София подменя перфораторите с е-система за билети срещу 88 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София подменя перфораторите с е-система за билети срещу 88 млн. лв.

София подменя перфораторите с е-система за билети срещу 88 млн. лв.

Столичната община обяви търг за електронно таксуване в градския транспорт, което трябва да заработи от 2020 г.

Мария Манолова
24951 прочитания

© Цветелина Белутова


До 2020 г. приблизително София трябва да замени хартиените билети и перфораторите с електронна система за таксуване на пътниците в градския транспорт, която ще струва малко под 90 млн. лв. Това става ясно от публикуваната в понеделник обществена поръчка на Центъра за градска мобилност.

За проекта се говори от повече от година, като при първоначалното му представяне в началото на 2016 г. той трябваше да струва 20.5 млн. лв., които Столичната община да изплаща в продължение на три години.

Няколко седмици по-късно обаче кметът Йорданка Фандъкова смени ръководството на Центъра за градска мобилност. С идването на новия изпълнителен директор Христиан Петров се смени и концепцията за новата тикет система. Според обявената поръчка сега общината ще се обвърже с фирмата, която ще изгради системата, за срок от 10 години, в които ще й плаща по 730 хил. лв. на месец - или общо 88 млн. лв.

Параметрите

Според условията на поръчката общо 1300 надземни превозни средства ще бъдат оборудвани с устройства за продажба на електронни превозни документи, валидиращи устройства, комплекти за видеонаблюдение и централни бордови устройства. Трябва да бъде подменена мрежата за издаване на билети и карти на Центъра за градска мобилност. Ще бъдат монтирани и нови автомати за продажба на билети.

В метрото също ще бъде въведена новата система за таксуване на пътници, става ясно от документацията на Столичната община. При предишния вариант на проекта от 2016 г. се предвиждаше съществуващата система на "Метрополитен" да бъде запазена. Според новите условия обаче бъдещият изпълнител ще трябва да достави 422 броя нови валидатори за билети, както и нови устройства за издаване на билети на касите в метрото, които да работят паралелно с вече съществуващата система в метрото.

Ще бъде създаден и уебсайт за онлайн продажба на билети и карти за градския транспорт.

Поръчката включва и обучение на около 450 души в Центъра за градска мобилност и Столичната община за работа с новата система. По информация на "Дневник" за целта ще бъдат отделени около 10 млн. лв. от стойността на обществената поръчка.

Условията

Столичната община трябва да избере изпълнител в поръчката през лятото, като оферти се събират до средата на юли. Най-голяма тежест в оценките ще има техническото предложение на участниците - 70%, докато цената ще определи 30% от представянето им. Фирмите ще се конкурират по критериите "план и концепция за доставка на системата", "стратегия за увеличаване на приходите от продажби", "качествено ниво на организацията на изпълнение", "подход за извършване на аналитични услуги" и "стратегия за управление на риска".

Участниците в поръчката трябва да имат минимален оборот от 30 млн. лв. за последните три години и да са създали поне три системи за електронно таксуване на пътници в градския транспорт в последните десет години. При подобно изискване български фирми трудно ще успеят да се явят самостоятелно в търга и вероятно ще трябва да търсят европейски партньори. Въпреки че изискването за електронно таксуване бе част от европейските проекти за интегриран градски транспорт в няколко града, засега обаче сред единиците, в които процесът е успешно и цялостно завършен, е Бургас.

Историята

За въвеждане на цялостна билетна система в градския транспорт се заговори през пролетта на 2016 г. от тогавашния директор на ЦГМ Симеон Арнаудов. Тогавашната идея включваше устройства във всички превозни средства, видеонаблюдение, мобилно приложение за разписание на автобусите и продажба на билети, и предоставяне на данни и анализ за използването на градския транспорт.

Според Столичната община новата концепция е различна. "Този път се предлага съвсем различна система. Разчетът на предишното ръководство беше направен само за три години и онази система щеше да излезе по-скъпо за период от десет години", коментира преди няколко месеца председателят на Столичния общински съвет Елен Герджиков.

Столична община обаче все още не е решила как ще бъдат таксувани пътниците с новата тикет система. За момента вариантите са два - на изминато разстояние или на време, като окончателното решение ще бъде взето от Столичния общински съвет. Все още няма и подробен разчет как ще бъдат финансирани изграждането и поддръжката на тикет системата. По думите на директора на ЦГМ Христиан Петров това ще става със собствени средства на общинското дружество.

До 2020 г. приблизително София трябва да замени хартиените билети и перфораторите с електронна система за таксуване на пътниците в градския транспорт, която ще струва малко под 90 млн. лв. Това става ясно от публикуваната в понеделник обществена поръчка на Центъра за градска мобилност.

За проекта се говори от повече от година, като при първоначалното му представяне в началото на 2016 г. той трябваше да струва 20.5 млн. лв., които Столичната община да изплаща в продължение на три години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

25 коментара
  • 1
    gost22 avatar :-?
    gost22

    С 88 млн.лв ще оборудват 1300 возила и ще обучат 450 човека, докато с 75 млн, щяха да качат две смени кондуктори (това са 2 600 работни места с обилна заплата) в тези 1300 возила и да им изкарат заплатите само от прецакването на гратисчиите. Отделно, че кондукторите щяха да следят и за вандалщини и други простотии дето унищожават, цапат и струват скъпо заради поддръжката и ремонта. Нищо де, то манталитета трудно се променя. В смисъл бой по джоба с 10-20 млн. докато схванат, че не става със самотаксуване.

  • 2
    knb avatar :-|
    knb

    Преди време изследвахме доста подробно въпроса. Няма електронна система която да бие перфорираното билетче. Преди всичко пътниците пропуснати през елекртонната система за еденица време -- както и да се поставя системата все излиза че потока на влизащи и излизащи е много по-малък. Ако се иска да няма неконтролирани пътници около 5 пъти по-малък. Просто влизането на повече от един пътник наведнъж е трудно за контролиране. Сега детекцията на нарушителите е статистическа, но всъщност огромната част от пътниците си е с билетче или карта. дори и при минимални мерки за контрол над 80% от пътниците не нарушават правилата. Няма загуби.
    Това в София ще стане като американските толове -- повечето от задръстванията стават защото плащането е бавно. И не им липсват електронни системи.

    Изобщо тази система ще е един голям европейски разход за да се затрудни живота на хората. На запад където пъбличния транспорт обслужва около 20% от всички пътуващи и останалите 80% ползват кола може и да е добро. И дори не си правят труда да пробват първо в друг град.

  • 3
    missy_ avatar :-|
    missy_

    88 милиона са си 88 милиона...
    Какво толкова ще ги обучават тези 450 човека за цели 2 000 000 лв.?!?

  • 4
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    Познайте кой ще спечели: 70% за :
    - "план и концепция......",
    - "стратегия за ........",
    - "качествено ниво на ......,
    - "подход за ......"
    и "стратегия за управление на риска".
    Ала, бала ница....

  • 5
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov

    ще вземат едни европейски пари и ще платят на едни европейски компании... мижи да те лажем. Ето затова Европа не върви добре.

  • 6
    gost22 avatar :-?
    gost22

    [quote#2:"knb"]Преди време изследвахме доста подробно въпроса. Няма електронна система която да бие перфорираното билетче. [/quote]

    Реалния проблем не е в е-билета и устройствата за него, а в концепцията за самотаксуване (било то е- или хартиено). Самотаксуването ражда гратисчиите. Замени перфораторите за самотаксуване с кондуктори които принудително таксуват пътниците и кеф ти хартиени билети, кеф ти кой да е вариант на е-таксуването. В смисъл нито перфоратора, нито е-устройствата могат да принудят гратисчия да си плати, нито могат да респектират вандал и ли друг проблемен пътник така, както го правят лелките-кондуктори.

  • 7
    jif44392826 avatar :-|
    jif44392826

    През 2015 бях във Варшава. Там ако имаш валиден билет за градски транспорт (не му е изтекло времето, защото билетите им са за време, а не от спирка до спирка) не е необходимо да го маркираш. Интегриран градски транспорт (с един билет всички видове превозни средства). Ако билетчето не е изтекло, не е нужно да ползваш система за валидация и да въртиш турникет за вход. Контролата си чака долу на перона и проверява. А не като у нас, влизат във метровлакчето, и те свалят на първата спирка.

  • 8
    bai_toz avatar :-P
    Без коз

    Много малко...88 млн.лв!
    За кого по-напред?

  • 9
    ivo41493463 avatar :-|
    ivo41493463

    До коментар [#2] от "knb":

    Напротив, точно в Европа повечето хора ползват градския транспорт, отколкото личната кола. Как си представяте да бързате за работа и да търсите място за паркинг в центъра на град като Лондон или Париж? Метрото е масов избор.

  • 10
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    "стратегия за увеличаване на приходите от продажби"
    Каква стратегия искате, бе, плазмодии? Стратегията я има развита в хиляда държави. Влиза се от предната врата като или се показва месечна карта на шофера или се чекира.
    Гратисчии - 0%
    Какво има да го мислите - топлата вода при "рейсовете" ли ще откривате. Да ви вземат дяволите и плиткоум**ци.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK