Най-продаваният дезинфектант в аптеките - спиртът

Най-продаваният дезинфектант в аптеките - спиртът

Клиентите на аптеките са купили дезинфекциращи продукти за близо 14 млн. лв. през изминалата година, покупките са най-високи по време на ковид вълните

Десислава Николова
2789 прочитания

© Георги Кожухаров


Бутилки от минерална вода, флакони с механизми за пръскане, стари шишенца от спирт или парфюми. Това са основните опаковки на дезинфектантите, купени в България от аптеките през тази и миналата година, показва пазарното проучване на световната маркетингова и анализаторска агенция IQVIA. Причината за нестандартната опаковка е, че дезинфектантите не се отнасят непременно към точно определена марка гел за ръце, а са основно разфасовки етилов спирт, разпределен в каквото шишенце има подръка клиентът. Така през миналата година дезинфектант номер едно, продаван в аптеките, се оказва етиловият спирт, а основен производител - галеновите лаборатории начело със завода на "Химакс" - София, който е продал етилов спирт за 7.1 млн. лв. през миналата година, което грубо означава над 1 млн. бутилки от един литър.

Етиловият спирт на "Химакс" продължава да бъде марка номер едно в дезинфекциращите продукти в аптеките и през тази година. Общо пазарът на дезинфекциращи продукти в аптеките през миналата година е достигнал 13.828 млн. лв., което е ръст със 146.90% в сравнение с предишните години, когато продажбите са се движили между 5.6 и 5.8 млн. лв. През март и април 2020 г. ръстът в продажбата на дезинфектанти е 314% и съответно 261% в сравнение с предишната година, а през месеца на втората ковид вълна - ноември, продажбите се увеличават с 214%, сочат данните на IQVIA. От началото на тази година до края на август в аптеките са продадени дезинфекциращи продукти за 7.5 млн. лв., като над 2/3 от тях заема отново спиртът.

Искам спирт

Освен лидера "Химакс" на челните места по продадени дезинфектанти са още три предприятия, които произвеждат спирт - това са "Аптечно Велико Търново", "Купро" - Горна Оряховица, и "Гален фарма", село Калугерово, които общо имат продажби на половината на "Химакс". На пето място по продажби в аптеките са продуктите на компанията "Живас" под марката "Живасепт", които включват гелове за ръце и редица болнични дезинфектанти. Най-зашеметяващ ръст в продажбите - 15947%, и общи продажби за 129 хил. лв. през миналата година постига дезинфектантът "ХМИ скраб", който има щадящо действие за ръцете. Втори по най-висок ръст е лавандуловият спирт на "Гален фарма" с 4819% ръст и продажби за около 4000 лв. Явно продуктът е бил ползван ограничено по основното си предписание - при болки в ставите, мускулите, мигрена и при простуда, но около огромното търсене на какъвто и да е спирт е влязло в сила и другото му свойство - антибактериалното.

Въпрос на цена

Причината за масовото търсене на спирт е, че в първоначалните моменти малките разфасовки от 250 милилитра струваха около 5-6 лева, докато литър спирт беше 7-8 лева", коментира Николай Костов, съсобственик на аптеки "Ремедиум". По думите му част от клиентите на аптеките правели собствени дезинфектанти на основата на спирт и в първоначалния момент просто разграбвали и без това оскъдните наличности спирт в аптеките. Затова през миналата, а и през тази година се наложило да въведат лимит на покупките на спирт от един литър, за да може да стигне до повече пациенти. В момента част от онлайн аптеките също имат таван на покупките на спирт от четири или пет бутилки от един литър. По думите на Николай Костов често се случва персоналът на заведенията също да пазарува спирт, за да го предлага като дезинфектант на клиентите си, тъй като и в момента спиртът продължава да бъде най-евтината алтернатива с антибактериално действие.

Бутилки от минерална вода, флакони с механизми за пръскане, стари шишенца от спирт или парфюми. Това са основните опаковки на дезинфектантите, купени в България от аптеките през тази и миналата година, показва пазарното проучване на световната маркетингова и анализаторска агенция IQVIA. Причината за нестандартната опаковка е, че дезинфектантите не се отнасят непременно към точно определена марка гел за ръце, а са основно разфасовки етилов спирт, разпределен в каквото шишенце има подръка клиентът. Така през миналата година дезинфектант номер едно, продаван в аптеките, се оказва етиловият спирт, а основен производител - галеновите лаборатории начело със завода на "Химакс" - София, който е продал етилов спирт за 7.1 млн. лв. през миналата година, което грубо означава над 1 млн. бутилки от един литър.

Етиловият спирт на "Химакс" продължава да бъде марка номер едно в дезинфекциращите продукти в аптеките и през тази година. Общо пазарът на дезинфекциращи продукти в аптеките през миналата година е достигнал 13.828 млн. лв., което е ръст със 146.90% в сравнение с предишните години, когато продажбите са се движили между 5.6 и 5.8 млн. лв. През март и април 2020 г. ръстът в продажбата на дезинфектанти е 314% и съответно 261% в сравнение с предишната година, а през месеца на втората ковид вълна - ноември, продажбите се увеличават с 214%, сочат данните на IQVIA. От началото на тази година до края на август в аптеките са продадени дезинфекциращи продукти за 7.5 млн. лв., като над 2/3 от тях заема отново спиртът.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход