AstraZeneca започва да сключва търговски договори за ваксината си срещу коронавирус

Компанията ще я продава на по-високи цени в развитите държави

Приходите на AstraZeneca от продажбата на ваксини през третото тримесечие на 2021 г. възлизат на 1 млрд. долара.
Приходите на AstraZeneca от продажбата на ваксини през третото тримесечие на 2021 г. възлизат на 1 млрд. долара.
Приходите на AstraZeneca от продажбата на ваксини през третото тримесечие на 2021 г. възлизат на 1 млрд. долара.    ©  Reuters
Приходите на AstraZeneca от продажбата на ваксини през третото тримесечие на 2021 г. възлизат на 1 млрд. долара.    ©  Reuters

Английско-шведската фармацевтична компания AstraZeneca започва да продава ваксината, която разработи съвместно с Оксфордския университет, на по-високи цени, от което очаква "скромни печалби". Това ще стане в развитите страни и е първият сигнал, че компанията изоставя подхода, който използваше до момента - да не печели от ваксината. Развиващите се държави ще продължат да плащат по-ниски цени за ваксината. Изпълнителният директор на производителя Паскал Сорио заяви пред Financial Times през май, че компанията му ще спре да продава ваксината си на производствена цена чак когато пандемията приключи, каквото е било и разбирателството с Оксфордския университет. Тогава той също така призна, че определянето на пандемията като "приключила" е изключително трудна задача, и допусна, че това най-вероятно ще става държава по държава. "Продажбите на ваксини Covid-19 през четвъртото тримесечие се очаква да бъдат микс от първоначалните споразумения за справяне с пандемията и нови поръчки, като голямата част идва от споразумения. Новите поръчки ще бъдат изпълнявани на по-високите цени", се казва в изявление на компанията.

Приходите на AstraZeneca от продажбата на ваксини през третото тримесечие на 2021 г. възлизат на 1 млрд. долара. Те са значително по-малки от тези на конкурентите Pfizer и Moderna, съответно 13 млрд. и 5 млрд. долара. Маржовете на печалба на двете конкурентни компании също са значително по-високи, като според изявление на Pfizer нейният марж е в "горните 20%", но тя разделя печалбата с партньора си в разработването на ваксината - германската BioNTech. Въпреки това приходите от продажби на ваксини на английско-шведската компания се увеличава всяко тримесечие на годината - първото бяха 275 млн. долара, а второто - 894 млн.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове