Остава фокусът върху фармацевтичната грижа и експертност

Магистър-фармацевт Васил Маджаров, дф, управител на верига АПТЕКИ 36.6

Първата ви аптека отваря врати през 2002 година в гр. Пловдив. Какъв работодател сте вие? Какво цените, на какво държите?

Живот и здраве, догодина ще се навършат 20 години от основаването на АПТЕКИ 36.6. Бизнесът стартира от една единична аптека, в която аз самият работех, и се разрасна до 28 аптеки под бранда и онлайн аптека 366.BG. В разширяването на дейността си много бизнеси допускат грешката да микроменажират ръководните служители чрез разнообразни отчетни способи, без да осъзнават, че бизнесът е колективен спорт. Аз сравнително бързо издигам хора от персонала на управленски длъжности и когато го направя, им гласувам пълно доверие и свобода на действие. В практиката си имам случаи, когато съм забавял откриването на нови аптеки с години, докато открия подходящите човешки ресурси. За мен е изключително важно хората от екипа ми да изпитват лично удовлетворение, да се чувстват уважавани, а трудът им - ценен. A от тях очаквам проява на честност, отговорност, ангажираност и желание за научаване на новостите.

Как виждате развитието на фарма бизнеса в близките години?

- Въпреки разрастването на онлайн бизнеса остава фокусът върху фармацевтичната грижа и експертност! Дори в условията на пандемия през последната година и половина семейството на АПТЕКИ 36.6 нарасна с 5 нови обекта в град Пловдив и екипът ни се разширява постоянно.

Очаквам по-осезаемо окрупняване на аптеките в България и пазарен ръст на веригите, които имат ясна стратегия за развитие. Допускам, че скоро цените на личните предпазни средства ще се върнат на нивата преди пандемията, a антигенните ковид-19 тестове ще стават все по-достъпни.

Все повече се говори за дигитализация - верификация, е-рецепта, електронна рецептурна книжка, онлайн търговия. Тренд или необходимост е интернет търговията?

- Всички пазарни проучвания на е-търговията в България преди ковид-19 демонстрираха изоставане на този вид дейност в България в сравнение със съседна Румъния и Западна Европа. Маркетолозите предвиждаха в анализите си ежегодни ръстове в онлайн бизнеса, но ковид-19 ускори този процес. В условията на локдаун пазаруването онлайн беше едно от логичните действия.

Aптеките разполагат с ограничено физическо пространство, в което могат да изложат предлаганите артикули. Броят на иновативните продукти на пазара се увеличава, търсенето към тях - също, а същевременно няма как да бъдат изложени всичките в традиционната аптека. Пазарувайки онлайн, клиентите могат да си набавят от комфорта на своя дом всички желани фармацевтични продукти без лекарско предписание, хранителни добавки, козметика, билки, хомеопатични средства, етерични и базови масла, билкови тинктури и бебешки продукти. Пазарувайки на 366.BG, потребителите имат избор от над 14 000 артикула. За жалост в България все още не могат да се пазаруват онлайн лекарства по лекарско предписание, тъй като законовата рамка не го позволява - нещо, което в други държави по света е факт.

Издавате месечно списание, в което споделяте полезна здравна информация. Защо?

- Oсновен фокус на АПТЕКИ 36.6 е налагането на идеята за здравна превенция чрез воденето на здравословен начин на живот и промотирането на профилактиката. Много изследвания доказват, че инвестицията в превенция намалява последващи разходи за здравеопазване и повишава продуктивността. В нашето ежемесечно списание се предоставя здравно знание от експертни лица напълно безплатно за крайния клиент. В днешно време хората са залети от леснодостъпна информация, но за жалост голям процент от нея е подвеждаща, неточна или невярна. Екипът ми подбира специалисти в дадена област, които дават достоверни здравни съвети и информация, заставайки зад думите си с лицата и биографиите си. Публикациите в списание АПТЕКИ 36.6 са налични и в блога на онлайн аптека 366.BG. По този начин се удължава техният живот извън физическото издание и стават достъпни за хората в цялата страна.