Европа затвори небето си за Русия. Tя отговаря по същия начин. Какъв ще е ефектът?

Над половината от активния авиофлот, базиран в Русия, е на лизинг и има вероятност лизинговите компании да си поискат самолетите при неизпълнения на договорите

   ©  Красимир Юскеселиев
Бюлетин Войната в Украйна Войната в Украйна

Научавайте всичко най-важно. Обобщение на случващото се и последствията от него за хората, бизнеса, икономиката и политиката.

На четвъртия ден от военното нахлуване на Русия в Украйна Европейският съюз наложи пълна забрана руски самолети да прелитат над въздушното му пространство.

Това беше съобщено извънредно от председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен и върховния представител на ЕС Жозеп Борел. Забраната важи за всички руски авиопревозвачи, включително националния Аерофлот, както и

за частни руски самолети, излитащи, кацащи и преминаващи през територията на целия евросъюз. Затворени въздушни пътища има и извън Европа, след като и Канада в неделя обяви, че забранява руските полети във въздушното си пространство.

До момента Русия налага реципрочни санкции на държавите, затворили небето си за нейни самолети, като Великобритания, България, Полша. Някои от големите авиокомпании в ЕС, включително германската Lufthansa, холандската KLM и полската LOT, отмениха полетите си до Русия.

Пътуване от студената война

Забраните означават, че самолетите ще трябва да обиколят забраненото въздушно пространство, за да достигнат до дестинации, които не са обхванати от мярката, което ще забави времето за полет. Повечето пътнически полети между Европа и Източна или Югоизточна Азия прелитат Русия като функция на географията. Лондон до Токио например е около 11-12-часов полет, обикновено прелитащ над Русия и скандинавските страни, обясняват експерти. Първият вариант за авиокомпаниите да избягват Русия е да летят на юг, заобикаляйки Черно море и Кавказ, преди да прелетят над Централна Азия. "Това ще бъде леко модифицирана постсъветска версия на маршрутите Лондон - Индия - Хонконг, летяни по време на студената война", пише CNN Travel.

В зависимост от това колко далеч на юг от Черно море ще трябва да лети самолетът това ще добави приблизително два до три часа към непрекъснатото време Лондон - Токио. Вторият вариант е полет на север, над Гренландия и далечна Северна Канада до Аляска и Беринговия проток, като се избягва Източна Русия. Такава е била ситуацията по подразбиране за полети между Обединеното кралство и Япония през по-голямата част от студената война, когато много авиокомпании са добавили спирка за зареждане в Анкъридж, Аляска, за полети между Европа и Източна Азия.

В съвременните условия този маршрут за Аляска би добавил около 1500 до 2000 морски мили към най-краткия маршрут на Големия кръг между Лондон и Токио, или приблизително три до четири часа. Но съвременните самолети може дори да не трябва да спират в Анкъридж, изчисляват от CNN.

Цената на приземения самолет

Аерофлот обяви някои от отменените си полети на сайта, като предлага на пътниците възстановяване на средства, смяна на полета с нова дата след края на санкциите или пренасочване към друга дестинация.

По-големият проблем за руските авиопревозвачи обаче не са пътниците, а лизинговите компании, като операторите най-вероятно ще изпитват трудности в плащането на вноските си за самолетите и е твърде вероятно лизинговите компании да си ги поискат.

Данните от проучването, публикувано от авиационния консултант IBA, разкриват, че над половината от активния търговски флот, базиран в Русия, са наети самолети, много от които се управляват от наемодатели, които са в чужбина. Това включва и десетки самолети на Аерофлот. Освен логистичните проблеми финансовите ограничения при разплащане най-вероятно ще затруднят авиокомпаниите, като риск от неизпълнение има още в първата седмица на март, коментира президентът на IBA Фил Сиймор в неделя, цитиран от Bloomberg. "Лизинговите фирми са наясно, че кранът ще бъде затегнат още повече, тъй като санкциите се въвеждат и има решения, които трябва да бъдат взети", заяви още той.

Базираната в Дъблин най-голяма компания за лизинг на самолети AerCap Holdings NV е най-изложена на кризата със 152 самолета в Русия и Украйна, чиято пазарна стойност на портфейла е около 2.5 милиарда долара, според данни на IBA. (Този голям брой самолети до известна степен се дължи на придобиването на GECAS от AerCap в края на 2021 г.) Руската държавна лизингова компания GTLK има втория най-голям брой самолети, включително и построения в Русия регионален самолет Sukhoi Superjet 100.

Сред чуждестранните лизингодатели SMBC Aviation Capital, базираното в Дъблин лизингово подразделение на японската Sumitomo Mitsui Financial Group, се нарежда на следващо място по стойност, а базираната в Сингапур BOC Aviation и Air Lease Corp. от Лос Анджелис заемат по-малки позиции.

Много вечe затвориха

Още преди ЕС да излезе с общата забрана за полети, над 20 държави заявиха, че ще затворят или вече затвориха пространството си за руските самолети.

Първа Великобритания обяви тази рестрикция още в петък. Последваха Чехия и Полша. България въведе забраната за излитане/кацане и навлизане на руски самолети във въздушно пространство на страната от 00:00 часа на 26 февруари. В събота към групата се включиха и трите прибалтийски републики, Румъния и Словения.

В неделя тази мярка предприеха Германия, Австрия, Белгия, Италия, Испания, Ирландия и Исландия. Скандинавските Швеция, Финландия и Дания заявиха, че се готвят да го направят, а Франция и Нидерландия, че го затварят от неделя вечер.
Все още няма коментари
Нов коментар