

Седмични новини за европейски регулации, бизнес и финансиране.
- ЕС иска да замени вътрешните полети в държавите с бързи влакове, но това е труден и скъп процес.
- Страните от ЕС имат по-добър вътрешен жп транспорт, но междусъседските връзки не са много развити.
- България все още липсва на картата с високоскоростните железници.
Самолетните полети на кратки разстояния в Европа да намалеят, а пътуването да става с бързи влакове, поне там, където ги има. Това е дългосрочната цел, която си е поставила Европейската комисия (ЕК). За да я изпълни, високоскоростната жп мрежа на територията на съюза трябва да се удвои до 2030 г. и да се утрои до 2050 г. В повечето западноевропейски държави има основни жп връзки по трансевропейските транспортни коридори (TEN-T) - Париж -Лион, Милано - Рим, Барселона - Мадрид и Берлин - Мюнхен, Виена - Брюксел и др., не така стои въпросът обаче на изток, както и в България. Разбира се, политиката на ЕК не се харесва на авиокомпаниите и те са готови за отпор.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
7 коментара
Полетите Париж Бордо Париж не са отменени. От летището в Бордо ви пиша....
Забраняването на полети е Поредната брюкселка тъпотия. Тези хора все едно живеят в някакъв модерен соц.
Направете работещи алтернативи и хората сами ще се ориентират към тях.
Иначе много ми е интересно какъв бърз влак ще има от Мадрид до Палма или Канарите. Строежът ще отнеме 30 години.
Идете в Китай ако искате да видите какво е модерна мрежа от високоскоростни влакове. И ще осъзнаете какво джудже е ЕС.
Да де, ама има и друго важно нещо, за което в статията не се споменава и дума. Демографските показатели! Китай и Япония са много показателен пример за това.
През последните години много авиокомпании изместиха фокуса върху сваляне на цената, и се родиха мн нискобюджетни, защото както се оказва това е работещия бизнес модел. Както може при самолетите един и същи модел самолет да се движи с 800км/ч и да плащаш 1/5 от цената, така трябва и при влаковете да се измисли как да се движиш със 200км/ч и да плащаш 1/5 от цената. Та да, първо трябва да се появят нискобюджетни влакове Париж - Берлин например преди да се говори за спиране на самолетите. Влаковете по много начини са по-комфортни за пътуване от самолет и според мен въпроса не опира толкова във времето на пътуване колкото до цената. Трябва да се направи задълбочен анализ с подродбни анкети в различните страни. Но ми се струва че процеса трябва да започне от софтуерната му част и на ниво бизнес отношения - кой на кого колко и как плаща и когато заопчнат да се изчистват "кашите" и да се уеднаквяват правила, политики, синхронизация на разписания, софтуери за билети, парични потоци между операторите.. и т.н т.н вече 2ра фаза да е подмяна на самите релси и влакови композиции с по-бързи такива. Защото ако пуснат редовен влак Париж - Берлин за 40 Eur еднопосочен макар и 10ч да се пътува vs примерно самолет за 4ч (сумарно с чакането по летищата) то много хора ще изберат влака ако е по-евтин, защото както казах той има мн предимства. Но реалността е че скоростните влаковете в момента са по-скъпи от нискобюджетните самолети и едновременно с това стигат по-бавно. Всъщност скоростните влакове (ICE, TGV и подобни) са дори по-скъпи и от разходите да стигнеш с кола (гориво + магистрални такси) понякога, което вече го намирам за леко абсурдно.. Та да, трябва да се мисли в тая посока - как да се промени бизнес модела, така че да се свали цената за пътуване със скоростен влак.
*разсъжденията не важат за България.
В България дори новите "високоскоростни" отсечки се проектират за скорости, несъвместими с 21 век. Всичко се прави на парче и по грешен начин, харчат се пари за третостепенни по важност трасета като София-Видин и т.н.
А България има предимството да е на кръстопът и през София да минават важни ЖП-артерии, свързващи балканските столици Истанбул, Белград, Атина и Букурещ от една страна, и в по-широк план цели региони от Европа и Близкия Изток. Тоест, поне 2/3 от необходимата ни бърза вътрешна ЖП-мрежа се припокрива с международната такава, което увеличава ефективността от използването ѝ и компенсира по-ниската гъстота на населението.
В БГ си има групи за споделени пътувания и се пътува масово с автомобил.
БДЖ и България Ер(лети София-Варна) остават на заден план.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.