Европа се запасява с руски дизел преди ембаргото да влезе в сила

МАЕ предвижда сериозно увеличение на цените

Ембаргото се очаква да доведе до сериозно покачване на цените
Ембаргото се очаква да доведе до сериозно покачване на цените
Ембаргото се очаква да доведе до сериозно покачване на цените    ©  Reuters
Ембаргото се очаква да доведе до сериозно покачване на цените    ©  Reuters

Европейските търговци бързат да запълнят резервите на дизел в региона, преди ембаргото на ЕС да започне да действа от февруари догодина. Експерти смятат, че след това алтернативните източници ще останат ограничени. Европейският съюз ще забрани вноса на руски петролни продукти, на които разчита в голяма степен. А през декември ще влезе в сила ембаргото за доставките на руски петрол по море.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Европейските търговци бързат да запълнят резервите на дизел в региона, преди ембаргото на ЕС да започне да действа от февруари догодина. Експерти смятат, че след това алтернативните източници ще останат ограничени. Европейският съюз ще забрани вноса на руски петролни продукти, на които разчита в голяма степен. А през декември ще влезе в сила ембаргото за доставките на руски петрол по море.

Зареждането с руски дизел, предназначено за района за съхранение на Амстердам - Ротердам - Антверпен (ARA), се е повишило до 215 хил. барела на ден от 1 ноември до 12 ноември, което е увеличение от 126% спрямо октомври, каза Памела Мънгер, старши пазарен анализатор във фирмата за енергийни анализи Vortexa.

Дизелът от Русия съставя 44% от общия внос на гориво за Европа през ноември, в сравнение с 39% през октомври, показват данните на Refinitiv. Въпреки че зависимостта на Европа от руското гориво е намаляла от повече от 50-те процента преди февруарската инвазия в Украйна, Русия все още е най-големият доставчик на дизел за континента.

"ЕС ще трябва да осигури дизел, за да замени руските обеми, като количества ще дойдат от САЩ, както и на изток от Суец, предимно от Близкия изток и Индия", заяви пред Reuters Юджийн Линдел, анализатор на пазарите за рафиниране във FGE.

Руският газьол, който отива към резервоарите на ARA, вероятно ще бъде използван или продаден бързо в резултат на това, че цените на фючърсите на газьол Ice са по-ниски от тези на спот пазара. Част от наплива идва, тъй като ICE Futures Europe забранява газьола с ниско съдържание на сяра от руски произход преди санкциите на ЕС. От 30 ноември търговците трябва да докажат на ICE, че нито един руски продукт не е влязъл в резервоари в по-широкия регион ARA. Тези запаси пък ще бъдат използвани за доставка през януари чрез фючърсния договор на ICE. Руският газьол все още може да пристигне в резервоарите за съхранение на ARA през декември, но трябва да бъде преместен в други резервоари, от които не може да се извърши доставка, заяви говорител на ICE.

Някои играчи на пазара очакват малко въздействие от движението на ICE предвид ниските нива на съхранение в ARA за руски и неруски газьол. "Обемите, доставени след изтичане на срока на годност, всъщност са доста малки... това просто добавя допълнително логистично предизвикателство", казва пред Reuters Нийл Кросби, старши анализатор във фирмата за петролни анализи OilX.

Цените на дизела и относителната разлика спрямо цената на суровия петрол скочиха до рекордни нива през октомври и сега са съответно със 70% и 425% по-високи, отколкото преди година, според Международната агенция за енергетика (МАЕ). "Високите цени на дизела подхранват инфлацията, като добавят натиск върху световната икономика и световното търсене на петрол", каза базираната в Париж агенция. След като ембаргото на ЕС върху вноса на дизелово гориво и други рафинирани продукти от Русия бъде приложено през февруари, пазарът ще се затегне допълнително, смятат от МАЕ.

"Конкуренцията за неруски дизелови доставки ще бъде ожесточена, като страните от ЕС ще трябва да наддават за товари от САЩ, Близкия изток и Индия от своите традиционни купувачи", смятат от организацията.

Все още няма коментари
Нов коментар