Зората на дигиталната медицина
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Зората на дигиталната медицина

Зората на дигиталната медицина

Пандемията създаде нова индустрия за трилиони долари

The Economist
9377 прочитания

Главният изпълнителен директор на Jefferson Health Стивън Класко, която управлява болници във Филаделфия, разговаря с шеф на банка през януари. Финансистът му споделя, че преди 20 години здравеопазването и банкирането са единствените индустрии, които все още не са били приложили потребителската и дигиталната революция. "Сега", спомня си Класко и добавя, "вие сте сами".

Банкерът има право. Глобалният институт на едноименната консултантска компания McKinsey смята, че що се отнася до дигитализацията, здравеопазването изостава не само от банкирането, но и от туризма, търговията на дребно, производството на автомобили и дори от пакетираните стоки. Около 70% от американските болници все още изпращат пациентските досиета по факс или по пощата. Един от главните изпълнителни директори на болница в Мадрид отчита буквално нулево споделяне на досиета по електронен път сред испанските региони, когато първата вълна от covid-19 обхваща страната през пролетта.

Пандемията най-после предизвиква промяна, като излага на показ подобни недостатъци. Изправени пред закриване и хаос, лекарите все повече приемат дигиталната комуникация и анализ, които от години се използват в другите индустрии. Пациентите все повече свикват с компютърно асистираното поставяне на диагноза и лечение. А предприемчивите фирми - от стартъпи за здравни приложения и болници до застрахователи, аптеки и технологични гиганти като Amazon, Apple и Google, се борят да предоставят такива услуги.

Сериозен ръст

McKinsey изчислява, че глобалните приходи от дигитално здравеопазване (телемедицина, онлайн аптеки и преносими устройства) ще нараснат от 350 млрд. долара през изминалата година до 600 млрд. долара през 2024 г. Голяма част от американския пазар в здравеопазването на стойност 3.6 трлн. долара ще премине през нежелана дигитална трансформация. Същото се случва в Китай, Европа и повечето други места, където лекарите вършат кабинетната си работата.

Основата на това, което изглежда ще бъде следващият бизнес за трилиони долари, е ускорена от пандемията. Парите се наливат. Рекордните 8.4 млрд. долара от дялово финансиране са постъпили в частни компании за дигитално здраве през третото тримесечие на 2020 г. по данни на изследователската компания CB Insights - това е два пъти повече от стойността им преди година.

Рекордните 8.4 млрд. долара от дялово финансиране са постъпили в частни компании за дигитално здраве през третото тримесечие на 2020 г.

"Еднорозите" в индустрията се оценяват на общо 110 млрд. долара по данни на друга изследователска фирма HolonIQ. Компанията за телемедицина AmWell, в която Google инвестира 100 млн. долара, набра 742 млн. долара на първичното си публично предлагане през септември. Пазарната й капитализация е 6 млрд. долара. На 2 декември онлайн аптеката JD Health, която е свързана с китайския онлайн гигант JD.com, си осигури 3.5 млрд. долара във второто по големина излизане на борсата в Хонконг тази година.

Нищо чудно, че инвеститорите са зашеметени. Търсенето на дигитална медицина се увеличава. Френската фирма Doctolib казва, че видео консултациите в Европа са се увеличили от 1000 до 100 хил. на ден през тази година. Китайският онлайн портал за здравеопазване Ping An Good Doctor, който се смята за най-ценната част от застрахователната му компания майка, разширява пазара си в Югоизточна Азия чрез джойнт венчър със сингапурската компания за транспортни услуги Grab.

Както се случва с много от технологичните прищявки, част от всичко това ще се окаже прехвалено. Трезвените анализатори от Gartner критикуват преувеличените твърдения на защитниците на индивидуализираната "прецизна медицина" и медицинския изкуствен интелект. Но дори те признават, че има основания да мислят, че не цялото вълнуване е изкуствено.

Технологии като сензори, облачни изчисления и анализ на данни се превръщат в медицински също, както рискът от заразяване с covid-19 в болници и клиники прави въвеждането им да изглежда по-примамливо от всякога. Специализирани фирми като Livongo и Onduo непрекъснато правят устройства за проследяване на диабет и други заболявания. Изследване на Стандфордския университет открива, че почти половината от участвалите американски лекари са използвали такива устройства. 71% от тях смятат данните за медицински полезни.

Престижната неправителствена организация Mayo Clinic започна да си партнира през юни със стартъпа Medically Home, за да осигури "болнична помощ" в спалните на пациентите - от вливания и скрининг до рехабилитация. Клинично изпитване дори доказва, че смарт часовникът Apple Watch предвижда медицински проблем, известен като предсърдно мъждене.

Интерес от пациентите

Пациентите се интересуват. Проучване на около 16 млн. от тях в Америка и публикувано в списание JAMA Internal Medicine установява, че употребата на телемедицина е нараснала 30 пъти в периода между януари и юни. Американски потребители, анкетирани през май от Gartner, все повече използват интернет и мобилни приложения за множество здравни нужди.

Важно е да се отбележи, че регулаторните органи по света притискат доставчиците на здравни услуги да отворят своите затворени системи, което е предпоставка за процъфтяване на цифровото здраве. Европейският съюз насърчава електронен стандарт за медицинските досиета. През август индийското правителство представи план за цифрова здравна идентичност с оперативна съвместимост в основата си. Куантай Йе от компанията за рисков капитал Qiming споделя, че и китайското правителство се опитва да преодолее съпротивата срещу електронните досиета на болници, които се страхуват да изгубят пациентите си от конкуренцията. Платформата за данни Yidu Cloud може би има най-големия набор от здравни данни в света, смята Кай-Фу Ли от фонда за рисков капитал Sinovation Ventures в Пекин.

Apple, която е известна с това, че защитава поверителността на потребителите, също се бори за подобен стандарт. Комбинацията от такива усилия и регулаторен натиск предвещава "нова ера" за дигиталната медицина, смята бившият технологичен шеф на Белия дом Анеш Чопра. Шефът на Epic Джуди Фоулкнър, която е водещ производител на софтуер за управление на електронни здравни досиета и за който Чопра отдавна настоява да бъде по-отворен, заявява, че е съгласна; 40% от данните, управлявани от компанията й, вече се споделят с не-клиенти, казва тя. Управителят на Change Крис Джоши, която обработва американски медицински застрахователни искове за над 1.5 трлн. годишно, вижда по-голяма оперативна съвместимост поне между компаниите.

Всичко това помага на медицината да се развие от "клинична наука, подкрепяна от данни, в наука за данни, подкрепяна от клиницисти", твърди Памела Спенс от консултантската компания EY. Това означава ли, че технологичните гиганти ще се възползват от здравеопазването? Amazon иска дигиталният му асистент Alexa да може (с ваше разрешение) да анализира кашлицата ви и да ви каже дали е предизвикана от круп или от коронавирус. Онлайн гигантът, който вече продава почти всичко, пусна дигитална аптека през ноември, за да се противопостави на тесния кръг на разпространение на лекарства от фармацевтични фирми, посредници и търговци на дребно. Отделът на китайския онлайн шампион Alibaba, AliHealth, разрушава местния пазар на лекарства. Приходите му скочиха със 74% на годишна база през предходните шест месеца до септември до 1.1 млрд. долара. Apple има часовника си и почти 50 хил. здравни приложения за iPhone. Компанията майка на Google - Alphabet, има Verily - отдел за науките за живота.

По-ранните опити на технологичните гиганти за намеса в здравеопазването се провалиха, защото бяха сами, твърди Шубам Сингал от McKinsey. Медицината е минно регулаторно поле с мощни възложители, където бизнес моделите на тех гигантите и по-специално тези, подкрепени от реклами, не се вписват. Но пандемията подчерта, че шикозният хардуер и скъпите услуги на настоящите доставчици твърде рядко подобряват здравните резултати. Ако новото поколение здравни технологии преуспее, то трябва да "подобри здравето, а не да увеличи разходите", казва Вивиан Лий от Verily. Нейната фирма се отказва от таксата за услуга и преминава към рискови договори, които ще се изплащат, щом резултатите се подобрят (когато, например, кръвната захар на диабетиците е под контрол или когато повече хора са се преминали очен преглед).

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Главният изпълнителен директор на Jefferson Health Стивън Класко, която управлява болници във Филаделфия, разговаря с шеф на банка през януари. Финансистът му споделя, че преди 20 години здравеопазването и банкирането са единствените индустрии, които все още не са били приложили потребителската и дигиталната революция. "Сега", спомня си Класко и добавя, "вие сте сами".

Банкерът има право. Глобалният институт на едноименната консултантска компания McKinsey смята, че що се отнася до дигитализацията, здравеопазването изостава не само от банкирането, но и от туризма, търговията на дребно, производството на автомобили и дори от пакетираните стоки. Около 70% от американските болници все още изпращат пациентските досиета по факс или по пощата. Един от главните изпълнителни директори на болница в Мадрид отчита буквално нулево споделяне на досиета по електронен път сред испанските региони, когато първата вълна от covid-19 обхваща страната през пролетта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.