Решението на ФИФА да забрани алкохола в Катар притеснява други спонсори

След години на гаранции, че бира ще се продава на стадионите, решението бе обърнато два дни преди началото на световното

След като ФИФА забрани предлагането на алкохол по време на световното в Катар, Budweiser Zero ще бъде единственият продукт на компанията, който ще е достъпен за феновете
След като ФИФА забрани предлагането на алкохол по време на световното в Катар, Budweiser Zero ще бъде единственият продукт на компанията, който ще е достъпен за феновете
След като ФИФА забрани предлагането на алкохол по време на световното в Катар, Budweiser Zero ще бъде единственият продукт на компанията, който ще е достъпен за феновете    ©  Reuters
След като ФИФА забрани предлагането на алкохол по време на световното в Катар, Budweiser Zero ще бъде единственият продукт на компанията, който ще е достъпен за феновете    ©  Reuters

Световното първенство по футбол и олимпийските игри са най-големите спортни форуми, като логично те събират огромен зрителски интерес. По данни на ФИФА 3.572 млрд. души са гледали финала на миналото издание на световното, когато решаващият мач се проведе на московския стадион "Лужники". Летните олимпийски игри в Рио де Жанейро, които бяха през 2016 г., имаха 3.2 млрд. зрители.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Световното първенство по футбол и олимпийските игри са най-големите спортни форуми, като логично те събират огромен зрителски интерес. По данни на ФИФА 3.572 млрд. души са гледали финала на миналото издание на световното, когато решаващият мач се проведе на московския стадион "Лужники". Летните олимпийски игри в Рио де Жанейро, които бяха през 2016 г., имаха 3.2 млрд. зрители.

Това от своя страна прави двете събития изключително апетитни за куп компании, които искат да рекламират марката си по време на турнирите. Двата най-големи форума са организирани от две различни организации - ФИФА и Международния олимпийски комитет (МОК), като те имат различни структури на спонсорство. Въпреки това и ФИФА, и МОК разчитат до голяма степен на спонсорите за приходите си.

Именно това прави случилото се два дни преди началото на световното първенство в Катар. Тогава ФИФА изненадващо обяви, че бира няма да може да бъде сервирана нито на стадионите, нито около тях. Това доведе до недоволни реакции от хилядите фенове, които са пътували до арабската страна.

Най-големият губещ

Най-големият губещ обаче като нищо да се окаже Budweiser, след като компанията има договор за реклама с организацията на стойност 63 млн. паунда. Говорител на пивовара заяви пред AP, че "някои от планираните събития и промоции на стадиона не могат да се състоят поради обстоятелства извън нашия контрол". Друг източник на агенцията описа решението като "умишлено насочена към Запада псувня".

В продължение на години ФИФА повтаряше, че за световното ще бъде направено изключение и газираната напитка ще може да се продава. Източници на английското издание Guardian твърдят, че забраната е била наложена след изрично изискване от страна на кралското семейство в Доха, които не са били готови да потъпчат ислямските правила.

Според New York Times на членовете на персонала е казано, че преместването е последвало съвет за сигурност, но че промяната е дошла от шейх Джасим бин Хамад, който е брат на управляващия емир на Катар. Бин Хамад също така е и кралската особа, която е най-активна в организирането на дневното планиране на турнира. Източници на Guardian заявяват, че друга причина зад решението е било желанието да се гарантира, че големият брой поддръжници от страните от Персийския залив и азиатските страни, където пиенето на алкохол не е част от културата, ще се чувстват комфортно.

Множество спонсори също така са изразили притеснения или са имали проблеми с организаторите относно техните договори с катарските представители, пише Guardian. Представител на друг основен спонсор заяви, че много партньори са се почувствали "разочаровани от ФИФА по много начини". "Всеки има оплаквания по някакъв начин или форма", добавят те.

Промяната в последния момент поставя и други обещания на организаторите под въпрос, твърди Асоциацията на футболните привърженици в Англия (АФПА). "Истинският проблем е обратният завой в последния момент, който говори за по-широк проблем - пълната липса на комуникация и яснота от страна на организационния комитет към привържениците", заявяват от АФПА. "Ако успеят да променят мнението си по този въпрос в един момент без обяснение, поддръжниците ще имат разбираеми притеснения дали ще изпълнят други обещания, свързани с настаняване, транспорт или културни въпроси", смятат от асоциацията.

Шотландската пивоварна BrewDog пък се възползва максимално от ситуацията, като малко по-стара рекламна кампания на компанията стана доста актуална. Рекламен билборд на пивоварната обявява, че тя е "горд-антиспонсор на световното първенство в Катар".