споразумение.

Компанията има за цел да изгради капацитет за производство на батерии на стъпки от 4 GWh, като този процес би започнал с отварянето на завода в Сърбия през 2025 г. InoBat също така планира съоръжение за научноизследователска и развойна дейност в Индиана, САЩ, което може да се разрасне в гигафабрика, в съвместно предприятие с финтех компанията Ideanomics.

Все още няма коментари
Нов коментар