Зелени стрелки, които водят към зелени брандирани турникети на някои от ключовите станции на столичното метро, а пътниците си купуват билети чрез мобилните си устройства вместо да се редят на опашки. Така изглежда вече работещата система на стартиращата компания Tickey, която близо три години след основаването й успя да внедри иновация в градския транспорт в София, правейки града малко по-умен и малко по-технологичен.
Екипът на Tickey разработва цялостна система за електронни билети за градския транспорт, чрез която пътниците имат възможност да купуват билети през мобилните си устройства. За целта те трябва да си изтеглят безплатното мобилно приложение на Tickey, което се поддържа от операционните системи iOS и Android, да си направят профил и да въведат данните на дебитната или кредитната си карта, за да може да извършат мобилното разплащане.
Вече работеща система
Въпреки административните затруднения и задължителни процедури, с които се сблъсква екипът на Tickey през годините, стартиращата компания започва съвместна работа с "Метрополитен". От края на миналата година до момента системата е постепенно инсталирана на пет станции от мрежата. Това са спирките "Сердика 1", "Бизнес парк", "Константин Величков", "Люлин" и СУ "Св. Климент Охридски".
"Планираме постепенно да покрием всички станции и на двете линии на метрото, като приоритетни ще са тези с най-голям пътникопоток", казва Димитър Димитров, основател на Tickey. Той допълва, че целта на "Метрополитен" е обозначените турникети в метрото да бъдат пригодени към различни технологични решения за градския транспорт и алтернативни начини за купуване на билети. За момента обаче пътниците имат възможност да използват единствено услугите на Tickey.
За целта обаче те трябва да купят билета си в момента, в който са до турникета за вход в метростанцията, за да може системата да отчете покупката и да задейства механизма за отваряне. Стартиращата компания работи в партньорство с Mastercard, които покриват разходите за инсталиране на системата на всички станции на метрото.
"Това е началото на дългосрочно партньорство. Предвиждаме, когато разширим покритието си, заедно с тях да организираме промоции от типа купуваш един билет с карта на Mastercard и следващият е безплатен", обяснява Димитров.

Проверката на пътниците ще се извършва онлайн чрез специални устройства, с които разполагат контрольорите в метрото. "Обучихме всички контрольори от Центъра за градска мобилност, а по време на обучението всички те бяха благоразположени и заинтригувани от идеята", разказва основателят на Tickey. Все пак целта на стартиращата компания остава да предложат удобна и технологична услуга на хората, които ползват градския транспорт, а не да се борят с тези, които не си плащат за билети, или т.нар. гратисчии.
До момента мобилното приложение на Tickey в сваляно над 1800 пъти, като от тях 10% са редовни потребители. Димитров коментира, че резултатите съвпадат с очакванията на екипа, но все пак се надяват, че при разширяване на покритието на системата ще се увеличи и броят на активните потребители.
Бизнес моделът на стартиращата компания се базира върху предварителното купуване на билети за градския транспорт, а в зависимост от броя им ще се формира и отстъпка от цената, която може да варира между 4% и 10%. "Този метод също така ни помага да убедим организациите, че ние изцяло поемаме риска", обяснява Димитров.
На чужди пазари
Екипът на Tickey цели да предлага технологичното си решение за градски транспорт в градове с между 300 хил. и 1.5 млн. души, основно в Европа. Затова и компанията изгражда мрежа от партньори в редица страни, сред които Литва, Латвия, Полша, Унгария, Португалия и др. В началото на 2016 година, още преди системата да бъде внедрена на станциите на софийското метро, Tickey започва съвместна работа с фериботен пункт в графство Корнуол, Великобритания.
Там има дълбок залив и хората използват ферибота като градски транспорт. Операторът искаше да реши проблема с опашките от хора за купуване на билети, защото освен жителите в града има и много туристи", разказва основателят на компанията. Така Tickey сключва сделка с фериботния оператор и получава 15% от цената на всеки продаден билет през приложението, като еднопосочният е на стойност около 4 паунда. Освен във Великобритания стартиращата компания работи и върху стартирането на пилотен проект в метрото в Делхи, където до края на април ще инсталират системата на 6 спирки в бизнес район на града.
Целта на екипа на Tickey е да интегрират системата в различни сфери на градската мобилност. "Системата ни може да работи и за разплащане на такси за обществени паркинги или при наемане на обществени велосипеди. Искаме да интегрираме различни услуги за градска мобилност и през едно приложение хората да могат да се разплащат на различни места", казва в заключение Димитров.

Зелени стрелки, които водят към зелени брандирани турникети на някои от ключовите станции на столичното метро, а пътниците си купуват билети чрез мобилните си устройства вместо да се редят на опашки. Така изглежда вече работещата система на стартиращата компания Tickey, която близо три години след основаването й успя да внедри иновация в градския транспорт в София, правейки града малко по-умен и малко по-технологичен.
Екипът на Tickey разработва цялостна система за електронни билети за градския транспорт, чрез която пътниците имат възможност да купуват билети през мобилните си устройства. За целта те трябва да си изтеглят безплатното мобилно приложение на Tickey, което се поддържа от операционните системи iOS и Android, да си направят профил и да въведат данните на дебитната или кредитната си карта, за да може да извършат мобилното разплащане.
9 коментара
Много добре! Харесва ми този подход. Дано да се окаже устойчив!
Ако пуснат и други приложения за разплащане или електронни карти за презареждане (като Oyster в Лондон) би било добре. Иначе в този си вид е едно частно монополче върху държавната инфраструктура.
До коментар [#2] от "karen_walker":
Абсолютно сте права - трябва да има конкуренция и да се търси най-доброто решение! В момента освен TICKEY в метрото може да се презареждат карти на Метрополитен на vending машини, които са проект на Уникредит или да се използват карти, издадени от Общинска банка.
Това, което правим ние в TICKEY е да предложим съвършено различна медия - смартфон вместо карти, както и различно потребителско преживяване.
До коментар [#2] от "karen_walker":
[quote#0:"статията"]Той допълва, че целта на "Метрополитен" е обозначените турникети в метрото да бъдат пригодени към различни технологични решения за градския транспорт и алтернативни начини за купуване на билети. За момента обаче пътниците имат възможност да използват единствено услугите на Tickey.[/quote]Явно е предвидена такава възможност.
Свалил съм си приложението, но за съжаление не е икономически изгодно да го ползвам в момента. Предпочитам да заредя 10 билета на картата от метрото и да ползвам отстъпката. Ако при Tickey имаше такава опция нямаше да имам колебания.
До коментар [#3] от "Димитър Димитров":
Кои станции ще бъдат добавени в скоро време към системата ?
Освен това мисля, че е добре да имате отделни страници на сайта ви, за различни имплементации, които предлагате в момента - примерно да има таква за София, където да може да се проверява къде може да се използва приложението и моля без отговори като - ние сме ги публикували във facebook, защото не мисля, че е адекватен.
До коментар [#6] от "roshaw":
Следващите станции са Витоша, НДК, Сердика 2 и Централна гара. Абсолютно сте прав за отделните страници, в процес на разработка са :).
Данните за пътуване лични данни ли са ? Ако да, как са защитени ?
Супер е но е само в София. Кога ще се пусне това и в другите градове.