София ще брои пътниците в градския транспорт
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София ще брои пътниците в градския транспорт

София ще брои пътниците в градския транспорт

Общината ще оборудва 206 превозни средства с датчици за 2 млн. лв.

Мария Манолова
31991 прочитания

© Цветелина Белутова


Автоматична система ще брои пътниците в градския транспорт в София, става ясно от обществена поръчка на общината, публикувана в края на февруари. Датчиците ще бъдат монтирани над вратите на превозните средства и ще измерват броя на влизащите и излизащите хора, като изпращат информацията в реално време до контролен център. По първоначална прогноза проектът ще струва малко над 2 млн. лв. без ДДС. Това значи, че поставянето на датчиците ще струва средно по 9.8 хил. лв. на автобус.

Обхват

Системата ще обхване 206 от всички над 800 коли на градския транспорт в София - 80 тролея "Шкода Соларис" и 126 автобуса MAN Lion's City G. "Ясно е, че това няма да ни дава цялостна картина, но като първа стъпка е разумно да се започне да се работи в тази посока и после да се върви към разширение", коментира заместник-кметът по транспорта Евгени Крусев. По думите му в поръчката са включени по-нови превозни средства, тъй като от общината предполагат, че те ще се екплоатират за по-дълъг период от време. "Няма смисъл да слагаме датчик на автобус, който ще се бракува след три години", обясни Крусев. "В някои страни си поръчват превозните средства с тези датчици от завода, но тъй като нашите не са поръчани по този начин, ги дооборудваме тук", каза още той.

Фирмата, която спечели обществената поръчка, ще има година и половина, за да инсталира новата система. Според плановете на общината тя трябва да работи за следващите поне 10 години.

С две системи срещу гратиса

Така на практика след около две години в София трябва да има две системи за броене на пътници. Едната ще е свързана с настоящата поръчка, а другата - с въвеждането на електронни билети в целия градски транспорт. "Билетната система ще брои редовните пътници. Тази система ще брои всички пътници. Разликата между двете системи ще е броят на нередовните пътници", обясни Евгени Крусев. По думите му така от общината ще знаят къде колко нередовни пътници има и ще могат да насочват контрольорския състав по съответните линии на транспорта. Първоначално това обаче няма как да се случи, защото системата за броене на пътници ще е валидна само за една четвърт от колите на градския транспорт.

От Центъра за градска мобилност (ЦГМ) заговориха за електронна билетна система в целия градски транспорт още в началото на 2016 г. След смяната на директора на ЦГМ в средата на годината обаче се промени и концепцията за тази система. Според последните изчисления на общинската фирма проектът ще струва около 88 млн. лв. Тя трябва да позволява пътниците да бъдат таксувани за пропътувано разстояние или за изминало време вместо с твърда цена на билета от 1.60 лв., както е в момента. Каква точно ще бъде тарифата обаче ще бъде определено с решение на Столичния общински съвет (СОС). Обществената поръчка за въвеждането на тикет системата все още не е пусната, въпреки че общината обяви намерението си да го направи през декември 2016 г. Документацията е внесена в СОС и трябва да бъде гледана на някое от следващите заседания на съвета. В момента общинските съветници не провеждат комисии и заседания заради предстоящите парламентарни избори в страната.

Още пари за "интегрирания транспорт" в София

Още 1 млн. лв. ще отдели общината, за да оборудва нови 220 спирки на градския транспорт с електронни информационни табла, показва още регистърът на обществените поръчки. Така броят на спирките с такива табла ще стане малко над 800 от общо над 2000 спирки в столицата. Средната стойност на едно такова табло е около 4500 лв., показват изчисленията на общината. Според изискванията на проекта 33 от новите табла ще трябва да се захранват със слънчева енергия.

Допълнителни 300 хил. лв. са предвидени за датчици, които да пропускат трамвайния транспорт на 20 кръстовища в столицата. По думите на Евгени Крусев системата ще активира трамвайните светофари само когато на кръстовището има превозно средство на градския транспорт, а през останалото време ще пропускат трамвайната фаза.

Автоматична система ще брои пътниците в градския транспорт в София, става ясно от обществена поръчка на общината, публикувана в края на февруари. Датчиците ще бъдат монтирани над вратите на превозните средства и ще измерват броя на влизащите и излизащите хора, като изпращат информацията в реално време до контролен център. По първоначална прогноза проектът ще струва малко над 2 млн. лв. без ДДС. Това значи, че поставянето на датчиците ще струва средно по 9.8 хил. лв. на автобус.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    redstar avatar :-(
    redstar

    Да въведът системата за електронни билети, стига от СО са харчили парите на данъкоплатеца за вторични технологии със спорна ефективност.

  • 2
    gsg1468932124501864 avatar :-|
    Radostin Velchev

    9708,74лв на превозно средство за няколко датчика. 'баси

  • 3
    dokker avatar :-|
    dokker

    В описаните превозни средства има камери поне на вратите. Това е напълно достатъчно да се измерва пътникопоток. И не струва 9000 лв. Във Виена така измерват натовареност и ефективност. Може би са по-прости, а ?

  • minuva4a

    Поредната корпулентна поръчка, включваща дискриминационно задание и с европейско финансиране. Няма ли най-после от ЕС да започнат да проверяват всички търгове, които са платени от тях?!!!!

  • 5
    temmy avatar :-|
    temmy

    До коментар [#4] от "minuva4a":

    Точно това е задачата на ОЛАФ, обаче не знам дали работят по сигнал, например от гарждани, или как решават кои финансирани от ЕС проекти да проеверяват...

  • 6
    minuva4a avatar :-|
    minuva4a

    До коментар [#5] от "temmy":

    Всичко е толкова калпаво, че в крайна сметка заставам на позицията на Уолтопия, че еврофондовете са хранилка за близки до овластените и са повече вредни отколкото полезни. Дават се едни пари, на документи всичко звучи добре, но накрая изпълнението е една грозна кражба.

    В крайна сметка само свободата на движение е важна, защото поне имаш възмоност да се спасиш от този пост-комунистически 'рай на земята'.

  • 7
    tulup avatar :-|
    tulup

    Че общината нали потроши няколко милиона за система за електронно таксуване, която щеше уж и да брои пътниците.

    Пък и какво като ги преброи? Само в общината са достатъчно напред с мисленето да смятат, че когато в един автобус, който е на 30 минути, няма хора, трябва да го пуснат на 50. А това, че може би хората не го ползват, защото трябва да зъзнат по 30 минути на спирката, а не защото не им върши работа, въобще няма кой да го осъзнае.

  • 8
    starlighter avatar :-|
    starlighter

    Аз мисля, че поръчката за тикет системата ще се изгражда от румънците, които подменят светофари през договор за поддръжка

  • 9
    starlighter avatar :-|
    starlighter

    А за таблата по спирките- няма такава трагедия - но пък ги слагат нашите хора от кипър

  • 10
    ltoshev avatar :-P
    Lubomir Toshev

    Преди да се похарчат едни милиони за броене, да се сложат контрольори и да броят. Примерно на спирка Х в продължение на 5 дни слизат толкова, качват се толкова и това да се прави само в час пик като за начало.

    Ако има камери още по/лесно може да се брои. Мирише на яка корупция.

    И аз мисля че Евро Фондовете изкривяват пазара, правят една фирма по-успешна от друга, но за кратко докато има пари. Така се убиват другите бизнеси. Проблема е че ако България не го прави, Европа го/прави и така на глобално ниво сме по-неконкурентни. Трябва цяла Европа да не го прави.

    Не мога да разбера тия земеделци, дето обработват земи или гледат животни заради субсидиите. Това е сбъркан модел. Трябва да го правят заради бизнес/а, защото ги кефи, а не заради някакви фондове!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK