Можем ли да обясняваме цените на лекарствата по-добре
Липсата на анализи е причината някои медицински дейности да се считат за надценени, други за подценени, което е и постоянен генератор на конфликти


Д-р Славейко Джамбазов

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Визитка
Д-р Славейко Джамбазов има международна експертиза като консултант за здравни политики, оценка на здравните технологии, фармакоикономика, данни от реалния живот, измерване на значими за пациентите резултати. Доктор на науките в областта на оценката на здравните технологии, експерт за измерване на ползите в здравеопазването от Harvard. Завършил е МВА в Американския университет и има и магистратури по медицина и обществено здраве. Преподава здравен мениджмънт и оценка на здравните технологии, съавтор на книги за оценка на здравните технологии, здравна икономика, клинични проучвания, епидемиология. През последните пет години компанията НТА, на която е управител, е изготвила над 500 анализа, от тях над 100 за редки заболявания и лекарства-сираци, за над 70 мултинационални компании. От 2017 г. д-р Джамбазов работи активно по инвестиционни проекти в Африка, Индонезия, Малайзия, Узбекистан и др.Разбирането за скъпо и евтино е релативно. Почивка за 500 лв. е евтина, за 5000 лв. е скъпа. При медикаментите, които лекуват метастазирал колоректален карцином, цената за опаковка на един е около 300 лв., а на друг е над 2500 лв. Представете си, че за 500 лв. получим 5 кв.м на пясъка и табелка "Място за почивка", а за 5000 лв. едномесечен престой all inclusive във Four Seasons на Бора Бора Получава се същото и с лекарствените продукти, когато се сравнява цена за опаковка. Затова сравняваме крайните ползи и на каква цена се постигат. Задачата не е проста, изисква анализ, който следва научни методи. От анализа става ясно кой медикамент какви ползи предоставя, включително за качеството на живот на пациентите и на каква цена - не само за медикамента, но и за диагностика, проследяване, съпътстващо лечение, справяне със странични ефекти, хоспитализации... Комуникацията на крайните резултати от анализа не е трудна задача - целта му е да улесни взимането на решения: за, против или приемане под условие на медикаментите за включването им в Позитивната лекарствена листа (ПЛС). Все повече фармацевтични компании успешно комуникират стойността, за която постигат ползите си, правят го и все повече научни дружества, които боравят свободно с терминологията на оценките на здравни технологии и препоръките от тези анализи. Причината за това е, че за всеки нов медикамент в България се изготвя такъв анализ от повече от 4 години.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.