Три начина за онлайн прегледи по време на пандемията от коронавируса
23 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Три начина за онлайн прегледи по време на пандемията от коронавируса

Продуктът на Check Point Cardio представлява монитор, следящ жизнени показатели, и мобилно приложение, което обработва информацията

Три начина за онлайн прегледи по време на пандемията от коронавируса

Няколко български компании предлагат алтернативи, които допринасят за улеснението на лекари и пациенти

Анина Сантова
6350 прочитания

Продуктът на Check Point Cardio представлява монитор, следящ жизнени показатели, и мобилно приложение, което обработва информацията

© Надежда Чипева


В пика на епидемията от Covid-19 в Китай през януари беше създаден нов начин на комуникация между лекари и пациенти като онлайн прегледите, които премахнаха струпванията на хора пред лекарските кабинети. Това помогна значително за ограничаване на разпространението на коронавируса и се смята за една от най-големите реформи в здравната система, които ще останат да действат и занапред.

Няколко български компании, част от Български клъстер за дигитални решения и иновации в здравеопазването, вече предлагат решения в телемедицината. Техните услуги се прилагат както тук, така и в други страни.

Карантина с монитор

Един от примерите е "Чек Пойнт Кардио" (Check Point Cardio), която произвежда цялостна система за мониторинг на пациента. Тя се състои от три компонента - хардуер устройство, което се поставя върху тялото на човек, софтуер, който дигитализира информация от измерванията и я изпраща чрез Bluethooth на мобилна апликация. Впоследствие апликацията праща данни до сървъра в облачна платформа, чрез която лекарите могат да следят състоянието на пациентите. Мониторите за индивидуална употреба следят 8 жизнени показателя в реално време и могат да заместят болничната апаратура, както и да проследяват състоянието на заразени с коронавирус - измерват пулс, кръвно налягане, пулсово налягане, сатурация (наситеност на кръвта с кислород) на кръвта, дишане, телесна температура и при каква позиция и активност на тялото се случват тези показатели. Към системата е включен и смартфон, който предава данни в реално време и дава допълнителна възможност на пациента при притеснения да се обади на лекаря, който следи състоянието му.

Данните се предоставят в обработен вариант на лекарите
Автор: Надежда Чипева

В сегашната епидемиологична ситуация мониторите могат да се инсталират в болница и да се изгради наблюдателен център, за да се ограничи контактът със заразени, но могат да се ползват и при домашна карантина например. "Имаме сертфикат за болничен и извънболничен уред и хубавото е, че той може лесно да се обслужва и от неспециалисти. Ако някой е болен, ще го следи кризисният център, но това е лесно преносима апаратура (около 140 грама) и може да се позволи например пациентите да се намират в реанимация", коментира пред "Капитал" Ивайло Дачов, който е управляващ съдружник в CheckPoint Cardio. До няколко дни ще бъде взето решение от националния кризисен щаб дали продуктът да бъде внедрен и в България, обяснява още той. При такова положение най-вероятно ще бъде сформиран мониторингов център в някоя от болниците, в който голям брой специалисти ще могат да следят състоянието на пациентите.

Засега компанията е стартирала първия такъв кризисен център за пациенти със симптоми на коронавирус в Букурещ, където е доставила няколкостотин бройки и преговаря за още няколко хиляди. "Наблюденията ни са, че всяко правителство предвижда увеличаване на броя на заразените и затова поръчва повече апарати.

В Румъния, когато получихме поръчката, случаите на хора под карантина бяха 600 - 700 например. При положение че броят на леглата е краен, трябва да се намери вариант за лечение в извънболнична среда - може в кампуси, може и в домашна среда при по-леки симптоми", обяснява Дачов. В момента заявки за продуктите на CheckPoint има и от Хърватия, Италия, Чехия и Гърция. Сега поръчването на такъв тип техника става чрез пряко договаряне, за да може да се гарантира по-бърза реакция.

Чат с лекаря

По отношение на първичната диагностика пандемията оказва огромен натиск върху личните лекари, специалистите и спешните центрове, които са претоварени и се затрудняват да отговарят на телефонните повиквания, казват от Българския клъстер за дигитални решения. За да се избегнат струпванията пред лекарските кабинети, както и за да се осигури връзка с лекар в доста натоварена среда, трябва да се мисли за алтернативни варианти. Такива предлагат две български компании - Healee и Consento.

"Чрез нашата платформа се провеждат онлайн консултации между пациенти и лекари от цялата страна. Тя може да бъде изтеглена на мобилен телефон или таблет, както и на компютър и може да се използва за получаване на медицински съвет. От много голяма полза е и при контролен преглед или когато се проследяват резултати от изследвания", коментира пред "Капитал" Ваня Чонева от приложението Healee. Към момента броят на регистрираните лекари в приложението от всякакъв вид специалности (над 30), даващи онлайн консултации, е около 500. Възможностите за комуникация са три - чат, обмяна на снимки (например при дерматологични проблеми) и видео връзка. Могат да се обменят и всякакви видове лабораторни резултати, медицински изображения (включително динамични изображения като ЯМР), жизнени показатели на пациента, аудио файлове и др.

След като някой подаде заявка за консултация, той отбелязва по степен на спешност кога желае да получи отговор, като вариантите са лекарят да се отзове в рамките на 16 или 48 часа. Лекарите сами определят цената за консултация, но обикновено тя е по-ниска или равна на тази за преглед на живо. Стандартната цена е в диапазона между 20 и 30 лв., като комисионната за платформата е 10% от всички прегледи. Healee покрива банковите такси (около 3%) и останалите 7% обикновено отиват за техническа поддръжка на платформата или нововъведенията. Таксуването става чрез различни видове онлайн разплащания, като Чонева отбелязва, че понякога консултацията може и да е безплатна. Заради коронавируса в България броят на консултациите е нараснал с над 10 пъти, като по време на онлайн прегледа пациентът може да опише какви симптоми има, а лекарят да прецени дали да му бъде направен тест за коронавирус. Иначе самото приложение съществува от 2018 г. и се ползва и извън България, като е изтеглено от над 25 хиляди потребители.

Новите онлайн болници

Другата платформа с онлайн възможности за общуване с лекари е Consento. Разликата с Healee e, че тя управлява процесите в лечебните заведения, като дигитализира изцяло пътят на пациента. Освен че могат да се правят онлайн консултации с лекар, се записват часове за преглед онлайн, създава се здравно електронно досие на пациента и се показват известия за предстоящи прегледи. "Предлагаме и телефонни консултации като част от телемедицинските услуги и имаме и дежурни лекари. Разполагаме и с интегрирана телефонна централа за споделяне на медицинска информация, като освен комуникация лекар - пациент предлагаме и лекар - лекар", коментира пред "Капитал" Бранимир Радуилов, който е управител на най-големия ползвател на платформата в момента - поликлиника "България". Лекарите получават до 80% от сумата, платена от пациента за консултация, като ценовият диапазон за такава е между 10 и 30 лв. Отделно дежурният лекар получава 10 лева за обаждане, като в повечето случаи отговаря веднага или в рамките на един час. Ползването на календар, чрез който лекарят управлява месечния си график, струва до 6 лв. на месец. Според Радуилов най-вероятно след сегашната криза той ще се използва безплатно. Платформата предлага и абонаментни планове за лекари и пациенти.

Друга опция на Consento е потребителският дневник за състоянието на пациента, до който лекарите имат достъп. В тях те могат да напишат как се чувстват през деня и дали имат някакви здравословни оплаквания. Благодарение на това лекарите могат да преценят дали да поставят пациент под карантина, при положение че в дневника си е написал симптоми, подобни на тези при развитие на коронавирус. Така се избягва и струпването пред лекарските кабинети. Разбира се, и в двете платформи медицинските лица са верифицирани.

"Нашата голяма надежда е пандемията да даде възможност на властите в цяла Европа да разберат, че медицината трябва да се дигитализира възможно най-бързо и да се отчете като отделна медицинска дейност, за да може да се появят още компании като нашата. Те ще позволят процесът да е лесен и прозрачен, както и да се намалят държавните разходи", коментира Дочев от CheckPoint Cardiо. По думите на Чонева самата мисъл, че човек вече може да спре да губи времето си, докато чака за преглед, говори, че в бъдеще нещата могат да се случват по друг начин.


1 коментар
  • 1
    acarid avatar :-|
    acarid

    50лв за онлайн преглед, алчните съвсем са се самозабравили.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK