С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 апр 2017, 12:18, 8144 прочитания

Ваня Манова: България е сред първите държави в Европа, които предлагат отворено решение за "умен" транспорт

Мениджърът на Mastercard за България и Македония пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ваня Манова е мениджър на Mastercard за България и Македония и отговаря за развитието и изпълнението на локалната стратегия на компанията - поддържане растежа на картовите и електронните разплащания и на двата пазара, въвеждане на иновациите и технологичните решения на Mastercard, както и създаване на стабилни партньорства с ключови клиенти, с правителствения и с публичния сектор. Една от целите на компанията в международен план е внедряване на технологични решения в градовете, голяма част от тях базирани на дигиталните разплащания. Един от проектите, които Mastercard финансира в България, е системата за електронни билети в градския транспорт на стартиращата компания Tickey. Върху какви други иновации в градските среди работи картовата организация Mastercard, какви са резултатите от тях и какво всъщност е необходимо на един град, за да се превърне в умен, Ваня Манова разказва пред "Капитал".
По какъв начин Mastercard участва в подобряването на живота в градовете, превръщайки ги в "умни" такива?

- Превръщането на градовете в устойчиви, интегрирани и безопасни е ключова обществена цел, за постигането на която са необходими съвместните усилия на публичния и частния сектор. Като технологична компания разчитаме на собствената си експертиза за разработване на решения за дигитални разплащания за институциите, което помага на градовете да спестяват разходи и да постигнат ефективност в управлението на приходите, за намаляването на престъпността, създаването на дигитална идентичност на гражданите и, не на последно място, за финансовото включване – което води до намаляване на сивата икономика и подобряване качеството на живот.


Нужни са съвместни усилия между партньори от различни сектори, които да отключат пълния потенциал на съвременните технологии и да реализират визията за градове, които предоставят по-добри услуги и условия за живот на своите граждани.

Кои са приоритетните сектори за Mastercard, що се отнася до стимулиране на градските иновации?

- Три са генералните насоки, в които насочваме своите усилия. На първо място, внедряваме дигиталните плащания, защото това е средството градовете да се превръщат в по-ефективни и отворени към посетителите си. Дигитализацията от своя страна спомага за бързото събиране и анализиране на данни, което прави градовете по-устойчиви и предразположени към бъдещ растеж, защото улеснява планирането и внедряването на ключови решения за оптимизация и развитие на редица сектори. Като резултат от тези посоки продуктите, решенията и услугите на Mastercard обхващат почти всички сфери на градския живот – от събиране на данъци и такси, пазаруване и хранене, до плащане на комунални услуги и за градски транспорт, споделяне на автомобили и велосипеди; от здравеопазване и образование до посещения на културни и спортни събития, при социални помощи и т.н. Целта е да правим услугите по-достъпни и интуитивни, живота на хората – по-удобен, а работата на институциите – по-ефективна.



Какви проекти в областта на "умните градове" и къде реализира Mastercard? Какви са резултатите?

- Mastercard работи успешно по проекти в редица градове от цял свят. През 2014 г. стартира един от знаковите ни проекти – мрежата за безконтактни плащания във всички линии на метрото и автобусния превоз в Лондон. За кратко време безконтактните операции надхвърлиха 1 милион на дневна база, като днес наброяват около 12 милиона седмично и представляват около 40% от всички пътувания в лондонската транспортна мрежа. Това доведе до значителни икономии при разходите за събиране на такси – от 14 до 9%. Внедрихме безконтактни плащания за пътуванията в метрото и в няколко източноевропейски градове, сред които Киев, Санкт Петербург, Букурещ.

През октомври 2016 г., в град Зеленодолск, Република Татарстан, Mastercard стартира проект – Татарстанска градска карта (Tatarstan Citizen Card). Жителите на града получиха многофункционална пластика Mastercard с безконтактна технология. Картата комбинира традиционната опция за разплащане с 16 други нефинансови услуги, сред които здравна и социална идентификация и програми за лоялност. Това е първата карта в Русия, разработена за всички граждани на определен регион. Имаме много успешни програми в областта на образованието с училища от модела "безкасов кампус".

През януари 2017 г. в България обявихме партньорство с българския стартъп Tickey в сферата на "интелигентния" транспорт – представихме пилотен проект в софийското метро, който позволява на гражданите да купуват билети директно със своето смартфон устройство. По този начин потребителите ще пътуват по-бързо и удобно, без да е нужно да отделят излишно време за закупуването на хартиен билет. Горди сме, че България е сред първите държави в Европа, които предлагат отворено решение за "умен" транспорт на всички хора, които обичат технологиите, и сме убедени, че техният брой ще се увеличи значително с предлагането на подобни услуги и решения. Преди почти две години с Yellow Taxi стартирахме именно на нашия пазар, за първи път в Европа, услуга, която позволява на клиентите да плащат безконтактно на ПОС терминал в такси, а средствата да бъдат незабавно прехвърляни в Mastercard Business картата на таксиметровия шофьор. Днес почти целият автопарк на таксиметровата компания е оборудван с ПОС терминали и услугата се радва на огромен интерес не само от потребителите, но и от шофьорите на компанията.

Какви са ползите за гражданите при внедряването на технологични решения в градовете?

- Един от фокусите на Mastercard е развитието на мрежата, която осигурява достъп до различни транспортни системи. С лесни и удобни заплащания чрез безконтактна карта или мобилен телефон гражданите и посетителите в градовете могат да използват автобуси, влакове, метро или да наемат велосипед, без да се притесняват от неудобството на различните системи за таксуване, без да губят време в чакане на опашки. Това се отнася не само за транспортните средства, разбира се, но и за плащането на данъци, различни видове такси, карти и билети за достъп до културни, спортни и развлекателни съоръжения. Електронните плащания освен всички споменати предимства доказано намаляват и сивата икономика, което има положително влияние върху публичните бюджети, а това се отразява на инвестициите в градския живот. Чрез предлагането на електронни решения можем да намалим глобалната бедност и да създадем икономически растеж, който да се усети от все повече граждани. Според едно от нашите проучвания за влиянието на иновациите върху живота на хората – Mastercard Impact of Innovation Study, проведено в края на миналата година в 23 държави в Европа и Близкия изток, сред които и България - 60% от българите вярват, че навлизането на технологиите има положително влияние върху обществото като цяло, което показва, че ние като нация сме отворени и търсим решения, които подобряват живота ни.

Има ли определени изисквания, на които трябва да отговоря даден град, за да може да бъде превърнат в "умен" такъв?

- "Умен град" не означава задължително въвеждане на някаква мащабна уникална нова технология, а по-скоро говорим за оптимизация и ефективни решения, които са гъвкави и улесняват живота на хората. Затова умните решения могат да бъдат прилагани във всеки град, независимо от неговия мащаб и степен на развитие. Единственото, което е необходимо, е да е налице осъзнатост на жителите и местното управление за нуждата от подобни решения.

А каква е нагласата на властите в различните държави относно внедряването на технологични иновации? Участват ли активно и спомагат ли за реализацията им?

- Ние работим с правителствени организации в 61 държави и по над 1000 проекта. Срещаме все повече хора в институциите, с които споделяме обща визия за бъдещото развитие на градовете. Това, разбира се, е плод и на дългогодишните усилия на Mastercard и резултат от нашата работа – иновативните ни продукти не са самоцелни, а са разработени след детайлно проучване и познаване на нуждите на потребителите, в това число и на градското управление и институциите. И когато предложим един иновативен, но в същината си практичен продукт, е лесно да убедим институциите да ни сътрудничат в реализирането му на практика.

Какво е необходимо да се случи, за да чуваме и виждаме все по-често иновативни разработки за "умни" градове?

- Повече от половината население в света днес живее в градове, като този дял ще достигне 70% до 2050 г. С 6% всяка година нараства международният туризъм. И това са естествени тенденции, които ще запазят ръста си, тъй като градовете са естествен притегателен център за бъдещите поколения – те предлагат подходяща среда за кариерна реализация, лично развитие, достъп до най-новите продукти и услуги. С увеличаването на броя на хората, които живеят, работят и пътуват до градовете, обаче градската среда в глобален мащаб е изправена пред сериозни предизвикателства. Претоварване на системите, задръствания, замърсяване – това са само част от проблемите, които засягат развитите градове. Затова усилията на Mastercard са насочени към разработването и внедряването на такива услуги и решения, които правят ежедневието на потребителите удобно и в същото време осигуряват градско управление, което е лесно и се случва дори по интуитивен начин. За да виждаме практически реализирани конкретни разработки, основното, което е необходимо, е партньорство между институциите, бизнеса и технологичните компании. А също разбиране и отговорност от страна на населението. Градовете трябва да служат на хората, а не обратното, те трябва да им помагат и да ги карат да се чувстват удобно и комфортно там, където живеят и създават поколението си.

Интервюто взе Сирма Пенкова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Legrand пуска в България три нови устройства за "умни домове" 1 Legrand пуска в България три нови устройства за "умни домове"

Френският концерн представи официално в страната програмата си ELIOT за Internet of Things

18 юни 2017, 10040 прочитания

Какъв е холандският опит в умните градове

През следващите месеци в България ще се проведат серия от събития по темата

12 юни 2017, 4476 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Умни градове" Затваряне
Пет мобилни приложения за по-умни градове

Как жителите сами могат да събират данни, които да се използват за по-добро градско планиране

Арх. Борислав Игнатов: Всеки лев от данъците трябва да добавя качество на живота

Кандидатът за кмет на София на "Демократична България" пред "Капитал"

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда