Икономика по време на война

Горивата и войната: бургаската рафинерия има запаси

Продукт в света има, но смяната на източниците води до скок в цените

Преди дни в рафинерията е разтоварен кораб с петрол
Преди дни в рафинерията е разтоварен кораб с петрол
Преди дни в рафинерията е разтоварен кораб с петрол    ©  Надежда Чипева
Преди дни в рафинерията е разтоварен кораб с петрол    ©  Надежда Чипева
Бюлетин Войната в Украйна Войната в Украйна

Научавайте всичко най-важно. Обобщение на случващото се и последствията от него за хората, бизнеса, икономиката и политиката.

Санкциите заради военното нахлуване на Русия в Украйна няма как да не донесат страхове и по линия на един от основните продукти, които България внася от Русия - петролът. През изминалия уикенд финансовият министър Асен Василев съобщи, че в момента рафинерията работи с 40% неруски петрол и може да се мине на неруски петрол.

По данни на бранша пазарният дял на Лукойл на пазара на едро е 60-65%, като останалата част е внос - от Гърция, Румъния и доставки през Черно море. Той обаче в повечето случаи също има краен произход на нефта Русия.

От рафинерията не отговориха на въпросите на "Капитал" за наличните количества и възможности, но от бранша увериха, че производителят на горива има достатъчни запаси за два месеца, преди дни е разтоварвал голям танкер с гориво и е уверил търговците, че са търговска организация, не политическа, и ще продължат да продават както досега. Това означава обаче и че рафинерията ще продължи да изнася както досега на външните си пазари - Сърбия, Македония и т.н., като една от възможностите според бранша е държавата да преговаря с производителя за ограничаване на потока навън.

Настроенията на пазара са разнопосочни, ако се стигне до сценарии да няма никакъв внос от Русия. Според някои от тях събития като взривове на нефтена платформа в Мексиканския залив е по-лошо от настоящото за петролния бизнес, тъй като суровината остава налична, производството не е ограничено и събитието само може да доведе до промяна на потоците на горива. Или ако Русия не пласира продукцията си на запад, тя най-вероятно ще я пласира на изток, а това означава, че някой, продавал на изток, като Близкия изток, Африка или САЩ, ще търси нови пазари за продукцията си и т.н. Като за България опция има от Либия или Ирак например, откъдето е имало внос. Подобни намествания обаче изискват време и обикновено водят със себе си и ценови шок. Негативното в случая е маломерността на българския пазар, който не е атрактивен за доставки, като всяка държава гледа да подсигури първо собствените си енергийни нужди. Освен ценови скок от бизнеса очакват и свиване на търсенето, което да коригира цените в някаква степен.

Войната на Русия в Украйна изтупа от прахта и една тема, която години наред се неглижираше или поне от определени играчи на пазара, а именно - държавният резерв на горива, като на компаниите им е правена проверка на запасите, които са длъжни да поддържат през изминалия уикенд.

Държавният резерв съхранява горива по два закона - за държавните резерви и военновременните запаси (по който пази много други неща) и за запасите от нефт и нефтопродукти (по директивите на Брюксел, като си разделя тази задача с компаниите, производители и вносители на горива - държавата пази запаси за 30 дни, а фирмите - за 60). Или освен количествата, които сега има в рафинерията и при търговците за продажба, на теория би следвало да има гориво за поне още 3 месеца отгоре. От години обаче има неизпъления по това изискване, като една от големите фирми на пазара - "Инса ойл", не пази нужните количества. Миналото лято дори имаше момент, в който липсваха запаси за 13 дни, като 6 от тях бяха по вина на държавата, а 7 - на частната компания. Сега не е ясно дали държавата има нарушение по това изискване към този момент, но според бранша липсват около 90 хил. тона.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар