С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
32 9 дек 2016, 17:17, 33863 прочитания

Революцията в градския транспорт в София идва през 2019 г.

Перфораторите си отиват, идват е-билетите. Системата ще струва около 80 млн. лв., които ще бъдат финансирани от Центъра за градска мобилност със собствени средства

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Между 143 и 250 млн.лв.
са очакванията на ЦГМ за приходите от интернет продажби на билети в рамките на десет години след въвеждане на новата система
Хартиените билети и перфораторите трябва да изчезнат напълно от столичния градски транспорт през 2019 г. Това е оптимистичният сценарий за въвеждане на новата билетна система, която беше представена от директора на Център за градска мобилност (ЦГМ) Христиан Петров в петък.

Билетите трябва да бъдат заменени от електронни превозни документи, изцяло нова система за валидиране, нова мрежа за продажби на билети - включително по интернет, както и видеонаблюдение във всички автобуси, трамваи, тролеи и метро влакове. Всичко това трябва да струва до 88 млн. лв. Фирмата, която ще изпълнява проекта, трябва да бъде избрана до началото на следващото лято.


Втори опит за е-билета

За нова тикет система се заговори още в началото на 2016 г., когато тогавашният шеф на ЦГМ Симеон Арнаудов представи идеята с бюджет от около 20 млн. лв. Арнаудов обаче се оттегли от поста през април насред вълната от оставки в ръководството на транспорта в столицата, след които беше и тази на тогавашния зам. кмет по транспорта Любомир Христов.
Кое колко струва
40 млн. лв - 7500 устройства за валидиране на електронни билети за 1350 превозни средства, както и видеонаблюдение
10 млн. лв. - създаване на нова мрежа за продажба на билети онлайн и чрез мобилни устройства
38 млн. лв - поддръжка на тикет системата в продължение на 10 години
С идването на новото ръководство на ЦГМ е изготвена нова концепция за тикет системата. Проектът е поскъпнал четворно, но според общината в действителност новото предложение е по-ефективно. "Този път се предлага съвсем различна система. Разчетът на предишното ръководство беше направен само за 3 години и онази система щеше да излезе по-скъпо за период от десет години," коментира председателят на Столичния общински съвет Елен Герджиков. Това няма как да бъде удостоверено, защото детайли за старата поръчка така и не бяха дадени.

По думите на Христиан Петров новата система ще позволява електронните билети да се съхраняват на мобилни телефони или банкови карти, а купуването им да става дистанционно, без да се налага чакане по опашки. Петров призна, че в момента няма адекватна информация за натовареността на линиите и контролът върху гратисчиите е неефективен. Според него тези проблеми трябва да бъдат разрешени с пускането на проекта. ЦГМ ще разполага с данни за броя пътници във всяко превозно средство в реално време и ще ги използва за оптимизация на разписанията.



Бъдещата тикет система ще бъде отворена за иновации от разработчици, стартъпи и технологични компании, твърди още Герджиков. "Ще дадем възможност на всеки стартъп да предлага приложения, които, ако са достатъчно добри, да бъдат имплементирани към системата", коментира председателят на СОС.

Нова система, стари цени

Новата система за билети в градския транспорт трябва да позволява пътуване с един билет в повече от едно транспортно средство. Цената ще се определя от изминатото разстояние или от времето, прекарано в път. Кой от двата варианта ще бъде избран и каква точно ще е тарифната политика обаче, ще бъде решение на общинския съвет, а не на ЦГМ или на фирмата изпълнител на поръчката.

Докато тикет системата влезе в експлоатация няма да има промяна на цената на билетите или картите. Самият проект също няма да наложи поскъпване на транспорта в столицата, увери Елен Герджиков. Според общинарите разчетите за проекта са направени така, че Центърът за градска мобилност да може сам да финансира изграждането и поддръжката на тикет системата, без да се налага да взима банкови заеми или да оскъпява услугата. По думите на Герджиков пък единичното пътуване ще стане по-евтино, защото пътниците ще могат да се прекачват с един билет на повече от едно превозно средство.

Поръчка с европейски амбиции

Най-скъпият компонент от новата система ще е оборудването на всички 1350 превозни средства в София със 7500 устройства за валидиране на електронни билети, както и с видеонаблюдение. За целта ще бъдат похарчени до 40 млн. лв. (виж карето). "За сравнение в Будапеща, която е подобна като размер със София, наскоро заработи подобна система на стойност 178 млн. лв. за 5 години." посоки Христиан Петров.

По думите на общинарите за софийския проект се търси "голяма сериозна европейска компания", която е изпълнявала такава поръчка в поне 5 града. "Има такива и те биха имали интерес," коментира Елен Герджиков. Условията за обществената поръчка са готови и трябва да бъдат одобрени на следващата сесия на общинския съвет на 22 декември, а търгът да започне в началото на следващата година.

Предстои създаване на специален комитет за наблюдение на обществената поръчка за тикет системата. В него ще влязат общински съветници от всички партии, които по думите на Герджиков да следят спазването на сроковете и качеството на изпълнение на поръчката.

Шестица за цената от 1.60 лв.

Въвеждането на по-високите цени на билетите от началото на лятото е постигнало своите цели, се похвалиха от общинския съвет и от Центъра за градска мобилност. С 46% се е увеличил броят на закупените карти, докато при продажбите на билети има спад от 43%, а на талони за 10 пътувания - спад от 27%, отчете Румяна Милова от ЦГМ. Според общината по-високата цена е стимулирала пътниците да си купуват месечни и годишни карти за пътуване, вместо да пътуват с билет или гратис.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Legrand пуска в България три нови устройства за "умни домове" 1 Legrand пуска в България три нови устройства за "умни домове"

Френският концерн представи официално в страната програмата си ELIOT за Internet of Things

18 юни 2017, 10115 прочитания

Какъв е холандският опит в умните градове

През следващите месеци в България ще се проведат серия от събития по темата

12 юни 2017, 4572 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Умни градове" Затваряне
Директорът на ЦГМ обеща "отворени данни" за столичния транспорт

Догодина отсечките от велоалеи, които сега са разпокъсани из целия град, трябва да бъдат обединени в обща мрежа

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов