Можем ли да обясняваме цените на лекарствата по-добре

Липсата на анализи е причината някои медицински дейности да се считат за надценени, други за подценени, което е и постоянен генератор на конфликти

Визитка

Д-р Славейко Джамбазов има международна експертиза като консултант за здравни политики, оценка на здравните технологии, фармакоикономика, данни от реалния живот, измерване на значими за пациентите резултати. Доктор на науките в областта на оценката на здравните технологии, експерт за измерване на ползите в здравеопазването от Harvard. Завършил е МВА в Американския университет и има и магистратури по медицина и обществено здраве. Преподава здравен мениджмънт и оценка на здравните технологии, съавтор на книги за оценка на здравните технологии, здравна икономика, клинични проучвания, епидемиология. През последните пет години компанията НТА, на която е управител, е изготвила над 500 анализа, от тях над 100 за редки заболявания и лекарства-сираци, за над 70 мултинационални компании. От 2017 г. д-р Джамбазов работи активно по инвестиционни проекти в Африка, Индонезия, Малайзия, Узбекистан и др.

Разбирането за скъпо и евтино е релативно. Почивка за 500 лв. е евтина, за 5000 лв. е скъпа. При медикаментите, които лекуват метастазирал колоректален карцином, цената за опаковка на един е около 300 лв., а на друг е над 2500 лв. Представете си, че за 500 лв. получим 5 кв.м на пясъка и табелка "Място за почивка", а за 5000 лв. едномесечен престой all inclusive във Four Seasons на Бора Бора Получава се същото и с лекарствените продукти, когато се сравнява цена за опаковка. Затова сравняваме крайните ползи и на каква цена се постигат. Задачата не е проста, изисква анализ, който следва научни методи. От анализа става ясно кой медикамент какви ползи предоставя, включително за качеството на живот на пациентите и на каква цена - не само за медикамента, но и за диагностика, проследяване, съпътстващо лечение, справяне със странични ефекти, хоспитализации... Комуникацията на крайните резултати от анализа не е трудна задача - целта му е да улесни взимането на решения: за, против или приемане под условие на медикаментите за включването им в Позитивната лекарствена листа (ПЛС). Все повече фармацевтични компании успешно комуникират стойността, за която постигат ползите си, правят го и все повече научни дружества, които боравят свободно с терминологията на оценките на здравни технологии и препоръките от тези анализи. Причината за това е, че за всеки нов медикамент в България се изготвя такъв анализ от повече от 4 години.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар