Как градският транспорт в София, Пловдив и Варна може да стане по-умен*
Няколко идеи за какво може да се изпозват данните за обществения транспорт, когато градовете решат да ги "отворят"


Боян Юруков

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Текстът е публикуван за първи път в личния му блог и е препечатан в "Капитал" с разрешението на автора.
*Заглавието е на редакцията
Наскоро статус на Илиян Стоянов във Facebook ме подсети за това, че градския ни транспорт е една от сферите, в които липсват публични данни. Няколко града като София, Пловдив и Варна имат сайтове и дори app-ове, където човек може да провери разписание и планира маршрути. Самите данни за спирките и разписанието не са достъпни. Така не само не може друг да направи собствена услуга, но и не може да се анализира мрежата.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
11 коментара
За Варна е необходимо да се премахнат паркиралите автомобили по булевардите,после да се въведе системата за продаване на билети,и НАЙ-ВАЖНОТО да махнат идиотите от брда на директорите в грдски транспорт. и .....какво да коментирам идиотизми-лелки във всеки автобус продава билети.
[quote#1:"nogica"]и .....какво да коментирам идиотизми-лелки във всеки автобус продава билети.[/quote]
Май някой не е успял да пътува гратис и сега е ядосан на "лелките", които са го принудили да си купи билетче. А може би са му таксували и големия багаж, което да го е вбесило допълнително...
[quote#1:"nogica"]За Варна е необходимо да се премахнат паркиралите автомобили по булевардите[/quote]
Нещо снимки в подкрепа (ама от булевардите, а не от коя да е улица), или просто си пишем заради бройката?
Аз за София ползвам такова приложение поне 2 г. вече, така че не е като да няма приложения.
СКГТ има други хронични проблеми, но явно тази власт няма да реши да ги разреши.
Приложения има не едно или две. Въпросът е, че данните трябва да са публични първо, за да може да се изготвят такива анализи и второ, за да може да има по-добри приложения. За тези данни вече плащаме с данъците си. Няма причина да са затворени.
Браво! Много интересна статия :)
"Градовете" почват вече да събират много данни, но все още не са много наясно как точно да ги ползват и да имат полза от тях.
И това ще стане :)
Защо Фандъкова не върже обществения транспорт към Гугъл мапс вместо да си правят някакви техни разработки?
Преди време позната беше пуснала връзки, да и подадат някакъв интерфейс, защото искаше да си сложи монитор с часовете на пристигане във входа на частното училище. Не за друго, а учениците да стоят на светло, сухо и топло, преди да поемат за спирката. Вместо помощ, нейните познати дочули от устите партийно-общинарската свита дежурното "Бате, ти че ме разбиеш! Ън тее верно ли ти дожалЕ за тея цървули, къе не дзаят за кфо за се рОдили? Ма никъв гювеч за тея боклуци, бееее! Ма тфа не са ора като ората, беее! Едно ъ дзапомниш от мене - цфинкята си сака помийката! Сао гърч и мизерия за тия н'шассници, ч' им еъ майката! "
До коментар [#5] от "Боян Юруков": /2016/09/Karta-BurgasBus-2016-M-2.jpg
Абсурда в Бургас е, че въпреки изпуканите поне 130 млн лв., най-близкото подобие на разсписание е това -> http://burgasbus.info/burgasbus/wp-content/uploads
А данни за движениет на автобусите в реално време има, виждат се по таблата на спирките.
До коментар [#2] от "gost22":
Не ме е глобила никоя лелка,нито са ме таксували просто имам автомобил,колело,скутер и живея в широкия център. Гостинино мил
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.