Революцията в градския транспорт в София идва през 2019 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Революцията в градския транспорт в София идва през 2019 г.

Председателят на транспортната комисия в СОС Екатерина Йорданова, председателят на общинския съвет Елен Герджиков и изпълнителният директор на ЦГМ Христиан Петров представиха идеята за нова билетна система в софийския градски транспорт.

Революцията в градския транспорт в София идва през 2019 г.

Перфораторите си отиват, идват е-билетите. Системата ще струва около 80 млн. лв., които ще бъдат финансирани от Центъра за градска мобилност със собствени средства

Мария Манолова
34613 прочитания

Председателят на транспортната комисия в СОС Екатерина Йорданова, председателят на общинския съвет Елен Герджиков и изпълнителният директор на ЦГМ Христиан Петров представиха идеята за нова билетна система в софийския градски транспорт.

© Юлия Лазарова


Между 143 и 250 млн.лв.

са очакванията на ЦГМ за приходите от интернет продажби на билети в рамките на десет години след въвеждане на новата система

Хартиените билети и перфораторите трябва да изчезнат напълно от столичния градски транспорт през 2019 г. Това е оптимистичният сценарий за въвеждане на новата билетна система, която беше представена от директора на Център за градска мобилност (ЦГМ) Христиан Петров в петък.

Билетите трябва да бъдат заменени от електронни превозни документи, изцяло нова система за валидиране, нова мрежа за продажби на билети - включително по интернет, както и видеонаблюдение във всички автобуси, трамваи, тролеи и метро влакове. Всичко това трябва да струва до 88 млн. лв. Фирмата, която ще изпълнява проекта, трябва да бъде избрана до началото на следващото лято.

Втори опит за е-билета

За нова тикет система се заговори още в началото на 2016 г., когато тогавашният шеф на ЦГМ Симеон Арнаудов представи идеята с бюджет от около 20 млн. лв. Арнаудов обаче се оттегли от поста през април насред вълната от оставки в ръководството на транспорта в столицата, след които беше и тази на тогавашния зам. кмет по транспорта Любомир Христов.

Кое колко струва

40 млн. лв - 7500 устройства за валидиране на електронни билети за 1350 превозни средства, както и видеонаблюдение

10 млн. лв. - създаване на нова мрежа за продажба на билети онлайн и чрез мобилни устройства

38 млн. лв - поддръжка на тикет системата в продължение на 10 години

С идването на новото ръководство на ЦГМ е изготвена нова концепция за тикет системата. Проектът е поскъпнал четворно, но според общината в действителност новото предложение е по-ефективно. "Този път се предлага съвсем различна система. Разчетът на предишното ръководство беше направен само за 3 години и онази система щеше да излезе по-скъпо за период от десет години," коментира председателят на Столичния общински съвет Елен Герджиков. Това няма как да бъде удостоверено, защото детайли за старата поръчка така и не бяха дадени.

По думите на Христиан Петров новата система ще позволява електронните билети да се съхраняват на мобилни телефони или банкови карти, а купуването им да става дистанционно, без да се налага чакане по опашки. Петров призна, че в момента няма адекватна информация за натовареността на линиите и контролът върху гратисчиите е неефективен. Според него тези проблеми трябва да бъдат разрешени с пускането на проекта. ЦГМ ще разполага с данни за броя пътници във всяко превозно средство в реално време и ще ги използва за оптимизация на разписанията.

Бъдещата тикет система ще бъде отворена за иновации от разработчици, стартъпи и технологични компании, твърди още Герджиков. "Ще дадем възможност на всеки стартъп да предлага приложения, които, ако са достатъчно добри, да бъдат имплементирани към системата", коментира председателят на СОС.

Нова система, стари цени

Новата система за билети в градския транспорт трябва да позволява пътуване с един билет в повече от едно транспортно средство. Цената ще се определя от изминатото разстояние или от времето, прекарано в път. Кой от двата варианта ще бъде избран и каква точно ще е тарифната политика обаче, ще бъде решение на общинския съвет, а не на ЦГМ или на фирмата изпълнител на поръчката.

Докато тикет системата влезе в експлоатация няма да има промяна на цената на билетите или картите. Самият проект също няма да наложи поскъпване на транспорта в столицата, увери Елен Герджиков. Според общинарите разчетите за проекта са направени така, че Центърът за градска мобилност да може сам да финансира изграждането и поддръжката на тикет системата, без да се налага да взима банкови заеми или да оскъпява услугата. По думите на Герджиков пък единичното пътуване ще стане по-евтино, защото пътниците ще могат да се прекачват с един билет на повече от едно превозно средство.

Поръчка с европейски амбиции

Най-скъпият компонент от новата система ще е оборудването на всички 1350 превозни средства в София със 7500 устройства за валидиране на електронни билети, както и с видеонаблюдение. За целта ще бъдат похарчени до 40 млн. лв. (виж карето). "За сравнение в Будапеща, която е подобна като размер със София, наскоро заработи подобна система на стойност 178 млн. лв. за 5 години." посоки Христиан Петров.

По думите на общинарите за софийския проект се търси "голяма сериозна европейска компания", която е изпълнявала такава поръчка в поне 5 града. "Има такива и те биха имали интерес," коментира Елен Герджиков. Условията за обществената поръчка са готови и трябва да бъдат одобрени на следващата сесия на общинския съвет на 22 декември, а търгът да започне в началото на следващата година.

Предстои създаване на специален комитет за наблюдение на обществената поръчка за тикет системата. В него ще влязат общински съветници от всички партии, които по думите на Герджиков да следят спазването на сроковете и качеството на изпълнение на поръчката.

Шестица за цената от 1.60 лв.

Въвеждането на по-високите цени на билетите от началото на лятото е постигнало своите цели, се похвалиха от общинския съвет и от Центъра за градска мобилност. С 46% се е увеличил броят на закупените карти, докато при продажбите на билети има спад от 43%, а на талони за 10 пътувания - спад от 27%, отчете Румяна Милова от ЦГМ. Според общината по-високата цена е стимулирала пътниците да си купуват месечни и годишни карти за пътуване, вместо да пътуват с билет или гратис.

Между 143 и 250 млн.лв.

са очакванията на ЦГМ за приходите от интернет продажби на билети в рамките на десет години след въвеждане на новата система

Хартиените билети и перфораторите трябва да изчезнат напълно от столичния градски транспорт през 2019 г. Това е оптимистичният сценарий за въвеждане на новата билетна система, която беше представена от директора на Център за градска мобилност (ЦГМ) Христиан Петров в петък.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

32 коментара
  • 1
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    И какво става с вече инсталираните устройства във трамваите и тролейбусите?

  • 2
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    А защо не покажат какво става с ДДС при билетите и картите? Колко е? Къде отива, колко се връща и т.н.

  • 3
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    45% спад на продажбата на билети - къде отидоха тези пътници? Отговор: на личните автомобили - и какво стана - задръствания....

  • 4
    pur6ing avatar :-|
    pur6ing

    Революция .....
    Прекалената телефонизация не е на добре...
    Трябва да има опция за директно купуване в транспортното средство.
    И как камерите ще спрат гратисчиите....

  • 5
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    В Амстердам пътниците се валидират и на влизане с карта, и на излизане. В Прага има билети за 30 минути и за 90 минути и устройствата печат дата и час на билетите, но може и да се прати съобщение на кратък номер. От гледна точка манталитета на нашите съграждани по-скоро смятам, че трябва да се валидираме на влизане. Ако не се валидираме на слизане ни взимат някаква максимална цена, а ако се валидираме за съответния брой спирки. Камери във всеки момент да проверяват броя хора и ако тези данни се съпоставят лесно с броя чекирания, то във всеки един момент се знае колко са нередовните в съответното превозно средство. Така своевременно на следващата спирка може да чака изненадваща контрола.

  • 6
    ceco avatar :-|
    Цецо

    До коментар [#5] от "Боян Дуков":

    В колко европейски градове няма хартиени билети? В Амстердам има. Продават се във всеки трамвай.

  • 7
    convince avatar :-|
    convince

    До коментар [#5] от "Боян Дуков":

    Да бе да, проверяващи карат по двойки, след всеки автобус, трамвай или тролей и получават данните електронно изпреварват и спират, качватсе и глобяват поголовно по 40 - 50 лева всички до един.
    След акцията преследването продължава с все по-нарастващ ефект.

  • 8
    convince avatar :-|
    convince

    Цялата работа е, в недопускане качващият се, да не се валидира пред шофьора, щото няма пред кого другиго!
    Това е по целия нормален свят.
    Има ли не валидиран качващ се от другите врати, които са само за слизане, шофьора не тръгва, но и никой не се качва от други врати, а само от ПЪРВАТА ПРИ ШОФЬОРА, който е контрола на всичко ставащо в средството за пътуване.

  • 9
    convince avatar :-|
    convince

    Това може да се въведе моментално и сега още днес!
    Но тряа компостьори, валидатори, контрольори, коли за контрола, контрольори на контрольорите, билети, хартия, печат, бътки за билети, продавачки и продавачи, билето разпространители и фалшификатори, цяла една огромна армия от въжеиграчи, накачулена върху един прост проблем и т.н.

    Просто трябва ЕДНО-ЕДИНСТВЕНО УСТРОЙСТВО при шофьора, което валидира или издава карта за еднократен превоз.
    Икачване само от ПЪРВАТА ВРАТА.

  • 10
    vxa15365434 avatar :-?
    Сатана Ликующий

    Глупави идеи. Навсякъде по света се издават и използат и хартиени билети, освен абонаментни карти. Дори абонаментните карти са хартиени - просто вид билет. Купувал съм месечна карта за 74 евро в германски град. Иначе има билети за близко разстояние и такива за далечно еазстояние и важат за всички линии с право на прекачване.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK