Румъния модернизира пристанището в Констанца с 300 млн. евро
Част от инвестицията е осигурена от ЕС, като ще се рехабилитира и прилежащата инфраструктура


Седмични новини за европейски регулации, бизнес и финансиране.
Румънското правителство одобри проект за модернизиране на пристанището в град Констанца, който възлиза на 300 млн. евро. Средствата идват от Европейския съюз (ЕС), като крайната дата за изпълнение е 2026 г. Благодарение на европейските фондове обновени ще бъдат пътищата в района, ВиК инфраструктурата и електроразпределението. Портът в Констанца е само на няколко десетки километра от България и е сред най-големите в черноморския басейн, първо е по обем, като е и ключов хъб за износ на зърно от Украйна.
- Слънчогледов обрат: България вече не иска да спира вноса на украинското зърно
- Компаниите в Централна и Източна Европа инвестират повече в нови продукти и услуги от средното за ЕС
Първоначалният етап ще се съсредоточи върху рехабилитация на съществуващи пътища, като същевременно ще се модернизират и разширяват основните транспортни мрежи в рамките на пристанището. На по-късен етап пък ще се вложат 112 млн. евро в развиването на местната електроразпределителната мрежа.
Инвестициите ще бъдат финансирани чрез комбинация от безвъзмездни външни средства чрез Транспортната програма (PT) на ЕС и средства от Министерството на транспорта на страната. Общата инвестиция в проекта надхвърля 300 млн. евро, включително планове за поетапно развитие на изкуствен остров в пристанището.
Поредна инвестиция
Това не е първият случай тази година, в който пристанището получава средства за развитие през тази година. Главната причина за това е увеличеният трафик покрай войната в Украйна, като голямо количество товари се налага да бъдат натоварвани и транспортирани от румънския град.В края на май компанията, която оперира карго пристанището - DP World, получи 38 млн. евро от румънското Министерство на транспорта и ЕС. Тогава парите отново бяха дадени за развитието на пристанищната инфраструктура и на критичната такава в страната. Очаква се увеличението в товарните потоци да бъде около 1 млн. тона годишно, считано от третото тримесечие на тази година.
Влагането на капитал в пристанището би трябвало да помогне за превръщането му в едно от най-важните в Европа. Миналата година общият трафик възлиза на над 75 млн. тона, което е значително увеличение от отчетените през 2021 г. 67 млн. Това го нарежда на първо място по обем в Черно море и на 17 в Европа.
Най-натоварваната стока на пристанището са зърнените продукти, като за миналата година са били обработени над 24 млн. тона. След това се нареждат суровият петрол и желязната руда.
Решението на Русия да напусне зърнената сделка пък предвещава увеличен трафик на зърно, като Констанца е най-големият алтернативен експортен маршрут на Украйна. Зърното пристига по шосе, железопътен транспорт или шлеп по Дунав. Правителството вече модернизира десетки железопътни линии, свързващи го с Украйна, и работи по граничната река, за да се даде възможност за преминаване на повече баржи, включително чрез наемане на повече водачи и създаване на възможност за навигация през нощта. Украйна е изнесла 8.1 млн. тона зърно през румънското черноморско пристанище Констанца през първите седем месеца.
5 коментара
Напълно предсказуемо действие, но обяснено пределно елементарно.
Това е подготовка за война.
Черно море започва/завършва с проливите, които имат своя пропусквателен капацитет и ако ще да построиш Ротердам до Констанца, ше хване паяжини...Отгоре на всичко районът е кратен пазар и какво толкова ще се увеличи в стокооборота, че да има интереси да се заобикаля Европа от юг/югоизток?
Възраждането на Триморието на маршал Пилсудски като форма на санитарен кордон, който да пречи всячески на единението на технологичния гений на Германия и суровините на Русия е изтупано от праха от Вашингтон и вече се вика Три морета.
Прогласяваната цел за крупни инвестиции в инфраструктура (летища, мостове, пътища, пристанища) всъщност цели довеждането на съществуващата инфраструктура до състояние да може да обслужва тежки машини/самолети/кораби за бойни действия.
На Румъния предстои да е военноморското прокси на САЩ в Черно, тъй като Ердоган определено не желае да вади с голи ръце чужди кестени от огъня, а в БГ промитите все още са изключително малко.
Румъния - американска черноморска акула, е лоша перспектива след неминуемия крах на Украина като черноморска държава.
Бих предложил на Капитал да променят заглавиено в по-адекватното: "Румъния си купува фабрика на 8 септември"...
P.S. Елементарна е и опорката, че от Констанца ще тече "износа на украинско зърно". Действителната цел на огромната инвестиция, която е в пъти по-голяма от печалбата от въпросния износ, е чисто военна.
Що се отнася до обяснението за износа през Констанца то е смехотворно:
1. Украинската реколта 2023 по понятни причини е значително по-слаба от миналогодишната - незасети площи, взривяването на стената на Каховската ВЕЦ, мобилизацията;
2. Украинската пристанищна инфраструктура в Черно и по Дунав методично се унишожава. Откъде по море ще връгнат керваните за Констанца?
3. Констанца е на няма 200 км от Рени/Измаил. Какво налага да се поема риска и да се плащат огромните военни застраховки на Lloyds, а теоретичното зърно да не се вози по Дунав или по ж.п. през Полша и прибалтите?
Няма разумен отговор на тези въпроси.
Констанца се гласи за военноморска база на Нато, разбирай - САЩ.
Това е отговорът.
До коментар [#1] от "D-r D":
според 1 румънски блогър, който си скуби косите поради военните учения в Черно море насред война, включваши Украйна ... армията им е не много повече от 50.000 души. та се чудиеше човека за чий ги вадят тия чифте пищови на гол тумбак. тетъра обаче няма да е истински без полските ястреби. те решително ще настъпят мотиката за пореден път в историята си.
Първите 4ри коментара се еднакви по смисъл и логика - кухи и смешни.
Пристанището в Констанца се разширява, но това не е "подготовка за война".
"Черно море започва/завършва с проливите, които имат своя пропусквателен капацитет " - отново нещо не на място, защото Стоките ще се товарят/разтоварват в Констанца, а не в Украински пристанища т.е. не се увеличава обема, а само се пренасочва.
"заобикаля Европа от юг/югоизток?" - не Европа, а русия се заобикаля, защото дори и Китай / китайските стоки / с неговия нов Път на коприната минава през Кавказ/Грузия и през Румъния за Европа.
Румъния хем е "Румъния - американска черноморска акула", хем "армията им е не много повече от 50.000 души". Кое последно е вярното и какво от това?
Само за информация - Украинската реколта ще е много повече тази година спрямо ПРЕДХОДНАТА - поради много благоприятни условия и по-висок добив. По-малка ще е спрямо тази от преди войната и нападението на Русия.
Стоките от Украйна идват с шосеен, жп и речен транспорт до Констанца - какви означава "Откъде по море ще връгнат керваните за Констанца?"
Ама руснаците и руските подлоги са много тъпи и прости същества, но за сметка на това много истерични?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.