ЕС опитва да предпази европейските производители на електромобили от китайската конкуренция
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обяви започването на разследване за неправомерна държавна помощ


Седмични новини за европейски регулации, бизнес и финансиране.
Европейската комисия (ЕК) започна разследване на китайските производители на електрически автомобили (EV). Целта е да се разбере дали те не получават нечестно предимство спрямо европейските им конкуренти заради правителствените субсидии, които Пекин дава за сектора.
- Колко всъщност е екологично вашето електрическо превозно средство
- Бъдещият проблем на EV сектора - рециклирането на батерии
Решението бе съобщено от председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен, като очакванията са процесът да отнеме девет месеца. Ако ЕК открие, че европейските производители са ощетени, то най-вероятният ход ще бъде налагането на мита, които вероятно ще бъдат около 10-15%.
Причината за започването на проверката е притеснението, че ако не бъдат взети мерки, то може да се стигне до повтаряне на ситуацията със слънчевите панели, която се разигра преди около десетилетие. Тогава китайските компании заляха европейския пазар с по-евтина продукция, като това до голяма степен се дължеше на финансовите стимули, които Пекин даваше на производителите. През 2012 г. ЕС наложи допълнителни мита върху фотоволтаиците, но мярката бе отменена през 2018 г. Това се дължеше на факта, че блокът не можеше да постигне целите си за възобновяема енергия без китайското производство, след като междувременно много местни доставчици затвориха врати.
"Не можем да си позволим да загубим нашата автомобилна индустрия", коментира пред Financial Times високопоставен дипломат от ЕС. "Няма да позволим нашият пазар да бъде наводнен от свръхсубсидирани електромобили, които заплашват нашите компании, както се случи със слънчевите панели", казва и Лорънс Буун, министърът по европейските въпроси на Франция. Робърт Хабек, германски министър на икономиката, също подкрепи разследването в сферата на електрическите автомобили. Според друг европейски източник на изданието в момента китайските производители подбиват цените на европейските си конкуренти с около 20%.
Освен местните производители, мярката би засегнала и всички чуждестранни компании, които имат заводи в азиатската страна. "Производителите от ЕС в Китай ще се считат за китайски износители... така че те ще трябва да се борят за собствената си данъчна ставка", коментира пред FT Арнуд Вилемс, търговски адвокат в Baker McKenzie. Допълнителните такси биха обхващали електрически превозни средства, но не и хибриди.
Автомобилната индустрия на ЕС осигурява близо 13 млн. работни места и формира около 7% от икономиката на блока, показват данни на Acea - органът на европейските производители на автомобили. Секторът също така генерира почти една трета от общите разходи за научноизследователска и развойна дейност.
"Ако загубите мащаба, не можете да поддържате нивото на инвестициите и губите конкурентоспособност", коментира в този контекст служител на ЕС. В допълнение към свирепата конкуренцията срещу по-евтините електромобили от Китай, европейските производители също трябва разчитат на батерии, произведени от китайски компании в Европа или Китай. Този проблем е по-труден за решаване с налагането на мита, отчасти защото вече е започнала работа по изграждането на китайски заводи за батерии в цяла Европа. Освен това западните производители на автомобили вече са интегрирали в своите превозни средства батерии от фирми като BYD, CATL или Envision.
От ЕК коментират също, че пазарният дял на ЕС, зает от китайски превозни средства, е скочил от почти нула до 8% за три години и ще достигне 15% за още две години без предприемане на ответни действия. Докато френските групи Renault и Stellantis спокойно обсъждат възможните проблеми от китайското предлагане, германските производители на автомобили Volkswagen, Mercedes-Benz и BMW са силно зависими от китайския пазар за своите печалби. Това е и причината тези компании да са предпазливи да провокират антиевропейски настроения сред китайските купувачи.
1 коментар
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.