Можем ли да обясняваме цените на лекарствата по-добре
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Можем ли да обясняваме цените на лекарствата по-добре

Можем ли да обясняваме цените на лекарствата по-добре

Липсата на анализи е причината някои медицински дейности да се считат за надценени, други за подценени, което е и постоянен генератор на конфликти

3292 прочитания

© Капитал


Визитка

Д-р Славейко Джамбазов има международна експертиза като консултант за здравни политики, оценка на здравните технологии, фармакоикономика, данни от реалния живот, измерване на значими за пациентите резултати. Доктор на науките в областта на оценката на здравните технологии, експерт за измерване на ползите в здравеопазването от Harvard. Завършил е МВА в Американския университет и има и магистратури по медицина и обществено здраве. Преподава здравен мениджмънт и оценка на здравните технологии, съавтор на книги за оценка на здравните технологии, здравна икономика, клинични проучвания, епидемиология. През последните пет години компанията НТА, на която е управител, е изготвила над 500 анализа, от тях над 100 за редки заболявания и лекарства-сираци, за над 70 мултинационални компании. От 2017 г. д-р Джамбазов работи активно по инвестиционни проекти в Африка, Индонезия, Малайзия, Узбекистан и др.

Разбирането за скъпо и евтино е релативно. Почивка за 500 лв. е евтина, за 5000 лв. е скъпа. При медикаментите, които лекуват метастазирал колоректален карцином, цената за опаковка на един е около 300 лв., а на друг е над 2500 лв. Представете си, че за 500 лв. получим 5 кв.м на пясъка и табелка "Място за почивка", а за 5000 лв. едномесечен престой all inclusive във Four Seasons на Бора Бора Получава се същото и с лекарствените продукти, когато се сравнява цена за опаковка. Затова сравняваме крайните ползи и на каква цена се постигат. Задачата не е проста, изисква анализ, който следва научни методи. От анализа става ясно кой медикамент какви ползи предоставя, включително за качеството на живот на пациентите и на каква цена - не само за медикамента, но и за диагностика, проследяване, съпътстващо лечение, справяне със странични ефекти, хоспитализации... Комуникацията на крайните резултати от анализа не е трудна задача - целта му е да улесни взимането на решения: за, против или приемане под условие на медикаментите за включването им в Позитивната лекарствена листа (ПЛС). Все повече фармацевтични компании успешно комуникират стойността, за която постигат ползите си, правят го и все повече научни дружества, които боравят свободно с терминологията на оценките на здравни технологии и препоръките от тези анализи. Причината за това е, че за всеки нов медикамент в България се изготвя такъв анализ от повече от 4 години.

Политики, организация и стимули

Ключова цел на здравните системи, които са притиснати финансово от постоянно нарастващото и застаряващо население, както и от все по-трудните за лечение коморбидни пациенти, е да постигнат възможно най-добрите добавени ползи от наличните си бюджети. Просто казано, здравните системи имат нужда от политики, които да поощряват висококачествена здравна помощ за тези, които имат нужда, при най-ниската възможна цена. Ограниченията на бюджета са факт и всички започнаха да се съобразяват с тях. По отношение на лекарствените продукти има такива политики - те биват оценявани и защитават цената си при входа в ПЛС, когато се договарят конфиденциални отстъпки с платеца (МЗ, НЗОК), следва периодична оценка на всеки 3 години. Индиректно се оценяват и при кандидатстването на всеки нов продукт, който лекува същото заболяване, тъй като в анализа му се включват всички медикаменти, които се справят със същия проблем. Измерването на ползите е и част от споразуменията за споделяне на риска, с които компаниите успяват да осигурят по-бърз достъп на пациентите, както и гаранция за платеца, че ще заплаща при наличието на ефект. Създадени са и комисии, които да оценяват разходната ефективност на продуктите, които вече са включени в ПЛС - по желание на регулатор или платец, при нужда, с намерението да се създадат стимули за употребата на тези, които носят най-високи добавени ползи при най-приемлив разход. Ефективните решения за преразпределяне на бюджетите в здравеопазването изискват оценка на ефектите на различните интервенции и добавената полза, която те осигуряват, за парите, които се отделят за тях.

Измерване и оценка на ползите

Здравните и икономическите ползи са в основата на всяка оценка в областта на здравеопазването. При всеки сценарий, при който ще се прави оценка на здравна интервенция, е важно да се определят здравните резултати, които имат значение. Трябва да се определи как ще бъдат измерени, като се използва достатъчно ясна и лесна за изпълнение методика, да са валидни, достоверни, с възможност да бъдат възпроизведени. Ключово е и да бъдат обобщени, анализирани и представени по начин, който да обяснява техните ползи за всички: пациенти, лекари, общество. Въоръжени с тези данни, фармакомпаниите успяват да комуникират, обяснят и защитят ползите и цената на лекарствените си продукти, но не само при входа в ПЛС. Най-успешните компании правят това рутинно и имат изразено конкурентно предимство при ежегодните си преговори с НЗОК, както и при директните си сравнения с конкурентни продукти в реалния живот. Данните служат и за представянето на продуктите им пред специализирана научна общност, както и за маркетинговата им политика. Има компании, които пристъпват плахо и стартират с пилотни проекти, има, разбира се, и такива, които чакат измерването на ползите и анализите с данни от реалния живот да станат задължителни. Винаги има лидери и последователи, различна конкурентоспособност, различен капацитет за иновация с различни пазарни резултати, но винаги едно е било сигурно: който задава дебата, той печели дебата.

Най-заинтересованата страна: пациентите

Пациентите изискват своите клинични и здравни резултати и с развитието на медицината те стават норма. Пациентите искат да живеят по-дълго, с по-добро качество - без болка, усложнения, инвалидизация. Преди 15 години инвазивните процедури за лечение на инфаркт бяха за малцина, сега PCI е стандарт и изискване на пациентите. Преди 10 години онкомедикаментите бяха "под брой", сега са налични за всички пациенти - достъпността е норма. Животът е все по-голяма ценност, а при търсенето за здравеопазване липсва сатурация. Комуникацията с пациентите на добавените ползи, особено имащите отношение към качеството на живот, е от съществено значение за доверието и придържането към терапията.

Нови умения и експертиза

Успехът в тази сложна среда на данни, научни методи, взаимоотношения изисква и нови познания, умения и начин на работа. Колаборацията с платците започва преди представянето на продукта и е фокусирана върху диалога, основан на данни и анализи. Данни от реалния живот се използват в много от ОЗТ досиетата с цел да се демонстрират ползите по холистичен начин. Изграждането на доверие с институциите е немислимо без прозрачност в комуникацията както на цените, така и на ползите. Проактивната роля на производителя ще задава дебата и обратно. За целта е необходимо да се възприемат нови начини на работа - екип между медицински, маркетингови отдели и специалисти по достъп до пазара, която започва още преди регистрацията и не приключва, докато не се появи генеричен или биоподобен продукт. Нужни са дълбоки технически познания в областта на анализа на данни, здравна икономика, епидемиология, но също и експертиза за решаване на проблеми и комуникация.

Уроци за всички

Лечебните заведения, диагностични лаборатории, производители на тестове и медицински изделия не се надяват, че някой ще ги помоли да се включат в реимбурсните листи или ще им предложи удовлетворяваща пазарна цена за техните продукти или услуги До момента не знам за медицински изделия, лабораторни или образни изследвания, нито за медицински процедури - хирургични, диагностични, минимално инвазивни, роботизирани или не, които да са защитили цените си с методите на ОЗТ - да защитиш добавената полза, не само измерена със здравни и клинични резултати, но и с икономически показатели. Липсата на подобни данни и анализи е и причината някои медицински дейности да се считат за надценени, други за подценени, което е и постоянен генератор на конфликти както вътре в съсловията, така и между тях. Ресурсът е ограничен и в рамките на този ресурс е логично и разумно да се поощрява употребата на по-ефективни терапии и решения, които да бъдат възнаградени за добавената си полза - с цена, гарантиран обем дейност или продажби, с вярна и устойчива средносрочна прогноза. За наблюдателните и ученолюбивите, които се учат от грешките на другите, уроците от фармацевтичния сектор са добре дошли. Вече има пионери с визия и кураж, които използват методите на ОЗТ, за да защитят ползите и цените на своите медицински изделия. Така те задават дебата и го преобръщат от просто сравнение на данните за ефикасност в задълбочен анализ на ползите за пациентите, специалистите и обществото заедно с анализ на икономическите ползи и ефекти.

Този подход се харесва на платците и се превръща в норма - за качествена работа, еталон за прозрачност и предпочитан подход за изграждане на доверие. Това е и единственият начин обществото и политиците да бъдат убедени, че парите за здравеопазване са инвестиция, а не разход.

Визитка

Д-р Славейко Джамбазов има международна експертиза като консултант за здравни политики, оценка на здравните технологии, фармакоикономика, данни от реалния живот, измерване на значими за пациентите резултати. Доктор на науките в областта на оценката на здравните технологии, експерт за измерване на ползите в здравеопазването от Harvard. Завършил е МВА в Американския университет и има и магистратури по медицина и обществено здраве. Преподава здравен мениджмънт и оценка на здравните технологии, съавтор на книги за оценка на здравните технологии, здравна икономика, клинични проучвания, епидемиология. През последните пет години компанията НТА, на която е управител, е изготвила над 500 анализа, от тях над 100 за редки заболявания и лекарства-сираци, за над 70 мултинационални компании. От 2017 г. д-р Джамбазов работи активно по инвестиционни проекти в Африка, Индонезия, Малайзия, Узбекистан и др.

Разбирането за скъпо и евтино е релативно. Почивка за 500 лв. е евтина, за 5000 лв. е скъпа. При медикаментите, които лекуват метастазирал колоректален карцином, цената за опаковка на един е около 300 лв., а на друг е над 2500 лв. Представете си, че за 500 лв. получим 5 кв.м на пясъка и табелка "Място за почивка", а за 5000 лв. едномесечен престой all inclusive във Four Seasons на Бора Бора Получава се същото и с лекарствените продукти, когато се сравнява цена за опаковка. Затова сравняваме крайните ползи и на каква цена се постигат. Задачата не е проста, изисква анализ, който следва научни методи. От анализа става ясно кой медикамент какви ползи предоставя, включително за качеството на живот на пациентите и на каква цена - не само за медикамента, но и за диагностика, проследяване, съпътстващо лечение, справяне със странични ефекти, хоспитализации... Комуникацията на крайните резултати от анализа не е трудна задача - целта му е да улесни взимането на решения: за, против или приемане под условие на медикаментите за включването им в Позитивната лекарствена листа (ПЛС). Все повече фармацевтични компании успешно комуникират стойността, за която постигат ползите си, правят го и все повече научни дружества, които боравят свободно с терминологията на оценките на здравни технологии и препоръките от тези анализи. Причината за това е, че за всеки нов медикамент в България се изготвя такъв анализ от повече от 4 години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK