Недостигът на чипове сви производството на коли във Великобритания до най-ниско ниво от 1956 г.
Една трета от продукцията е на електрически автомобили


Радостин Димитров

Седмични новини за европейски регулации, бизнес и финансиране.
Производството на нови автомобили във Великобритания през миналата година достигна най-ниското си ниво от 1956 г. насам, съобщава Reuters, като се позовава на Асоциацията на производителите и търговците на автомобили. През миналата година са били сглобени едва 775 014 автомобила, което е с почти 10% по-малко от миналата година и над 40% по-нисък резултат от 2019 г. Като причина за антирекорда от асоциацията посочват недостига на чипове и нарушените вериги на доставки заради ограниченията, свързани с политиката за нулев ковид в Китай.
- Българската AMPECO получи 13 млн. долара от BMW i Ventures
- Българският автопазар: Дизел, но и ток за цвят
Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните плановеПроизводството на нови автомобили във Великобритания през миналата година достигна най-ниското си ниво от 1956 г. насам, съобщава Reuters, като се позовава на Асоциацията на производителите и търговците на автомобили. През миналата година са били сглобени едва 775 014 автомобила, което е с почти 10% по-малко от миналата година и над 40% по-нисък резултат от 2019 г. Като причина за антирекорда от асоциацията посочват недостига на чипове и нарушените вериги на доставки заради ограниченията, свързани с политиката за нулев ковид в Китай.
- Българската AMPECO получи 13 млн. долара от BMW i Ventures
- Българският автопазар: Дизел, но и ток за цвят
В същото време автомобилните заводи във Великобритания са произвели рекордните 234 066 коли с батерии - електромобили, плъг-ин и меки хибриди. Като цяло производството за вътрешния пазар е нараснало с 9.4% в сравнение с 2021 г., докато продукцията за износ е намаляла с 14%.
Затваряне на заводи
Докато в световен план индустрията изпитва затруднения поради глобалния недостиг на полупроводници и непостоянните доставки на части от Китай, затварянето на редица фабрики във Великобритания също допринесе за спада във броя на произведените автомобили.
Заводът на Honda в Суиндън, която произвеждаше около 100 хил. автомобила на година затвори през 2021, докато този на Stellantis в Елсмиър порт спря производството на Vauxhall Astra, за да може да се подготви за направата на нов елекрически ван, която ще започне тази година.
Също така много фабрики бяха ударени от прекъсвания във веригата на доставки, като заводът на модела Mini на BMW, който спря да получава кабелни снопове от Украйна след началото на войната с Русия. Освен това, много фабрики изпитваха проблеми и забавяния с авточасти от Китай, където производителите трябваше да затворят врати поради Covid-19.
Тъй като много производители на коли не могат да купят необходимите чипове, те са принудени да се фокусират върху производството на своите най-известни и продавани модели. Това от една страна помогна на производители като Rolls- Royce и Bentley, но вреди на производители с по-голям набор от модели като Toyota.
Продукцията във Великобритания се очаква да се покачи през тази година, тъй като недостигът на чипове започва да намалява и фабриката във Елсмиър порт отново започва работа.
От браншовата асоциация заявиха, че дори производството да се покачи с очакваните 15% през 2023 г., пак ще бъде с 40% по-малко от това преди пандемията.
"Влизаме в 2023 г. като оптимисти. 2020 г. беше зле, 2021 г. беше още по-зле, а 2022 г. беше най-зле. Единствения път след подобни представяния е нагоре", заяви директорът на организацията Майк Хавес.
Повече електрически модели
За разлика от конвенциалните автомобили, производството на елекрически ванове във Великобритания нарасна поради глобалното търсене. То става в завода в Лутън, собственост на Stellantis. Сглобените електрически и хибридните коли са една трета от цялото производството за 2022 г. Водени от електрическото Mini, Nissan Leaf и хибридната Toyota Corolla, общият им брой е нараснал с 40% до 234 хил. през миналата година.
Асоциацията прогнозира, че общото производство във Великобритания няма да надмине 1 млн. преди 2025 г. Макар и тази цел да изглежда твърде амбициозна сега, а на половина от двата милиона сглобени автомобила през 2015 г. Тогава Nissan изпревари Jaguar и Land Rover и стана най-големия производител на коли във Великобритания.
7 коментара
Brexit is going great!
Кво па общо има Brexit ??
Хората са ти го написали - няма чипове!
До коментар [#1] от "Strygalldwir":
До коментар [#2] от "sim4o":
в Германия, Китай и САЩ също няма чипове, но там производството не е паднало до най-ниски нива от половин век насам, даже напротив
Не е трудно да събереш 2+2
Нито дума за Brexit в статията. За мисирката, която е надраскала тази дописка, това няма никакво значение.
Brexit се оказа зрелищен автогол.
Чиповете са едно на ръка, но наистина Брекзит е (вероятно) по-голямата причина. Нищо, че статията не го засяга - има много анализи и информация по темата.
Едно че драстично намаляха сезонните и нископлатените работници на острова, друго че да произвеждаш там коли за Европа стана доста по скъпо и логистически сложно.
В същото време, заводите на континента не спират, цитират се само леки затруднения, но нищо фатално. Което само по себе си трябва да е индикатор, че не са точно чиповете проблема...
Вие открихте Америка,бе :)
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.