Новият брой: Магистрален грабеж

Д-р Наталия Конова: Науката зад хранителните добавки

Д-р Наталия Конова: Науката зад хранителните добавки

Ръководителят отдел Medical Affairs на Healthy Life

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
5581 прочитания

Здравейте, д-р Конова, разкажете ни за себе си и Healthy Life.

Казвам се д-р Наталия Конова. От три години ръководя отдел Medical Affairs на HealthyLife, част от швейцарската група Unicoms AG. Healthy Life е компания, която разработва и предлага портфолио от хранителни добавки в редица държави в региона. На българския пазар присъства повече от 20 години и е лидер в няколко продуктови категории. По-известни наши брандове са Selenogin - продукт, който стимулира мозъчната дейност и също така се прилага при шум в ушите; Stamatin - противовирусен препарат, който намира широко приложение при грип, а сега и при пандемията от COVID-19; и Favio - комплексен продукт, създаден специално за нуждите на хора с диабет и преддиабет.

Какво извършва отдел Medical Affairs?

Medical Affairs е стратегическа функция в компанията. Най-просто казано, ние гарантираме, че продуктите, които Healthy Life предлага на пазара, са ефективни и безопасни за употреба. Какво означава това? На първо място наша задача е да проучим подробно заболяването, за което е предназначен бъдещият продукт, както и всички свързани с него терапии и показания. След това разглеждаме различни съставки от цял свят и разработваме формула на база на клинични изследвания за тяхната ефективности безопасност. Не по-малко важен е и етапът след пускане на продукта на пазара, когато си партнираме с лекари, за да събираме и анализираме данни за резултатите от приложението на препарата в реални условия. Важна цел на отдел Medical Affairs е и да следи новостите в областта на фармакологията и грижата за здравето и да предоставя на другите ключови отдели в компанията идеи, които да й помагат да се развива като новатор в своята област.

Кои са най-големите предизвикателства в работата ви?

Скоростта, с която се развива фармацевтичната индустрия през последните години, е изумителна. Пазарът на лекарствата без рецепта и хранителните добавки е сред най-динамично растящите. При огромното количество нови продукти, които се пускат на пазара постоянно, естествено възниква въпросът за контрола на качеството и ефективността им. За съжаление критериите за регистриране на нова хранителна добавка не са достатъчно високи, а процесът е сравнително бърз, евтин и лесен. Това позволява на пазара да съществуват продукти с прекомерни претенции и недоказана ефективност, което намалява доверието в индустрията като цяло. За Healthy Life като компания и за мен лично като лекар и специалист по фармакология е от първостепенна важност всички продукти, които предлагаме, да са създадени на основата на научни доказателства и клинични проучвания, макар това да забавя и оскъпява процеса по разработването и пускането им на пазара. Вярваме, че в дългосрочен план това е правилната стратегия, защото съвременният потребител става все по-добре информиран и по-взискателен.

Как вие прилагате тези принципи на практика при разработването на нови продукти?

Компанията има изграден подход за продуктово развитие, който се основава както на научно-медицински доказателства, така и на опита на водещи лекари в различните държави, в които оперираме. Това съчетание между теория и практика ни позволява да създаваме иновативни продукти, които в максимална степен да отговарят на нуждите на пациентите. Healthy Life разполага с екип от лекари и фармацевти, които непрекъснато следят най-актуалните медицински проучвания по света в търсене на идеи за нови и традиционни съставки, които се прилагат в терапевтичните области, които ни интересуват. Идентифицираните по този начин възможности биват консултирани с преподаватели в медицински университети и практикуващи лекари. Освен за подбора и комбинирането на най-подходящите активни съставки на тези наши партньори разчитаме да ни насочват и за потенциални нови показания и приложения на продуктите след комерсиализацията им. Създаването на продукта обаче е само първата стъпка. За да гарантираме ефективността и безопасността му, отделяме много внимание на контрола на качеството в серийно производство. Продуктите на Healthy Life се произвеждат в различни точки на света, като винаги търсим най-добрите условия и най-съвременните производствени технологии. Всички използвани от нас производствени бази отговарят на най-високите стандарти за качество като GMP и ISO. А собствените ни стриктни практики за качествен контрол затварят процеса.

Къде намирате вдъхновение при създаването на нови продукти?

Една от основните цели, към които се стремим, е хранителните ни добавки да са възможно най-натурални. Затова, когато нашият отдел получи задание за нов продукт, първо започваме да проучваме натуралните растителни екстракти, които се използват по света за адресиране на дадения здравословен проблем. Богат източник на идеи за нас са традиционната източна медицина, както и народната медицина на африканските народи. Древните здравни средства на тези култури са доказали своята ефективност в резултат на натрупан хилядолетен опит. Например основната активна съставка в последния ни продукт - хранителната добавка за цистит Bucconox - е екстракт от южноафриканското растение бучу, което в България е напълно непознато. То притежава силни противовъзпалителни и антибактериални свойства, поради които още в началото на XIX век е регистрирано във великобританската фармакопея като средство за лечение на цистит и други инфекции на пикочните пътища. Друг пример е един от най-успешните ни продукти този сезон - противовирусният препарат Stamatin, който съдържа радикс исатидис (екстракт от изсушен корен на растението Isatis tinctorial L, широко използвано в китайската народна медицина). Твърди се, че масовият прием на този екстракт по време на епидемията от коронавирус SARS-I, която се разрази в Китай през 2003 г., е една от причините за бързото й ограничаване тогава. Този факт събужда интереса на учените, които две години по-късно изследват задълбочено екстракта. През 2005 г. е публикувано проучване, което доказва, че радикс исатидис блокира протеазата и размножаването на SARS 1 коронавируса. Интересно е също, че лекарствата, които се разработват в момента в световен мащаб за лечение на COVID-19, са насочени към същата протеаза на вируса. Протеазата на SARS 2 се оказва идентична на протеазата на вируса от 2003 г. (SARS 1). Наличието на такъв тип научни доказателства и клинични изследвания е изключително важно, когато с екипа ми избираме активни съставки за продуктите на Healthy Life, защото целта ни е пациентите да получават реално решение на проблемите си, а не просто "нещо, което няма да навреди".

Изглежда, че залагате много на натурални съставки. Това ли е формулата ви за ефективност и безвредност?

Да, активните съставки във всичките ни продукти са с натурален произход. Ние обаче започваме да обръщаме все повече внимание и на помощните вещества. Това са онези съставки в лекарствата и добавките, които нямат влияние върху терапевтичното действие на продукта, но са технологично необходими за производството му. Такива са например пълнителите, оцветителите, стабилизаторите. В малките дози, в които се влагат, те са напълно безвредни, но ако един продукт се приема в продължение на години, могат да се натрупат в организма. Ние имаме амбицията да сме сред първите компании, които ще предложат максимално "изчистени" хранителни добавки и в това отношение. Затова всички нови продукти, които разработваме, трябва да отговарят на високи изисквания за дългосрочна безвредност на помощните вещества.

Как виждате бъдещето на хранителните добавки?

Продължителността на живота се увеличава и за хората все по-голямо значение ще има не само колко дълго, а и как живеят. Смятам, че хранителните добавки имат потенциала да се превърнат в основен инструмент за поддържане на високо качество на живот въпреки заболяванията, които неизменно се появяват с годините. Вярвам също, че след първоначалното разрастване индустрията ще се "подреди" и регулира по-добре, като в резултат на това на пазара ще останат само качествените препарати с доказана ефективност. Затова в Healthy Life държим толкова на научно-медицинския подход при създаването на продуктите.

ПРОФИЛ: Д-р Наталия Конова е магистър по медицина от МУ - София. Интересите й се простиратв областта на фармакологията. Специализира клинична фармакология и терапия и еасистент и докторант по същата специалност. Има международен опит в клиника зарепродуктивно здраве в Ню Йорк.

Здравейте, д-р Конова, разкажете ни за себе си и Healthy Life.

Казвам се д-р Наталия Конова. От три години ръководя отдел Medical Affairs на HealthyLife, част от швейцарската група Unicoms AG. Healthy Life е компания, която разработва и предлага портфолио от хранителни добавки в редица държави в региона. На българския пазар присъства повече от 20 години и е лидер в няколко продуктови категории. По-известни наши брандове са Selenogin - продукт, който стимулира мозъчната дейност и също така се прилага при шум в ушите; Stamatin - противовирусен препарат, който намира широко приложение при грип, а сега и при пандемията от COVID-19; и Favio - комплексен продукт, създаден специално за нуждите на хора с диабет и преддиабет.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


3 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход