Електронни билети в софийското метро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Електронни билети в софийското метро

Дневник

Електронни билети в софийското метро

Системата на Tickey е инсталирана на пет станции

25011 прочитания

Дневник

© Георги Кожухаров


Зелени стрелки, които водят към зелени брандирани турникети на някои от ключовите станции на столичното метро, а пътниците си купуват билети чрез мобилните си устройства вместо да се редят на опашки. Така изглежда вече работещата система на стартиращата компания Tickey, която близо три години след основаването й успя да внедри иновация в градския транспорт в София, правейки града малко по-умен и малко по-технологичен.

Екипът на Tickey разработва цялостна система за електронни билети за градския транспорт, чрез която пътниците имат възможност да купуват билети през мобилните си устройства. За целта те трябва да си изтеглят безплатното мобилно приложение на Tickey, което се поддържа от операционните системи iOS и Android, да си направят профил и да въведат данните на дебитната или кредитната си карта, за да може да извършат мобилното разплащане.

Вече работеща система

Въпреки административните затруднения и задължителни процедури, с които се сблъсква екипът на Tickey през годините, стартиращата компания започва съвместна работа с "Метрополитен". От края на миналата година до момента системата е постепенно инсталирана на пет станции от мрежата. Това са спирките "Сердика 1", "Бизнес парк", "Константин Величков", "Люлин" и СУ "Св. Климент Охридски".

"Планираме постепенно да покрием всички станции и на двете линии на метрото, като приоритетни ще са тези с най-голям пътникопоток", казва Димитър Димитров, основател на Tickey. Той допълва, че целта на "Метрополитен" е обозначените турникети в метрото да бъдат пригодени към различни технологични решения за градския транспорт и алтернативни начини за купуване на билети. За момента обаче пътниците имат възможност да използват единствено услугите на Tickey.

За целта обаче те трябва да купят билета си в момента, в който са до турникета за вход в метростанцията, за да може системата да отчете покупката и да задейства механизма за отваряне. Стартиращата компания работи в партньорство с Mastercard, които покриват разходите за инсталиране на системата на всички станции на метрото.

"Това е началото на дългосрочно партньорство. Предвиждаме, когато разширим покритието си, заедно с тях да организираме промоции от типа купуваш един билет с карта на Mastercard и следващият е безплатен", обяснява Димитров.

"Системата ни може да работи и за разплащане на такси за обществени паркинги или при наемане на обществени велосипеди. Искаме да интегрираме различни услуги за градска мобилност и през едно приложение хората да могат да се разплащат на различни места"Димитър Димитров, основател на Tickey
Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ

Проверката на пътниците ще се извършва онлайн чрез специални устройства, с които разполагат контрольорите в метрото. "Обучихме всички контрольори от Центъра за градска мобилност, а по време на обучението всички те бяха благоразположени и заинтригувани от идеята", разказва основателят на Tickey. Все пак целта на стартиращата компания остава да предложат удобна и технологична услуга на хората, които ползват градския транспорт, а не да се борят с тези, които не си плащат за билети, или т.нар. гратисчии.

До момента мобилното приложение на Tickey в сваляно над 1800 пъти, като от тях 10% са редовни потребители. Димитров коментира, че резултатите съвпадат с очакванията на екипа, но все пак се надяват, че при разширяване на покритието на системата ще се увеличи и броят на активните потребители.

Бизнес моделът на стартиращата компания се базира върху предварителното купуване на билети за градския транспорт, а в зависимост от броя им ще се формира и отстъпка от цената, която може да варира между 4% и 10%. "Този метод също така ни помага да убедим организациите, че ние изцяло поемаме риска", обяснява Димитров.

На чужди пазари

Екипът на Tickey цели да предлага технологичното си решение за градски транспорт в градове с между 300 хил. и 1.5 млн. души, основно в Европа. Затова и компанията изгражда мрежа от партньори в редица страни, сред които Литва, Латвия, Полша, Унгария, Португалия и др. В началото на 2016 година, още преди системата да бъде внедрена на станциите на софийското метро, Tickey започва съвместна работа с фериботен пункт в графство Корнуол, Великобритания.

Там има дълбок залив и хората използват ферибота като градски транспорт. Операторът искаше да реши проблема с опашките от хора за купуване на билети, защото освен жителите в града има и много туристи", разказва основателят на компанията. Така Tickey сключва сделка с фериботния оператор и получава 15% от цената на всеки продаден билет през приложението, като еднопосочният е на стойност около 4 паунда. Освен във Великобритания стартиращата компания работи и върху стартирането на пилотен проект в метрото в Делхи, където до края на април ще инсталират системата на 6 спирки в бизнес район на града.

Целта на екипа на Tickey е да интегрират системата в различни сфери на градската мобилност. "Системата ни може да работи и за разплащане на такси за обществени паркинги или при наемане на обществени велосипеди. Искаме да интегрираме различни услуги за градска мобилност и през едно приложение хората да могат да се разплащат на различни места", казва в заключение Димитров.

Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ

Зелени стрелки, които водят към зелени брандирани турникети на някои от ключовите станции на столичното метро, а пътниците си купуват билети чрез мобилните си устройства вместо да се редят на опашки. Така изглежда вече работещата система на стартиращата компания Tickey, която близо три години след основаването й успя да внедри иновация в градския транспорт в София, правейки града малко по-умен и малко по-технологичен.

Екипът на Tickey разработва цялостна система за електронни билети за градския транспорт, чрез която пътниците имат възможност да купуват билети през мобилните си устройства. За целта те трябва да си изтеглят безплатното мобилно приложение на Tickey, което се поддържа от операционните системи iOS и Android, да си направят профил и да въведат данните на дебитната или кредитната си карта, за да може да извършат мобилното разплащане.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Много добре! Харесва ми този подход. Дано да се окаже устойчив!

  • 2
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Ако пуснат и други приложения за разплащане или електронни карти за презареждане (като Oyster в Лондон) би било добре. Иначе в този си вид е едно частно монополче върху държавната инфраструктура.

  • 3
    mcphisto38 avatar :-|
    Димитър Димитров

    До коментар [#2] от "karen_walker":
    Абсолютно сте права - трябва да има конкуренция и да се търси най-доброто решение! В момента освен TICKEY в метрото може да се презареждат карти на Метрополитен на vending машини, които са проект на Уникредит или да се използват карти, издадени от Общинска банка.
    Това, което правим ние в TICKEY е да предложим съвършено различна медия - смартфон вместо карти, както и различно потребителско преживяване.

  • 4
    trotter avatar :-|
    globetrotter

    До коментар [#2] от "karen_walker":
    [quote#0:"статията"]Той допълва, че целта на "Метрополитен" е обозначените турникети в метрото да бъдат пригодени към различни технологични решения за градския транспорт и алтернативни начини за купуване на билети. За момента обаче пътниците имат възможност да използват единствено услугите на Tickey.[/quote]Явно е предвидена такава възможност.

  • 5
    zinafbahur avatar :-|
    zinafbahur

    Свалил съм си приложението, но за съжаление не е икономически изгодно да го ползвам в момента. Предпочитам да заредя 10 билета на картата от метрото и да ползвам отстъпката. Ако при Tickey имаше такава опция нямаше да имам колебания.

  • 6
    roshaw avatar :-|
    roshaw

    До коментар [#3] от "Димитър Димитров":

    Кои станции ще бъдат добавени в скоро време към системата ?
    Освен това мисля, че е добре да имате отделни страници на сайта ви, за различни имплементации, които предлагате в момента - примерно да има таква за София, където да може да се проверява къде може да се използва приложението и моля без отговори като - ние сме ги публикували във facebook, защото не мисля, че е адекватен.

  • 7
    mcphisto38 avatar :-|
    Димитър Димитров

    До коментар [#6] от "roshaw":
    Следващите станции са Витоша, НДК, Сердика 2 и Централна гара. Абсолютно сте прав за отделните страници, в процес на разработка са :).

  • 8
    starlighter avatar :-|
    starlighter

    Данните за пътуване лични данни ли са ? Ако да, как са защитени ?

  • 9
    eminem9876 avatar :-|
    eminem9876

    Супер е но е само в София. Кога ще се пусне това и в другите градове.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK