Ваня Манова: България е сред първите държави в Европа, които предлагат отворено решение за "умен" транспорт
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ваня Манова: България е сред първите държави в Европа, които предлагат отворено решение за "умен" транспорт

Ваня Манова: България е сред първите държави в Европа, които предлагат отворено решение за "умен" транспорт

Мениджърът на Mastercard за България и Македония пред "Капитал"

9329 прочитания

© Mastercard


Ваня Манова е мениджър на Mastercard за България и Македония и отговаря за развитието и изпълнението на локалната стратегия на компанията - поддържане растежа на картовите и електронните разплащания и на двата пазара, въвеждане на иновациите и технологичните решения на Mastercard, както и създаване на стабилни партньорства с ключови клиенти, с правителствения и с публичния сектор. Една от целите на компанията в международен план е внедряване на технологични решения в градовете, голяма част от тях базирани на дигиталните разплащания. Един от проектите, които Mastercard финансира в България, е системата за електронни билети в градския транспорт на стартиращата компания Tickey. Върху какви други иновации в градските среди работи картовата организация Mastercard, какви са резултатите от тях и какво всъщност е необходимо на един град, за да се превърне в умен, Ваня Манова разказва пред "Капитал".

По какъв начин Mastercard участва в подобряването на живота в градовете, превръщайки ги в "умни" такива?

- Превръщането на градовете в устойчиви, интегрирани и безопасни е ключова обществена цел, за постигането на която са необходими съвместните усилия на публичния и частния сектор. Като технологична компания разчитаме на собствената си експертиза за разработване на решения за дигитални разплащания за институциите, което помага на градовете да спестяват разходи и да постигнат ефективност в управлението на приходите, за намаляването на престъпността, създаването на дигитална идентичност на гражданите и, не на последно място, за финансовото включване – което води до намаляване на сивата икономика и подобряване качеството на живот.

Нужни са съвместни усилия между партньори от различни сектори, които да отключат пълния потенциал на съвременните технологии и да реализират визията за градове, които предоставят по-добри услуги и условия за живот на своите граждани.

Кои са приоритетните сектори за Mastercard, що се отнася до стимулиране на градските иновации?

- Три са генералните насоки, в които насочваме своите усилия. На първо място, внедряваме дигиталните плащания, защото това е средството градовете да се превръщат в по-ефективни и отворени към посетителите си. Дигитализацията от своя страна спомага за бързото събиране и анализиране на данни, което прави градовете по-устойчиви и предразположени към бъдещ растеж, защото улеснява планирането и внедряването на ключови решения за оптимизация и развитие на редица сектори. Като резултат от тези посоки продуктите, решенията и услугите на Mastercard обхващат почти всички сфери на градския живот – от събиране на данъци и такси, пазаруване и хранене, до плащане на комунални услуги и за градски транспорт, споделяне на автомобили и велосипеди; от здравеопазване и образование до посещения на културни и спортни събития, при социални помощи и т.н. Целта е да правим услугите по-достъпни и интуитивни, живота на хората – по-удобен, а работата на институциите – по-ефективна.

Какви проекти в областта на "умните градове" и къде реализира Mastercard? Какви са резултатите?

- Mastercard работи успешно по проекти в редица градове от цял свят. През 2014 г. стартира един от знаковите ни проекти – мрежата за безконтактни плащания във всички линии на метрото и автобусния превоз в Лондон. За кратко време безконтактните операции надхвърлиха 1 милион на дневна база, като днес наброяват около 12 милиона седмично и представляват около 40% от всички пътувания в лондонската транспортна мрежа. Това доведе до значителни икономии при разходите за събиране на такси – от 14 до 9%. Внедрихме безконтактни плащания за пътуванията в метрото и в няколко източноевропейски градове, сред които Киев, Санкт Петербург, Букурещ.

През октомври 2016 г., в град Зеленодолск, Република Татарстан, Mastercard стартира проект – Татарстанска градска карта (Tatarstan Citizen Card). Жителите на града получиха многофункционална пластика Mastercard с безконтактна технология. Картата комбинира традиционната опция за разплащане с 16 други нефинансови услуги, сред които здравна и социална идентификация и програми за лоялност. Това е първата карта в Русия, разработена за всички граждани на определен регион. Имаме много успешни програми в областта на образованието с училища от модела "безкасов кампус".

През януари 2017 г. в България обявихме партньорство с българския стартъп Tickey в сферата на "интелигентния" транспорт – представихме пилотен проект в софийското метро, който позволява на гражданите да купуват билети директно със своето смартфон устройство. По този начин потребителите ще пътуват по-бързо и удобно, без да е нужно да отделят излишно време за закупуването на хартиен билет. Горди сме, че България е сред първите държави в Европа, които предлагат отворено решение за "умен" транспорт на всички хора, които обичат технологиите, и сме убедени, че техният брой ще се увеличи значително с предлагането на подобни услуги и решения. Преди почти две години с Yellow Taxi стартирахме именно на нашия пазар, за първи път в Европа, услуга, която позволява на клиентите да плащат безконтактно на ПОС терминал в такси, а средствата да бъдат незабавно прехвърляни в Mastercard Business картата на таксиметровия шофьор. Днес почти целият автопарк на таксиметровата компания е оборудван с ПОС терминали и услугата се радва на огромен интерес не само от потребителите, но и от шофьорите на компанията.

Какви са ползите за гражданите при внедряването на технологични решения в градовете?

- Един от фокусите на Mastercard е развитието на мрежата, която осигурява достъп до различни транспортни системи. С лесни и удобни заплащания чрез безконтактна карта или мобилен телефон гражданите и посетителите в градовете могат да използват автобуси, влакове, метро или да наемат велосипед, без да се притесняват от неудобството на различните системи за таксуване, без да губят време в чакане на опашки. Това се отнася не само за транспортните средства, разбира се, но и за плащането на данъци, различни видове такси, карти и билети за достъп до културни, спортни и развлекателни съоръжения. Електронните плащания освен всички споменати предимства доказано намаляват и сивата икономика, което има положително влияние върху публичните бюджети, а това се отразява на инвестициите в градския живот. Чрез предлагането на електронни решения можем да намалим глобалната бедност и да създадем икономически растеж, който да се усети от все повече граждани. Според едно от нашите проучвания за влиянието на иновациите върху живота на хората – Mastercard Impact of Innovation Study, проведено в края на миналата година в 23 държави в Европа и Близкия изток, сред които и България - 60% от българите вярват, че навлизането на технологиите има положително влияние върху обществото като цяло, което показва, че ние като нация сме отворени и търсим решения, които подобряват живота ни.

Има ли определени изисквания, на които трябва да отговоря даден град, за да може да бъде превърнат в "умен" такъв?

- "Умен град" не означава задължително въвеждане на някаква мащабна уникална нова технология, а по-скоро говорим за оптимизация и ефективни решения, които са гъвкави и улесняват живота на хората. Затова умните решения могат да бъдат прилагани във всеки град, независимо от неговия мащаб и степен на развитие. Единственото, което е необходимо, е да е налице осъзнатост на жителите и местното управление за нуждата от подобни решения.

А каква е нагласата на властите в различните държави относно внедряването на технологични иновации? Участват ли активно и спомагат ли за реализацията им?

- Ние работим с правителствени организации в 61 държави и по над 1000 проекта. Срещаме все повече хора в институциите, с които споделяме обща визия за бъдещото развитие на градовете. Това, разбира се, е плод и на дългогодишните усилия на Mastercard и резултат от нашата работа – иновативните ни продукти не са самоцелни, а са разработени след детайлно проучване и познаване на нуждите на потребителите, в това число и на градското управление и институциите. И когато предложим един иновативен, но в същината си практичен продукт, е лесно да убедим институциите да ни сътрудничат в реализирането му на практика.

Какво е необходимо да се случи, за да чуваме и виждаме все по-често иновативни разработки за "умни" градове?

- Повече от половината население в света днес живее в градове, като този дял ще достигне 70% до 2050 г. С 6% всяка година нараства международният туризъм. И това са естествени тенденции, които ще запазят ръста си, тъй като градовете са естествен притегателен център за бъдещите поколения – те предлагат подходяща среда за кариерна реализация, лично развитие, достъп до най-новите продукти и услуги. С увеличаването на броя на хората, които живеят, работят и пътуват до градовете, обаче градската среда в глобален мащаб е изправена пред сериозни предизвикателства. Претоварване на системите, задръствания, замърсяване – това са само част от проблемите, които засягат развитите градове. Затова усилията на Mastercard са насочени към разработването и внедряването на такива услуги и решения, които правят ежедневието на потребителите удобно и в същото време осигуряват градско управление, което е лесно и се случва дори по интуитивен начин. За да виждаме практически реализирани конкретни разработки, основното, което е необходимо, е партньорство между институциите, бизнеса и технологичните компании. А също разбиране и отговорност от страна на населението. Градовете трябва да служат на хората, а не обратното, те трябва да им помагат и да ги карат да се чувстват удобно и комфортно там, където живеят и създават поколението си.

Интервюто взе Сирма Пенкова

Ваня Манова е мениджър на Mastercard за България и Македония и отговаря за развитието и изпълнението на локалната стратегия на компанията - поддържане растежа на картовите и електронните разплащания и на двата пазара, въвеждане на иновациите и технологичните решения на Mastercard, както и създаване на стабилни партньорства с ключови клиенти, с правителствения и с публичния сектор. Една от целите на компанията в международен план е внедряване на технологични решения в градовете, голяма част от тях базирани на дигиталните разплащания. Един от проектите, които Mastercard финансира в България, е системата за електронни билети в градския транспорт на стартиращата компания Tickey. Върху какви други иновации в градските среди работи картовата организация Mastercard, какви са резултатите от тях и какво всъщност е необходимо на един град, за да се превърне в умен, Ваня Манова разказва пред "Капитал".

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK