Д-р Стойчо Кацаров: Имало е национален чадър над незаконните трансплантации

Д-р Стойчо Кацаров

Д-р Стойчо Кацаров: Имало е национален чадър над незаконните трансплантации

Служебният министър на здравеопазването пред "Капитал"

Десислава Николова
9380 прочитания

Д-р Стойчо Кацаров

© Надежда Чипева


Визитка

Д-р Стойчо Кацаров е областен управител на Софийска област и след това заместник-министър на здравеопазването в правителството на Иван Костов, а след това депутат от ОДС и основател на ДСБ. Участвал е в управителните органи на лечебни заведения, бил е консултант на омбудсмана и преподавател по здравен мениджмънт. Основател на Центъра за защита на правата в здравеопазването, който активно води дела в подкрепа на пациенти, лекари и лечебни заведения. Завършил е медицина, здравен мениджмънт и право.

Обикновено казвате, че имате много кратко време, какъв беше първоначалният ви план за тези два месеца, в които ще бъдете на поста?

Не съм имал големи очаквания, но това, което видях, първоначално ме шокира. Във всяко едно отношение. Ще ви дам няколко примера. Планът за възстановяване, целият план е пълен с проекти за стиропор и топлоизолация, които между другото самата Европейска комисия е изпращала, че не е съгласна да продължим да плащаме за топлоизолация и стиропор на сгради, в това число и на болниците. Налага се цялостна преработка на плана, тук служителите работят и събота, и неделя, защото сроковете са изключителни кратки, а става дума за около 700 млн., които можем да получим следващите две-три години като грант, подкрепа за нашата здравна система. Друг проект за 120 млн. по програма "Региони в растеж" - абсолютно подмолно, без да се обяви официално, са събирани проекти от отделни болници, без да са обявени официално критерии, без всякаква връзка с първоначалната концепция на проекта. Всичко това е преработено, днес ще бъдат, мисля, че вече даже са публикувани официалните критерии. Изпратени са писма до всички лечебни заведения, които са лекували COVID, които могат да бъдат подкрепени. Това са около 130 млн. лв. Два пъти е удължаван проектът, последният срок е краят на юни. Тези пари също щяха да бъдат загубени.

Трети проблем пред който се изправяме - предишното правителство отказа да внесе актуализация на бюджета, на държавния бюджет и ние сме в ситуация, в която обещаните от тях пари по 1000 лв. за първа линия всъщност са разчетени някъде до средата на месец май. Направихме всичко възможно да изплатим на колегите за май месец това, което са получавали, но въпросът за юни, юли и август стои абсолютно открит, защото дори Министерството на финансите да има допълнителни приходи, то няма право да ги харчи, ако няма изменение в Закона за бюджета, а законът за бюджета може да се измени само ако има Народно Събрание. Ние сме в такава ситуация в момента. Такъв тип проблеми трябва да решаваме - бомби, които са залагани и които гърмят, гърмят една след друга в момента.

Искате да кажете, че както миналото лято беше проспано, така и през това не сме готови за следващата COVID-вълна, например?

Не само. Ние сме изостанали абсолютно по всички показатели. Това, че сме последни по ваксиниране, че сме последни по брой тестове и първи по смъртност не е случайно, то е следствие. Тези примери, които ви давам, тези бомби, които са заложени и гърмят една след друга, също са следствие на такъв тип управление, което е водено до този момент.

При встъпването си в длъжност Вие отбелязахте, че в COVID-епидемията България е дала повече жертви, отколкото през Втората световна война. Какви са причините за тази смъртност и кой ще понесе отговорност за това?

Генералните причини са две. Те са лошото състояние на здравната система в резултат на лошото й управление през последното десетилетие, не само през последната година и второто е безобразното управление на кризата през последната година. То беше политическо управление и накрая даже се превърна в предизборно управление. Това са генералните причини. Възложил съм на Националния център по обществено здраве и анализи да анализира всяко действие на длъжностните лица, на държавните органи, организации през тази година и да обясни кое от тях какъв ефект е имало, какви последици. За съжаление това, както и много други неща не са направени до момента.

Ужасяващо е това, което сте открили в болница Лозенец. Установихте ли забавяне на самото министерство, на Вашите предшественици и службите по разкриване на трите събития, които граничат с престъпления?

По отношение на трансплантацията на чужди граждани ли?

Да, и източването на здравната каса, пререждането за органи...

Не само забавяне по отношение на трансплантациите, а пълно бездействие. От документите, с които разполагам, и здравният министър - и Ангелов, и Ананиев, са били информирани за това нещо, за това, че се трансплантират граждани с фалшива самоличност, с доказателства от съответните посолства. Има издадена бюлетина на Интерпол като предупреждение, че в България може да се случи това нещо. Службите - МВР и ДАНС, също са били информирани. Оказа се, че никой от тях не разполага с документи. Слава Богу, Агенцията по трансплантации разполагаше с документи, те са събрани и са предадени на Министерството на вътрешните работи. Оттук нататък вече е тяхна отговорността какво ще стане. Но това са категорични факти.

От агенцията твърдят, че са предавали тези копия и документи и на министъра, и на службите едновременно...

Точно така. Аз разполагам с техните писма с входящи номера, те са единствените, които са си свършили работата в този процес. Но тук има абсолютно категорични данни, че е нарушен законът. Разбира се, има прокуратура, има съд, те ще кажат кой е виновен, доколко е виновен и какво наказание трябва да се наложи. Нашата работа стига до тука, ние сме ги констатирали и сме ги предали, но бездействието е прикриване на тези действия, това е абсолютно недопустимо. Не само от страна на здравните министри, които са се правили, че нищо не виждат, но и от страна на службите, които също са били информирани. Тоест става дума за някакъв национален чадър над тези действия.

Има ли други болници, освен "Лозенец" и Александровска, за които предстоят разкрития от информацията, с която разполагате и как ще реагирате на казуса с отказа на Агенцията за вписванията да впише новите бордове, назначени от Вас?

Всъщност, не знам дали има други болници, по простата причина, че не преследвам никого. Това, което се случи в Александровска - скандалът с източването на пари, е от януари месец, нито съм бил министър, нито въобще е ставало дума да ставам каквото и да било. Това е проблем, който съм наследил. Не аз предизвиках скандала в "Александровска болница". Напротив - един от членовете на борда на директорите на болницата, обяви публично, че в нарушение на закона не е бил канен на заседанията на борда и накрая са му предложили да подпише протоколи без значение какво пише, за решения, които са взети и вече изпълнени. И той съвсем правилно е отказал. Моята проверка установи, че това е точно така. Аз съм предизвикан да взема решение и по двата казуса и нямам никакво колебание в това, че и в двата случая директорите трябва да бъдат сменени.

Що се отнася до Агенцията по вписвания, моето разбиране и виждане е, че тук директорката си е присвоила права, които по закон не й принадлежат. Това е един регистър, който трябва да впише желанието на принципала, на собственика, в случая - министърът на здравеопазването. Тя може да откаже вписване единствено ако не са пълни документите, ако например не съм посочил името на новия директор в заявлението. Но не да прави преценка дали моите действия преди това са били законосъобразни или не. Тя няма такава власт. Затова аз настоявам министърът на правосъдието да провери нейните действия и ако проверката потвърди, че съм прав, а аз съм убеден, че съм прав, тази дама да бъде незабавно уволнена. Защото това е овладяната държава, за която говореха хората на площадите. С подобни действия тя казва: "Ето - ние сме недосегаеми, ние държим всички позиции в изпълнителната власт, ние държим вероятно голяма част от съдебната власт, вие не можете да направите нищо, вие не можете да ни пипнете, ние можем да правим каквото си искаме". Няма да стане така, ще ви пипнем! Ще извадим всички неща, които сте правили и ще ги покажем на хората. За съжаление това ме отклонява от неща, които бих искал да направя, за да подобря състоянието на здравната система.

А кои са те?

Едно от нещата, които искам да променя, е да намаля прекалено високите изисквания, които са заложени в медицинските стандарти. Между другото, вече съм го направил, ще бъдат публикувани вероятно тези дни за обществено обсъждане. По този начин те са абсолютно необосновани, повечето от тях са резултат на някакви лобистки интереси,, всеки е искал да си го направи както на него му изнася, да ограничи предлагането на медицинска помощ, да пренасочи пациентите си административно към себе си, това нещо ще го премахна.

Вие водихте дълги години дела в качеството си на председател на Центъра за защита на правата в здравеопазването и стандартите падаха в съда...

Точно така, съдът ги е отменял. Това нещо ще го отменя. Докрай ще отстоявам възможността на лечебните заведения да спестят средства от това, да ги пренасочат към медицински сестри и да повишат заплатите на останалите, а не да търгуват с дипломи, както се случи в последните години. Второ нещо много важно, което съм възложил и вероятно другата седмица ще бъде публикувано, ще променя значително наредбата за специализацията на лекарите. Имаме случаи на бели роби между тези хора, унизително положение на лекари, които са завършили медицина и специализират. Това нещо ще бъде променено, ще сложа край на тази работа.

Повиках управителя на здравната каса, срещнахме се заедно с него с председателя на лекарския съюз, подписахме протокол, с който да започнат незабавно преговори за нов Национален рамков договор, за изменение в Националния рамков договор, в който да отпаднат лимитите за лечебните заведения, да се увеличи дейността и финансирането в извънболничната помощ, да се премахне този абсурден казус с 24-часовото разположение на лекарите и сестрите и да се променят цените на медицинските услуги, в това число и на клиничните пътеки, така че тези диспропорции по една специалност да получаваш десетки хиляди лева възнаграждение заради цената, а по другата - пет-шестстотин, 800 и 1000 лв., да бъдат премахнати. Имат методология за това нещо, подписали са се под този протокол и поне докато съм тук, аз ще настоявам тези подписи да държат и да работят в тази посока и ръководството на касата, и на лекарския съюз.

Има ли скрити причини, заради които решихте да пенсионирате проф. Кантарджиев?

Не. Никакви скрити причини нямам, ама абсолютно никакви. Не знам защо се прави от мухата слон. Той не е нито жертва, нито това е нещо извънредно, изключително или някакво наказание, както се представя, моля ви се. Един служител в администрацията е навършил пенсионна възраст и се е пенсионирал, какво толкова...това е животът, ние се раждаме, като станем на 6-7 години тръгваме на училище, като станем на 18 години отиваме в университета (някои, други не отиват), започваме работа и като навършим пенсионна възраст се пенсионираме. Това се отнася до всички. Един абсолютно нормален процес се опитва да се представи като някаква драма, няма абсолютно никаква драма в случая.

Докато ситуацията с "Лозенец" и "Александровска" изглежда като опит да се поправят много сериозни проблеми, проф. Кантарджиев е спечелил вниманието и симпатията на аудиторията. Не отчитате ли пенсионирането му като грешка?

Не, не. Аз няма да отстъпя нито на секунда от това, което съм направил. Това е общ подход и общ принцип, който съм възприел. Освен това аз казах, мнението ми за управлението на кризата е негативно. Тя беше управлявана лошо и лошото управление на кризата доведе до смъртта на много хора. Директорът на центъра с участието си в оперативния щаб е част, носи солидарна отговорност за това лошо управление, но не искам това да бъде акцентът. Не за това, той се е пенсионирал, а защото е навършил пенсионна възраст. Няма незаменими хора, няма нищо извънредно и нищо героично в това да бъдеш пенсиониран, всеки от нас ще бъде пенсиониран някога, когато навърши пенсионна възраст. Трябва да можем да го приемаме. Ако си добър, никой не ти пречи, продължавай своята научна работа, тука става въпрос за административна длъжност в крайна сметка.

Спряхте обществените поръчки за капиталови разходи на болниците със средства от МЗ, какво показа проверката Ви как се изразходват тези средства?

Ние спряхме поръчки, които все още не са реализирани. Част от тях ще бъдат пуснати, друга част ще бъдат променени като предмет на дейност, а трети изобщо няма да бъдат пуснати, защото оценката за тях е, че са ненужни, неправилни и по-скоро водят към разхищение на средства. Не мога да дам пример, защото не са пред мен документите, но това, което ми направи впечатление е, че има лечебни заведения, които са получавали по няколко пъти по различни механизми финансирания за едно и също нещо. Това е една от причините част от средствата да бъдат спрени, защото това, което е поискано, вече е било финансирано по друг механизъм. Има няколко такива привилегировани болници, едната от тях, между другото, е Александровска. Те са близки до властта, идвало е финансиране по няколко механизма за едно и също нещо.

Каква е Вашата оценка за управлението на държавните болници, оказва се, че въпреки всички въведени законови постановки, стандарти за финансова дисциплина, това, че болницата се управлява зле по никакъв начин не влияе върху ръководството й и неговия договор?

Не е една и съща оценката ми. Аз имах среща с повечето директори на държавни болници и им казах: "Не съм тук нито за да ви преследвам, нито за да ви уволнявам и прочие. Работете по най-добрия начин, по който можете. Ако разбера и при мен пристигнат сигнали, ако установя, че се краде в лечебното заведение или че участвате в предизборна кампания на страната на този или онзи, ще бъда абсолютно безкомпромисен. Ако вие работите нормално и си гледате работата, можете да бъдете спокойни." Ще удържа на думата си. Не е еднакво състоянието, имайте предвид, че през последната година болниците специално получиха много пари. Безотчетни пари, без да е свързано с дейността им и донякъде съм учуден от лошото финансово състояние на някои от тях, въпреки че са получавали много пари и до момента получават по няколко линии изключително щедро финансиране, необвързано с дейността. Казах ви, че някои дори двойно и тройно са получавали и затова е трудно обясним лошият финансов резултат. Всъщност те никога не са получавали толкова пари, колкото през тази година на ковид.

Как ще решите казуса с имуновенина, който пациентите поставиха в началото на Вашето управление? Имате ли представа какви средства е похарчила пък Бул Био за покупки за COVID без търг и конкурс?

Върви проверката, беше извършена частична проверка, сега съм възложил повторна, допълнителна проверка, включително на имуновенина. Имах среща с директора на фирмата, включително и с представители на пациентски организации, на специалисти в областта на ревматичните болести. Аз не получих задоволителен отговор за това каква е тази процедура, която е предприета да се дерегистрира едно лекарство и след това да се регистрира наново с друга цена, тоест да се заобиколи закона. Това, което е ясно е, че е направено с покровителството на министър Ангелов, защото без него не би могло да бъде направено. Той е участник в тази процедура, която е довела до десетократно увеличаване на цената на имуновенина. Няма да оставя този въпрос, ще го довърша и няма да оставя хората да плащат по четири-пет хиляди лева с някакви аргументите, които за мен не са убедителни.

Главната ни задача са потребителите в крайна сметка, пациентите. Това е основната грижа на здравното министерство и въобще това е смисълът на здравната политика - потребителите на тези услуги да са доволни. Не доставчиците, а потребителите трябва да са доволни и заради това предприемам и промяна в устройствения правилник на министерството и създавам дирекция за правата на пациентите. Тя ще се занимава с политиките в сферата на правата в здравеопазването, ще се занимава с доплащането, с жалбите и сигналите на гражданите, с взаимодействията на пациентските организации с другите ведомства. Това е просто недопустимо - да няма такъв административен орган, който да се занимава с най-важното нещо, заради което въобще съществува здравното министерство.

Интервюто взе Десислава Николова

Визитка

Д-р Стойчо Кацаров е областен управител на Софийска област и след това заместник-министър на здравеопазването в правителството на Иван Костов, а след това депутат от ОДС и основател на ДСБ. Участвал е в управителните органи на лечебни заведения, бил е консултант на омбудсмана и преподавател по здравен мениджмънт. Основател на Центъра за защита на правата в здравеопазването, който активно води дела в подкрепа на пациенти, лекари и лечебни заведения. Завършил е медицина, здравен мениджмънт и право.

Обикновено казвате, че имате много кратко време, какъв беше първоначалният ви план за тези два месеца, в които ще бъдете на поста?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход