Франция и Германия подновяват проекта за изтребители

Страните са близо до постигане на съгласие за създаването на прототип

Френският президент Еманюел Макрон и германският канцлер Олаф Шолц трябва да са доволни от рестарта на проекта за съвместни изтребители.
Френският президент Еманюел Макрон и германският канцлер Олаф Шолц трябва да са доволни от рестарта на проекта за съвместни изтребители.
Френският президент Еманюел Макрон и германският канцлер Олаф Шолц трябва да са доволни от рестарта на проекта за съвместни изтребители.    ©  Reuters
Френският президент Еманюел Макрон и германският канцлер Олаф Шолц трябва да са доволни от рестарта на проекта за съвместни изтребители.    ©  Reuters

Франция и Германия са близо до постигане на съгласие за задвижване на общия си проект за изтребители, съобщава Financial Times. Това е най-голямата оръжейна програма в Европа, като от известно време насам проектът цикли. Източници на британското издание твърдят, че двете страни са близо до постигане на нужното съгласие, след което ще може да започне изграждането на първия прототип от серията "Бъдещ проект за бойна въздушна система" (FCAS). Ключово за напредъка на преговорите е желанието на Airbus и Dassault Aviation, които представят двете европейски страни като производители. Съгласието може да бъде постигнато в следващите дни.

Около 3.8 млрд. евро бяха заделени за тази фаза, която е наречена "Фаза 1b", като крайният срок беше определен за края на миналата година. Но преговорите забуксуваха след разногласия относно споделянето на интелектуална собственост между компаниите, как ще бъде разделена работата и относно спецификациите на самолета.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Франция и Германия са близо до постигане на съгласие за задвижване на общия си проект за изтребители, съобщава Financial Times. Това е най-голямата оръжейна програма в Европа, като от известно време насам проектът цикли. Източници на британското издание твърдят, че двете страни са близо до постигане на нужното съгласие, след което ще може да започне изграждането на първия прототип от серията "Бъдещ проект за бойна въздушна система" (FCAS). Ключово за напредъка на преговорите е желанието на Airbus и Dassault Aviation, които представят двете европейски страни като производители. Съгласието може да бъде постигнато в следващите дни.

Около 3.8 млрд. евро бяха заделени за тази фаза, която е наречена "Фаза 1b", като крайният срок беше определен за края на миналата година. Но преговорите забуксуваха след разногласия относно споделянето на интелектуална собственост между компаниите, как ще бъде разделена работата и относно спецификациите на самолета.

Оптимизъм

Майк Шьолхорн, ръководител на отдела за отбрана и космос на Airbus, който е и ръководител на германската аерокосмическа асоциация, заяви, че следващата фаза на FCAS е на по-сигурна основа. "Франция и Германия са убедени във важността на FCAS", каза той. "Няма алтернатива, трябва да работи."

Проектът беше започнат през 2017 г. от Берлин и Париж, като тогава очакванията бяха големи. На по-късен етап в развитието част от него стана и Испания. Идеята е FCAS да подобри стратегическата автономия на континента, да укрепи политическите и военните връзки между най-големите му икономики и да вдъхне нов живот на европейската аерокосмическа индустрия.

Френски парламентарен доклад от 2020 г. прогнозира разходите за развитие до 2030 г. да възлизат на около 8 млрд. евро, но цитира прогнози на външни анализатори за възможно поскъпване до 80 млрд. евро.

Въпреки това опасенията сред военни и политически служители, че проектът може никога да не стартира, се задълбочиха поради споровете между Airbus, който представлява Германия в проекта, и конкурента Dassault. Двете компании имаха неразбирателства относно споделяне на технологията, ръководенето на различни части от програмата и интелектуалната собственост.

Airbus и Dassault се доближиха до съгласие относно основата на споразумението преди малко повече от две седмици, като всяка компания направи отстъпки, казаха хора, запознати с дискусиите. Dassault беше водещият изпълнител на прототипа от самото начало, но Airbus оспори възлагането на ролите. Dassault и Airbus отказаха да коментират подробности от дискусиите.

Имаше и разочарование от неспособността на френското и германското правителство да преодолеят индустриалната задънена улица. "Това е най-големият оръжеен проект в Европа и въпреки това липсата на каквато и да е политическа подкрепа за него е просто аматьорство", каза пред FT Кристиан Мьолинг, анализатор на отбраната в Германския съвет за международни отношения. Друг повод за притеснение в Париж беше решението на германското правителство да закупи нови 35 изтребителя F-35 от САЩ. Това действие беше разчетено като ход, който поставя програмата като цяло под въпрос, макар и Берлин да твърди, че те са били нужни за изпълнението на ангажиментите към НАТО.